در گفت و گو و کشمکشهای آشنایی که بین طرفداران پر و پاقرص سری Assassin’s Creed با مخالفان و یا افرادی که دل خوشی از آن ندارند، دیده میشود معمولا پایان ماجرا به جملاتی از قبیل “اگه دوست نداری بازی نکن” یا “کسی مجبورت نکرده بازی کنی” ختم میشود. طبیعی است طرفداران دوست دارند از بازی مورد علاقهی خود حتی با وجود تمام مشکلاتی که در بازی وجود دارد دفاع کنند اما موضوع اینجاست که حتی متعصبترین طرفداران هم میتوانند واقعیتها را ببینند. نه در اینکه AC یک فرانچایز محبوب است شکی است و نه در فراز و نشیبهایی که نسخههای مختلف این بازی داشته است. واقعیت امر این است که اگرچه تمام نسخههای این عنوان توانسته طرفداران قدیمی خود را سرگرم کند، اما مشکلاتی که در آنها دیده میشود در بعضی موارد غیرقابل چشمپوشی است. احتمالا پس از سهگانهی اتزیو، نسخهی Black Flag را میتوان کمنقص ترین Assassin’s Creedای دانست که منتشر شده است. شخصیتپردازی و وسعت دنیای IV Black Flag نسبت به نسخهی قبل پیشرفت داشت و مشکلات فنی بازی هرگز حتی نزدیک به نسخهی بعدی یعنی Unity نبود با این وجود دور شدن از ریشهها، دلیل خوبی بود تا طرفداران قدیمیتر AC، هیچوقت BF را نبخشند. البته Syndicate هم را میتوان عذرخواهی قابل قبولی از سوی یوبی سافت به طرفداران دانست اما هنوز هم انتظارات از Assassin’s Creed بیشتر است. شاید استراحت یک سالهای که به این سری پرطرفدار داده شده است باعث شود یک بار دیگر آنرا در اوج ببینیم. اما آیا پس از چند سال باز هم چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ درادامه با ما همراه باشید.
بعد از روم، فرانسه، انگلیس و سایر کشورهایی که در نسخههای گذشتهی Assassin’s Creed شاهد بودیم، نوبت به مصر میرسد. شخصیتی که شما پشت پلتفرم خود باید او را کنترل کنید، Bayek نام دارد. یکی از اولین اساسینهای تاریخ که اهل کشور مصر است، یک جنگجوی زبده و ماهر بوده که میخواهد عدالت را به روش خودش اجرا کند. چیزی که قطعا در سری AC تازگی ندارد! شخصیت اصلی داستان Assassin’s Creed Origins یک Medjay – که در ادامه توضیحات کاملی دربارهی این اصطلاح خواهیم داد – بوده و سعی دارد از مردم خود در برابر تهدیدات محافظت کند. طبق اطلاعاتی که در دست است در واقع AC Origins تمرکز ویژهای روی گفتن پیش زمینهی داستانی و همچنین ریشههای آن دارد. در AC Origins ما آغاز نبرد تمپلارها و اساسینها را شاهد خواهیم بود. اتفاقات بازی در سال ۴۹ پیش از میلاد در کشور باستانی مصر در زمان سلطنت کلئوپاترا رخ میدهند. طبق اطلاعات منتشر شده Bayek دو دشمن اصلی، یک زن و یک مرد خواهد داشت. هنوز چیزی درمورد دیگر شخصیتهای حاضر در AC Origins نمیدانیم ولی با توجه به ویژگیهای شخصیتی بایک، باید منتظر یک شخصیت غنی دیگر از یوبی سافت باشیم. چیزی که در فرانچایز Assassin’s Creed همواره خود را نشان داده است. البته اینطور که پیداست Bayek تنها شخصیت قابل بازی در Origins نخواهد بود. طبق برخی گمانهزنیها شاید دیگر شخصیت قابل کنترل بازی دزموند باشد. با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتشار بازی باقی مانده باید منتظر جزئیات بیشتری از داستان و شخصیتهای AC Origins باشیم اما فعلا، مطالبی که خواندید تنها مواردی هستند که میتوان با اطمینان از آنها صحبت کرد.
