همیشه اولینها هیجان انگیزترند! اولینهایی پُردلهره، پر از نگرانی و فرسایشی که سنگِبنای همه چیز محسوب میشوند. خصوصا اولین روز کاری، اولین پروژه کاری و اولین دفعهای که قرار است ایدههای خود را عملی کنید؛ مثل ساخت اولین اپلیکیشن!
مثل اولین باری که به مدرسه یا دانشگاه میرویم، اولین شکستها، اولین پیروزیها، اولین دیدارها و تمام اولینهایی که بیش از کل لحظات، در ذهن ما تثبیت میشوند!
از یک طرف افکار افسار گسیخته از هر طرف به سمتتان هجوم میآورند و از طرفی هم استرستان برای این که آیا شما آدم برنامه نویسی هستید یا نه؛ مثل آتشفشانی از درونتان میجوشد.
در واقع قید اولین برای لفظ اپلیکیشن کمی بیش از حد انتظار، نگران کننده است و سردرگمی حاصل از آن، یک توسعه دهنده اپلیکیشن را با تمام ایدههای تازه و قابل توجهش میبلعد!
اما به هر حال ساخت اولین اپلیکیشن برای برنامه نویس شدن، حقیقتی است که خواه ناخواه باید بپذیرید و تجربه کنید!
شاید سرازیر شدن ایدههای تکراری اپلیکیشنی است که دل و جرات را از اپلیکیشن اولیها گرفته است. شاید هم همین چه کنم چه کنمهای بی جواب است که باعث میشود خیلی از ایدهها دست نخورده باقی بمانند.
ما فکر میکنیم یکی از دلایل شکست استارتاپهای توسعه اپلیکیشن موبایل، تصورات ترسناکی است که رقبا و افراد شکست خورده به دیگران القا میکنند. تجربه ساخت اولین اپلیکیشن موبایل ترسناک نیست؛ فقط آن را باید از نو شناخت.
هر دلیلی که شما را از ساخت اولین اپلیکیشن خود دلسرد کرده است را کنار بگذارید. شناخت نکاتی که در مطلب امروز هات اپ نیوز میخوانید تجربه ساخت اولین اپلیکیشن را خیال انگیزتر میکند.
نکاتی برای ساخت اولین اپلیکیشن
How to create the first mobile app?
اشتراک میان اغلب ایدههایی که امروزه برای ساخت اپلیکیشن عرضه میشوند، زیاد شده است. تعداد اپلیکیشنهایی که کاربرد مشابهی با یکدیگر دارند نیز، روزبهروز بیشتر میشوند.
کافی است یک اپلیکیشن با کاربرد خاصی میان کاربران محبوب شود تا نسخ متعددی از آن تحت عناوین مختلف منتشر شود. همین موضوع مسیر ایده تا ساخت محصول را طولانی کرده است.
این دلهره توسعه دهندگان برای روبهرو شدن با موانع، ریسک پذیری را افزایش داده و این روزها کمتر کسی سرمایه خود را برای طرحهای متفاوتی که بازدهی آنها 50-50 است صرف میکند.
نکاتی که میخوانید نه تنها ترس شما را برای ساخت اولین اپلیکیشن از بین میبرد بلکه اگر به درک درستی از آنها برسید، فاصله زمانی ارائه ایده تا اپلیکیشنی که قرار است ساخته شود نیز کمتر خواهد شد.
تعیین هدف
اگرچه بارها و بارها به موضوع هدف گذاری اشاره کردهایم اما این نکته پر اهمیتترین موضوع در شروع ساخت برنامه، خصوصا اولین اپلیکیشن است. هدف شما باید نسبت به تمام ایدههای موجود متمایز باشد.
به اهداف در معرفی اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن نیز اشاره کردیم و گفتیم اپلیکیشنی در آینده موفق خواهد شد که پیش از آن نمونه مشابهی وجود نداشته باشد.
برای تعیین اهداف، لیست قابلیتهایی که قرار است در برنامه وجود داشته باشد، رفتار کاربران بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته نسبت به سایر برنامهها و تحقیقات گسترده قبل از این که بخواهید کورکورانه وارد مسیر ساخت اولین اپلیکیشن خود شوید، کمک کننده هستند.
شناخت بازاری که قرار است پذیرای محصول شما هم باشد بخشی از مرحله تعیین هدف است. منابع شما باید با توجه به بازاری باشد که قرار است در آن فعالیت کنید؛ حال اپ استور باشد یا گوگل پلی و یا هر بازار دیگر.
طراحی ساختار اولیه (طرح اولیه کار)
بعد از تخمین فرصتهایی که در بازار وجود دارد و این که آیا نیاز بازار مطابق با ایده شما است یا نه، نوبت به ارائه طرح اولیه کار میرسد.
این طرح میتواند نمونهای باشد که با استفاده از مداد روی یک صفحه سفید طراحی شده یا این که با استفاده از Wireframe کلیاتی از کار مشخص شده باشد.
افتراق و تفاوت ارزشهای هر اپلیکیشن بر اساس همین وایرفریم مشخص میشود. به یاد داشته باشید که محصول نهایی همان طرح اولیهای است که با جزئیاتی آراسته شده است. بنابراین به چشم اپلیکیشن نهایی بدان نگاه کنید.
