در این قسمت از سری مقالات آموزش بازیسازی، به معرفی توسعه بازی خواهیم پرداخت.
اگر عاشق بازی هستید و میخواهید یاد بگیرید که چطور یک بازی را بسازید، سری مقالات آموزش بازیسازی میتواند شروعی مناسب باشد. ساخت بازی خلاقیت و نوعی هنر فنی است. در این دوره تا حدی با ابزار و اصول توسعه بازی آشنا خواهید شد.
به نظر شما تفاوت بازی کردن و توسعه یک بازی چیست؟
بازی کردن به فرد در درک اینکه چه مواردی باعث خوب شدن یا بد شدن یک بازی میشود، کمک میکند. اما در واقع، این دو مورد (بازی کردن و توسعه بازی) با هم متفاوتند. اجازه بدهید با مثالی مساله را روشنتر کنم، بیایید افرادی را که از تماشای یک فیلم لذت میبرند با افرادی که واقعا آن فیلم را میسازند مقایسه کنیم، در واقع کار بسیار زیادی در پشت دوربینها، پیش تولید و پس از تولید انجام شده و ساعتهای طولانی صرف شده تا محصولی تولید شود که ما با لذت بنشینیم، پاپ کورن بخوریم و از محتوای فیلم لذت ببریم. این موضوع کاملا در مورد توسعه بازی هم صدق میکند. فقط به این دلیل که شما از بازی کردن یک بازی ویدیویی لذت میبرید لزوما به این معنا نیست که از ساختن آن هم لذت ببرید. من شخصا از ساختن بازی بیشتر از بازی کردن لذت میبرم. به نظر من وقتی که یک رویا تبدیل به واقعیت میشود، تجربه بسیار لذت بخشی است. اما بسیاری از افراد بعد از تحقیق در مورد بازیسازی به این نتیجه میرسند که آره، من فقط عاشق بازی کردن هستم. من به دو دلیل این دروس را ارئه میدهم، اول اینکه اینجوری بیشتر یاد میگیرم و دوم اینکه بعضی از شما به دنبال آموزشهایی برای بازیسازی هستید و شاید این مطالب به شما هم کمک کند و در این مسیر متوجه میشوید که آیا مثل من از ساخت بازی لذت می برید یا نه؟
در طول ۲۰ سال گذشته، صنعت بازی به شدت در حال گسترش است. جدیدترین آمار Newzoo نشان میدهد که، صنعت بازیهای جهانی یک صنعت ۹۹.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۶ بود و دائما هم این رقم در حال افزایش است، بنابراین فرصتهای رو به رشد در این بازار رقابتی وجود دارد. ما حتی میبینیم که این صنعت تا حدی موازی با تولید یک فیلم در هالیوود هم پیش رفته است. اما تولید یک بازی، مهارت، تجربه، انگیزه و البته ارتباطات شخصی میخواهد و در یک کلام نیازمند «تعهد» است.
خوشبختانه، مفاهیم توسعه بازی فراتر از فقط خود بازی ها اعمال میشود. بنابراین زمانی که ما دربارهی صنعت بازی حرف میزنیم اکثر ذهنها به سرگرمیهای تعاملی معطوف میشود، البته در این صنعت رو به رشد، تعدادی از افراد نیز به بازیهای جدی یا بازیهای معنادار رجوع میکنند. باید توجه داشت که کاربرد بازیها برای اهدافی فراتر از یک سرگرمی ساده است، اهدافی مثل آموزش، تدریس، تشویق، مسائل مربوط به سلامتی و حتی تبلیغات در بازی و مواردی از این نوع.
تقسیمبندی صنعت بازی :
کانالهای توزیع | صنعت |
خرده فروشیها
کانالهای دیجیتال کانالهای غیر مستقیم |
سرگرمیهای تعاملی
بازیهای جدی رسانههای دیجیتال |
سازندگان | پلتفرمها |
ناشران بازی
استودیوهای بازی مشاوران فردی (معمولا برای ناشران یا استودیوها کار میکنند) علاقهمندان |
کنسولها
کامپیوترهای شخصی موبایل تبلت وب |
پس اگر میخواهید بازی ساز شوید جایگاه خودتان را همراه با ترکیبی از موارد مورد نیازتان در این جدول پیدا کنید.
من فکر میکنم همه ما انگیزههای مختلفی داریم که شروع به خواندن این مطلب (دروس توسعه بازی) کردهایم. بعضی ها قطعا میخواهند یک حرفهای در توسعه بازی شوند، بعضی هم در یادگیری و توسعه بازی بسیار جدی هستند، افرادی هم فکر میکنند ساختن یک بازی سرگرمی خوبی است و به آن به عنوان سرگرمی نگاه میکنند، افرادی هم هستند که در حال حاضر در این صنعت حضور دارند و میخواهند مهارتهای خود را افزایش دهند تا نقششان را در این صنعت تغییر دهند و افرادی هم هستند که این مورد را آموزشی در جهت رشد شغلی خود میبینند، در هر حال انگیزهها متفاوت است.
من در طول این دروس سعی میکنم علاوه بر مباحث تئوری بخشهایی را هم جهت تمرین به صورت پروژه مطرح کنم تا موارد گفته شده در یادگیری شما تاثیر بیشتر داشته باشد.
در پایان مقدمه، پیشنهاد میکنم برای یادگیری و ساخت یک بازی تنها به این دروس بسنده نکنید، تا میتوانید در گوگل جستجو کنید و دورههای مختلف ساخت یک بازی را بگذرانید (دورههای رایگان زیادی برای شروع یادگیری وجود دارند) و البته حتما بازی کنید.
Zoomg