همانطور که گفته شد بایک، شخصیت اصلی بازی یک Medjay است. اما Medjay چه کسانی هستند؟ طبق اطلاعاتی که در دست است، مدجای اعضای ویژه و آموزش دیدهای از ارتش مصر باستان بودند که معمولا وظیفهی حفاظت از نواحی مهمی مثل پایتختها، آرامگاههای سلطنتی و مرزها را بر عهده داشتهاند و ضمنا از آیینهای مصر هم به خوبی مراقبت میکردند. بایک در واقع آخرین مدجای بوده و به نوعی یک قهرمان محلی به شمار میرود که مردم او را دلسوز خود میدانند و به وی احترام میگذارند. Bayek که از اولین اساسینهاست جنگجوی آموزش دیدهای بوده که توانایی استفاده از سلاحهای گوناگونی مثل شمشیر، نیزه، سلاحهای سنگین، کمان و حتی بمب را دارد. Bayek نقش مهمی در ایجاد انجمن برادری خواهد داشت.
دو نسخهی قبلی Assassin’s Creed یعنی Unity و Syndicate در فرانسه و انگلیس جریان داشتند. پس از گشت و گذار در اروپا نوبت به مصر باستان میرسد. واضح است به اندازهی کافی فرصت پیدا خواهیم کرد تا در اهرام و دیگر قسمتهای باستانی مصر به کاوش بپردازیم. علاوه بر زمین، کشتیهایی ( شاید هم قایق! ) که در بازی حاضر هستند امکان سفر از طریق آب را هم ممکن میسازند. موضوعی که قطعا دوستداران AC IV Black Flag را خوشحال خواهد کرد. دیگر شباهت Origins با Black Flag این است که در هر دو میتوان زیر دریا به کاوش پرداخت و از گنجهایی که در کشتیهای غرق شده و خرابههای کف دریا پیدا میشود استفاده نمود. روی زمین هم حیواناتی از قبیل اسب و شتر را میتوان برای سوار شدن و رسیدن به مقصد مورد نظر برگزید. بله حتی شتر! نژادهای مختلفی از اسب نیز در بازی خواهید دید. کالسکههایی هم در بازی حاضر خواهند بود که از آنها نیز میتوان استفاده کرد. البته در نسخهی بعدی AC حیوانات تنها به شما سواری نمیدهند. وجود عقابی دست آموز که Senu نام دارد به Bayek کمک میکند مناطق مورد نظر را بهتر آنالیز کند و استراتژیهای موثرتری را برای رسیدن به اهداف خود به کار گیرد. لازم به ذکر است شما قادر نخواهید بود حیوانات دیگر را دست آموز کنید اما حیوانات اهلی مثل گربه میتوانند اطراف شما بچرخند و شما را شیفتهی خود کنند. Senu به شما کمک میکند دشمنان، اهداف و موقعیتهای مختلف را تگ کنید تا برخلاف نسخههای قبلی، عقاب چیزی فراتر از فقط یک نماد باشد. با آپگرید کردن Senu، این پرنده میتواند به دشمنان حمله کند یا حواسشان را پرت کند. برای طرفداران معمولا Levelهای مختلف اهمیت بالایی دارند. یکی از بازخوردهایی که اخیرا یوبی سافت با آن مواجه شده همین موضوع است. سازندگان قول دادهاند لِوِل در Origins نقش خیلی مهمی خواهد داشت. دشمنانی با سطوح بالاتر علاوه بر سلاحهای قویتری که دارند نحوهی مبارزهشان هم فرق میکند و تواناییهای بیشتری نیز دارند و همچنین کشتن آنها از پشت با خنجر همیشه مقدور نیست. Assassin’s Creed Unity مطمئنا میتواند مثال خوبی برای درک بهتر این مطلب باشد. بالاترین سطحی که میتوان به آن رسید ۴۰ است. در دمویی که از بازی دیدیم متوجه شدیم میتوان از آتش روی تیرکمان نیز استفاده کرد. به این ترتیب شاید ضروری نباشد که یادآوری کنم هر کجا که مجمر ببینید میتوانید آتش بازی راه بیندازید! علاوه بر جنبهی سرگرمی، این امر قطعا در طول بازی کمکهای شایانی به شما در پیشبرد ماموریتها خواهد کرد. بخش Combat بازی که شباهت زیادی به بازیهای RPG پیدا کرده را میتوان به مبارزات The Witcher 3: Wild Hunt تشبیه کرد. حملاتی که به بایک میشود گاهی معمولی و گاهی ضرباتی سنگین ( Heavy ) هستند. دفاع، جاخالی دادن و ضربه زدن نسبت به نسخههای پیشین سختتر بوده و خصوصا برای تازهواردان میتواند چالش برانگیز باشد. جاخالی دادن یا Dodging