تکیه بر حداقلها
اگر مشغول ساخت اولین اپلیکیشن خود هستید همانطور که گفته شد ذهن شما آکنده از ایده و طرحهایی است که شاید فکر کنید در هیچ اپلیکیشنی در جهان وجود نداشته باشد.
با توجه به عدم محدودیت منابع هم سعی میکنید تمام ذهنیات خود را پیاده کنید و به قول معروف سنگ تمام بگذارید؛ اما از نظر حرفهای و برای اولین کار، باید روی حداقلها کار کنید و به همانها هم متکی باشید.
به یاد داشته باشید که یک اپلیکیشن از زمان ایده پردازی تا انتشار رسمی، مراحل زیادی را پشت سر میگذارد تا به یک محصول بالغ و کامل تبدیل میشود.
اولین نمونهای که طراحی میکنید صرفا برای تست است. بنابراین به جرات میتوان گفت اولین نسخه اپلیکیشن که تحت عنوان نسخه آزمایشی منتشر میگردد، بدترین زمان برای ابراز ایدههایتان است.
در اولین نسخه به همان استانداردها و حداقلهای یک اپلیکیشن قناعت کنید.
دلیل این رویکرد هم در ساخت اولین اپلیکیشن مشخص است. اولینبار یک توسعه دهنده ماهر میخواهد بداند تعامل و کاربرپسند بودن اپلیکیشن چگونه است.
مسلما این مرحله با زمانی که کاربر، بصورت قطعی این برنامه را انتخاب کند متفاوت است. طراح در طول این فرآیند به نیازهای بازار و قابلیتهای اپلیکیشن مینگرد و کم و کاستیها را ارزیابی میکند.
از مزایای دیگر تکیه بر حداقلها، کاهش هزینهها و زمانی است که قرار است صرف کنید.
شروع توسعه حرفهای
دلهرهآورترین مرحله همین توسعه حرفهای و کلید زدن طراحی برنامه است. شما وارد مسیری میشوید که اگر توسط ایدهای متفاوت پشتیبانی میشود؛ هیچکس تاکنون آن را تجربه نکرده است.
البته با منابع بیشمار اینترنتی؛ امروزه هر فرد بیتجربه و کم و سن وسالی را به یک توسعه دهنده حرفهای تبدیل شده است و دیگر این ترس خصوصا برای فردی که متخصص باشد معنایی ندارد.
اولین مرحله توسعه برنامه به تنهایی یا در یک تیم کوچک خارج از محل کار صورت میگیرد. اغلب توسعه دهندگان تجربه برنامه نویسی را دارند و وب سایتهایی مثل یوتیوب منابع آموزشی ویدیویی رایگانی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
اولین گام انتخاب پلتفرمی است که برنامه روی آن پیاده میشود. برتریهای اندروید بر iOS بر کسی پوشیده نیست؛ از طرفی هم iOSS قابلیتهایی دارد که هیچگاه یک کاربر اندرویدی تجربه نمیکند.
بسته به این پلتفرم باید زبان خاصی را یاد بگیرید. برای اندروید جاوا و برای iOS یادگیری Swift ضروری است. دقت کنید که برای پروژههای انفرادی، یادگیری زبان برنامه نویسی مقدم بر هر مرحله دیگر است.
در مرحله توسعه میتوان تقسیم کار انجام داد. مسلما برای توسعه دهنده یا تیم توسعهای که مشغول ساخت اولین اپلیکیشن خود باشد، مشکل است به تمام مراحل رسیدگی کند.
برخی از ترس افشا ایده یا به دلیل محدودیت منابع مالی معمولا به این راه حل بیتوجهاند. امروزه سرویسهایی وجود دارند که میتوانند یک اپلیکیشن را در چند پلتفرم همزمان توسعه دهند و بنابراین شانس دیده شدن برنامه در بازارهای مختلف بیشتر میشود و نیازی به یادگیری چند زبان ندارید.
به یاد داشته باشید برای یک توسعه دهنده تازهکار، برونسپاری بخشهایی مثل بازاریابی اپلیکیشن عقلانیتر است؛ چون کسانی که تجربه بیشتری از شما دارند، سریعتر میتوانند شما را با بازار هدف روبهرو سازند.
انتشار و بازاریابی اپلیکیشن
بعد از توسعه اپلیکیشن نوبت به انتشار آن میرسد. ابتدا باید یک اکانت در کنسول گوگل پلی و اپ استور بسازید. هزینه مربوط به اشتراک هم متفاوت است. مثلا در گوگل پلی اشتراک سالانه 25 دلار و در اپ استور 99 دلار است.
زمانی که اپلیکیشن در جای خود قرار گرفت و در بازار تثبیت شد، باید بازاریابی را شروع کرد. مهمترین تحولات در بازدید از اپلیکیشن، بعد از بازاریابی حاصل میشود.
بازاریابی همان مرحلهای است که توسعه دهنده با خود میگوید اگر این کار را انجام داده بودم؛ اینجا بودم!
بسته به نوع اپلیکیشن و زمینه فعالیت، بازاریابی هم متفاوت است. بهینهسازی موتورهای جستجو یا سئو بزرگترین منبع شما برای هدایت ترافیک طبیعی به سمت اپلیکیشن است.
منبع هات اب نیوز