حالا اهمیت بیشتری دارد. در حالی که در نسخههای گذشته سیستم Dodging تنها یک حرکت نه چندان مفید بود، در Origins این عمل باعث میشود تا شما فضای بیشتر برای حملات خود داشته باشید و با توجه به اهمیت تیر و کمان برای بایک، این موضوع بیشتر نمایان میشود. نقش کمان بایک در Origins قابل چشم پوشی نیست. با وجود قویتر شدن دشمنان و حضور فرماندههای ماهر در مبارزه در کمپهای نظامی قطعا تیر و کمان کمک زیادی به شما خواهد کرد. اینکه دشمنان به صورت تک نفره به شما حمله نمیکنند هم اهمیت جاخالی دادن و نهایت استفاده از فضا را مشخص میکند. مبارزات معمولا آسان در بیشتر نسخههای Assassin’s Creed ( شاید همه! ) یکی از دلایل خسته کننده شدن بازی بود. AC Unity تنها نسخهای بود که به شخصه از سیستم مبارزات آن لذت بردم! با توجه به صحبتهایی که از سوی سازندگان شده و ویدئوهای منتشر شده از بازی میتوان به جذابیت مبارزات در AC Origins امیدوار بود.
تا به اینجا فقط دربارهی مبارزات با شمشیر و رو در رو صحبت کردیم. نه تنها Assassin’s Creed بلکه نقطه قوت خیلی از بازیهای یوبی سافت آزاد گذاشتن بازیکن در استفاده از تاکتیکهای مورد علاقهاش است! با اینکه افراد زیادی دوست دارند به قلب دشمن زده و یکی یکی افراد گروه مقابل را قلع و قمع کنند اما مطمئنا از سوی دیگر گروهی ترجیح میدهند کار خود را با تفکر پیش ببرند. عناصری که در AC Origins گنجانده شده به شما امکان بازی در دو حالت را میدهد ( به دلایلی که در پاراگراف بالاتر گفته شد، شانس شما در صورت داشتن تاکتیک مناسب به مراتب بیشتر است ). هر چند هد شات کردن با تیر و کمان راه خوبی برای درگیر نشدن با تمپلارهاست و حتی به شما امتیاز تجربه نیز اضافه میکند اما روشهای زیرکانهی دیگری نیز پیش روی شما خواهد بود. در بعضی کمپهای نظامی قفسهایی دیده میشوند که حیوانات وحشیای مثل شیر در آنها نگهداری میشوند. باز کردن در این قفسها به شرطی که خود دور باشید روش فوق العادهای برای کمتر کردن تعداد نیروهای دشمن است. حیات وحشی که یوبی سافت برای بازیکنان در مصر باستان تدارک دیده بدون شک جذاب خواهد بود اما اینکه تمام NPCها احتیاج به خواب، غذا و حتی تمیز کردن خود دارند فوق العاده است! در Assassin’s Creed Origins حتی حیوانات هم نیازهای خاص خود را دارند که شامل سایه هم میشود. برای پرت کردن حواس جنگجویان گروه مقابل هم میتوان از حیوانات استفاده کرد. جالب اینجاست که شیری که در دموی بازی دیدیم حتی به اسب هم حمله کرد و سازندگان نیز تایید کردهاند که حیوانات وحشی به حیوانات اهلی حمله خواهند کرد. قابلیت قدیمی Loot کردن مثل نسخههای III و IV شامل حیوانات هم میشود. مبارزات زیر آب هم چیزی است که قبلا در هیچ ACای ندیدهایم. بایک بر خلاف اساسینهای بعد از خود، میتواند زیر آب هم شمشیر بکشد و از تیر و کمانش استفاده کند تا از آبزیان خطرناک در امان باشد. آبزیان هم مثل بقیه پس از غارت شدن چیزهایی دارند که احتمالا در بخش Crafting به کارتان خواهند آمد. کمپها و اماکن نظامی در کنار Questها مکانهای فوق العادهای برای پیدا کردن تجهیزات به شمار میروند. تجهیزاتی که به کمک آنها میتوانید سلاحهای بایک را آپگرید کنید. به طور کلی چیزی در حدود ۱۵۰ سلاح مختلف را در AC Origins را شاهد هستیم که همهی اینها را میتوانید ارتقا دهید یا چیزهایی به آنها اضافه کنید. به نظر نمیرسد با مشکل محدودیت سلاح مواجه باشیم. گاردهای دشمن تنها روی خشکی نیستند و در آب هم قابل رویتند. به نظر نمیرسد مبارزات روی آبی مثل IV Black Flag را شاهد باشیم اما قطعا همهی مبارزاتتان به خشکی هم ختم نمیشوند. روی قایقها هم آتشدان موجود است و میتوانید از آن استفاده کنید و قایق دشمن را به آتش بکشید. کنترل قایق نیز روان و آسان خواهد بود. از این امر قطعا خوشتان خواهد آمد! همانطور که قبلا هم گفته شد واژهی Level اهمیت زیادی در Origins دارد و باید قبل از مبارزه با تمپلارها خوب به این موضوع دقت کنید. دشمنانی که سطوح بالاتری دارند اصلا گزینههای خوبی برای مبارزه نیستند و بهتر است اول خودتان را به سطح آنها برسانید سپس شانستان را امتحان کنید. مراحل فرعی و کشف مکانهای کشف نشده بهترین راه برای بالا بردن سطح خواهند بود. نقطههای ناشناختهی زیادی روی نقشه دیده میشود که کشف آنها خالی از لطف نیست. AC Origins از جهانی بزرگ برخوردار است و در واقع ۳ برابر بزرگی نسخهی Black Flag خواهد بود. به عبارتی کل دریای کارائیب در BF برابر است با وسعت خشکی در Origins. ظاهرا یوبی سافت توانسته کل مصر به علاوهی دریای مدیترانه را در بازی جای دهد. از مهمترین شهرهای Origins میتوان به ممفیس، الکساندریا و جیزه ( سومین شهر بزرگ مصر که در نزدیکی ممفیس واقع شده است و زمانی پایتخت مصر به شمار میرفت ) اشاره کرد. در کنار این شهرهای بزرگ هم روستاهای کوچک زیادی را میتوان در دنیای بازی پیدا کرد. بخش داستانی بازی تا جایی که میدانیم ۲۰ ساعت طول خواهد کشید. اضافه شدن Abilityهای متنوع و کاربردی را میتوان یکی از مهمترین پیشرفتهای AC Origins نسبت به نسخههای گذشته دانست. مهارتهای بایک به سه دستهی Hunter ( شکارچی )، Warrior ( جنگجو ) و Seer ( غیبگو ) تقسیم میشوند و این تصمیم شماست که میتوانید روی یک درخت مهارت تمرکز کنید و یا در هر سه بخش تواناییهای خود را ارتقا دهید. با توجه به این Abilityها دست شما برای نحوهی انجام ماموریتها بیشتر باز خواهد بود. اگر میخواهید تبدیل به یک روح شوید و بدون درگیری مستقیم با دشمن به اهداف خود دست یابید یا یک مبارز قدرتمند شوید میتوانید بر اساس تمایل خود مهارتهای موجود در بازی را به دست آورید. شخصیسازی لباس هم در Origins ممکن خواهد بود و به نظر میرسد این بخش شباهت زیادی به AC Unity داشته باشد. اگر خاطرتان باشد همیشه در فرانچایز AC شاهد نقشهای با آیکونهای زیاد و در واقع ماموریتهای جانبی تقریبا نامحدودی بودهایم. سازندگان قول دادهاند که ماموریتهای جانبی هم متنوع خواهند بود. به نظر میرسد یوبی سافت به خوبی روی سیستم Mission یا ماموریت بازی تمرکز کرده تا دیگر با مشکلی مثل یکنواختی مراحل و ماموریتها رو به رو نباشیم. از سوی دیگر نقشهی Origins با آیکونهای مختلف شلوغ نخواهد شد در عوض Quest System، همان چیزی که در بازیهای RPG آنرا شناختهایم، به جدیدترین نسخهی AC اضافه میشود. برخلاف قبل خبری از یک نقشهی کوچک در گوشهی نمایشدهندهی شما نخواهد بود و برای پیدا کردن مسیر خود باید از یک قطبنمایی که جایگزین نقشه شده استفاده کنید. تغییری که هنوز نمیتوان مطمئن بود مثبت است یا نتیجهی معکوس خواهد داشت. بازی حداقل ۴ شکست زمانی دارد که از حالت Open World خارج میشوند و یکی از شکستهای زمانی هنگام جنگ ناپلئون خواهد بود. البته قرار نیست در این مورد شما کنترل Arno را در دست بگیرید. ضمنا کاوش در مقبرهها و آرامگاهها برگشتهاند و این بار بهتر از Brotherhood و Revelations خواهند بود. در Origins با معماها و پازلهای چالشبرانگیز سر و کار خواهید داشت. نکتهی جالب دیگر این است که احتمالا میادینی برای مبارزهی گلادیاتورها وجود خواهد داشت. همچنین پارکور در AC Origins بهبود یافته و روانتر است. دربارهی هوش مصنوعی بازی نمیتوان با اطمینان چیزی گفت و فقط باید امیدوار باشیم بهبود یابد. لازم به ذکر است این نسخه فاقد بخش چندنفره خواهد بود.
کار بر روی AC Origins درست بعد از Black Flag شروع شد. یعنی یوبی سافت حدودا ۴ سال است که روی این نسخه وقت گذاشته و انتظار میرود این عنوان از همه نظر پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخههای قبلی داشته باشد. موتور سازندهی بازی AnvilNext 2.0 بوده که اتفاقا در ساخت Unity و Syndicate هم از همین انجین استفاده شده است. آخرین آپگرید این انجین مربوط به سال ۲۰۱۴ است و اولین عنوانی که در ساخت آن از AnvilNext 2.0 استفاده شد AC Unity بود. این نسخه از AnvilNext ساختمانهای بزرگتر و جهانی وسیعتر را بدون صفحهی بارگذاری ( Loading Screen ) پشتیبانی میکند. اگرچه نمیتوان دربارهی گرافیک فنی بازی با اطمینان صحبت کرد اما طراحی مصر باستان عالی به نظر میرسد. نسخههای قبلی AC هم با وجود مشکلات گرافیکیای که داشتند اما باز هم در طراحی محیط بازی عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته بودند. AC Origins اگر بتواند تجربهی محیطی با پویایی IV Black Flag را به بازیکنان منتقل کند میتوان گفت در این مبحث هم موفق عمل کرده است. بعید است اگر یوبی سافت در مصر بتواند در بُعد گرافیکی هم عملکردی قابل قبول از خود بر جای بگذارد کسی انتخاب مصر را، انتخابی اشتباه بداند. به هر حال محیط جدیدی که در Assassin’s Creed خواهیم دید وسیع است و کار بر روی آن ساده نخواهد بود.
استراحت یک ساله به خوبی توانسته قشر عظیمی از طرفداران ناامید را دوباره امیدوار کند. قضاوت در مورد شخصیت اصلی Bayek یا انتخاب مصر باستان شاید خیلی درست نباشد. قبول دارم بایک مثل اتزیو، الطایر و حتی ادوارد جذاب به نظر نمیرسد ولی اینکه گیمر تا چه اندازه میتواند با چنین شخصیتی ارتباط برقرار کند چیزی است که پس از انتشار بازی مشخص میشود. فراموش نکنیم شخصیت پردازی موفق یکی از مواردی بوده که در بیشتر بازیهای یوبی سافت دیده میشود. کارگردان بازی اشرف اسماعیل به نظر شخص درستی برای کارگردانی AC باشد و اگر بتواند تجربهای مثل نسخهی Black Flag را ( بدون تکرار اشتباهات گذشته ) برای بازیکنان به ارمغان بیاورد با بازخوردهای مناسبی رو به رو خواهد بود. بازی در بخش گیم پلی که کلا متحول شده و در بعضی موارد نمیتوان خیلی از مثبت بودن تغییرات مطمئن بود. حذف شدن Mini Map شاید ایدهی خیلی جالبی از سوی یوبی سافت نباشد اما همانطور که گفته شد پس از تجربهی بازی میتوان با اطمینان در این باره نظر داد. به هر حال بیایید قبول کنیم Assassin’s Creed همیشه یک آی پی پرطرفدار بوده و احتمالا خواهد بود. اگر احیانا با تاخیر در انتشار بازی مواجه نشویم، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ که مصادف با ۵ آبان همین سال است تاریخ ریلیز بازی خواهد بود. شاید حالا باید جواب سوالی که همان ابتدا پرسیده شد را بدهیم. آیا پس از چند سال باز هم Assassin’s Creed را در اوج خواهیم دید؟ فقط زمان مشخص میکند.