مدت زیادیست که استودیوی Rare عنوان ارزشمندی خلق نکرده است و حال پس از گذشت چندین سال میتوانیم شاهد بازگشت این شرکت به روزهای اوج باشیم. بازی Sea of Thieves عنوانی است که برگ برنده این استودیوی خوشذوق در نسل هشتم است و پتانسیل آن را دارد تا به یکی از بزرگترین آثار انحصاری مایکروسافت تبدیل شود. با گیمشات همراه باشید.
در دنیای بازیهای ویدیویی کمتر عنوان موفقی یافت میشود که با محوریت دزدان دریایی ساخته شده باشد و شمار این دست از عناوین به تعداد انگشتان دو دست نیز نمیرسد. بعد از عرضه نسخه چهارم سری Assassin’s Creed حال نوبت استودیوی بریتانیایی Rare است که اثری خوشساخت در این زمینه خلق کند. Rare مطابق سنت همیشگی خود دست بر روی ایدهای گذاشته که شاید یک ریسک بزرگ به نظر برسد، اما با توجه به سابقه درخشان این استودیو میتوان اطمینان حاصل کرد که Sea of Thieves در حد انتظارات ظاهر خواهد شد.
همانطور که اشاره شد، بازی Sea of Thieves عنوانی با محوریت دزدان دریایی است و هنگامی که مخاطب، این موضوع را در نظر میگیرد خواستار اثری است که به بهترین شکل ممکن دنیای این دزدان جذاب و البته منفور را به تصویر بکشد. بازی از دید اول شخص دنبال میشود و تاکید زیادی بر روی همکاری دارد تا بدین شکل بتواند به یکی از جالبترین آثار ساخته شده با محوریت دزدان دریایی تبدیل شود. در Sea of Thieves هر بازیکن وظیفه خاصی بر عهده دارد؛ میتوان سکاندار کشتی شد و در کنترل آن نقش مهمی ایفا کرد یا کنترل توپها را به دست گرفت و کشتیهای مهاجم را هدف قرار داد.
بازی Sea of Thieves یک اثر جهان باز است و در دنیای آن گنجهای زیادی پنهان شده است. میتوانید با تشکیل دادن گروهی از دوستان به کاوش در محیط بپردازید و به این گنجها دسترسی داشته باشید. البته در بازی دشمنانی وجود دارند که ممکن است از پیشروی شما جلوگیری کنند و مانع از این شوند که گنجها را به غارت ببرید. هوش مصنوعی دشمنان خوب به نظر میرسد و میتواند باعث ایجاد تنوع در روند بازی شود.
اگر اخبار بازی را دنبال کرده باشید، مطلع هستید که عنوان جدید Rare به صورت مالتیپلیر قابل بازی است و از قابلیت اسپلیتاسکرین پشتیبانی نمیکند و برای تجربه آن باید به اینترنت متصل باشید. البته میتوان به صورت تک نفره به پیشروی در بازی پرداخت، اما در این صورت نیز به اینترنت نیاز پیدا خواهید کرد؛ هر چند که با ماهیت این اثر، کمتر کسی قادر به انجام آن به شکل تک نفره خواهد بود. بازی داستان هوشمندی دارد و تصمیماتی که طی مراحل اتخاذ میکنید بر روی تجربه شما تاثیر میگذارد.
سازندگان وسواس زیادی در زمینه نورپردازی به خرج دادهاند و نورپردازی بازی مخصوصا به هنگام طلوع خورشید به خوبی زیبایی این عنوان را نشان میدهد و جای هیچ ایرادی باقی نمیگذارد. جلوههای بصری موجود در بازی، آن را به یک اثر هنری تبدیل کرده و رنگبندی مناظر، چشمنواز بودن گرافیک را به اوج خود رسانده است. شاید گرافیک بازی از نظر فنی، ساده به نظر برسد، اما جلوههای هنری موجود این مشکلات را پوشش میدهند، تا Sea of Thieves تفاوت زیادی با یک تابلوی نقاشی نداشته باشد.
نبردهای بیپایان و اکتشاف در دنیای رنگارنگ Sea of Thieves به خودی خود جذاب است و در دست داشتن وظایف گوناگون بر روی عرشه کشتی میتواند حس یک دزد دریایی را به بازیکن منتقل کند. در میان عناوین عرضه شده با این سبک و سیاق شاید عنوان Sid Meier’s Pirates! بهترین نمونه موجود باشد، اما به نظر میرسد که Rare بتواند در بعضی زمینهها از ساخته قدیمی Sid Meier پیشی بگیرد.
مکانیزم شلیک با توپهای کشتی دلچسب طراحی شده و فیزیک خوب کشتیها به بهترین شکل ممکن حس یک دزد دریایی را به شما القا میکند. به عنوان مثال، حریف به کشتی شما شلیک میکند و با تخریب بخشی از آن شاهد این هستید که آب به داخل کشتی نفوذ کرده و حال باید با در دست گرفتن سطل، آبها را به دریا منتقل کنید و با اتصال قطعات چوب در بخشهای آسیب دیده از نفوذ هر چه بیشتر آب جلوگیری نمایید.
برخی مواقع حتی باید مواظب گنجهای جمعآوری شده باشید، چرا که ممکن است بازیکنان جبهه مقابل، خود را به کشتی شما برسانند و با آسیب رساندن به اعضای گروه، دست به غارت گنجها بزنند. البته غارت کردن گنجها کار چندان سادهای نیست و به واسطه وجود داشتن کوسهها در بازی، احتمال زنده ماندن در دریا به هنگام فرار کاهش مییابد. همانطور که مطالعه کردید سازندگان نهایت سعی خود را به کار گرفتند تا Sea of Thieves یکی از بهترین تجربهها در میان عناوینی باشد که با محوریت دزدان دریایی و دنیای جذاب آنها ساخته شده است. از منابع الهامبخش این بازی به عنوان The Secret of Monkey Island و سریال Black Sails اشاره شده که این مهم، تاثیرگذار بودن جو حاکم بر بازی را تضمین میکند.
گیمپلی بازی درگیر کننده به نظر میرسد و طبق گفته تهیه کننده اجرایی بازی، حسی که روی دکل به بازیکن منتقل میشود شبیه سوارکاری در عنوان Red Dead Redemption است و در واقع به همان اندازه که سوارکاری با اسب در اثر راکاستار شبیه به فیلمهای وسترن بود، Sea of Thieves دقیقا حس فیلمهایی با مضمون نبردهای دریایی را به بازیکن القا میکند. آنها از ابتدای پروژه قصد داشتند عنوانی خلق کنند که زندگی بر روی عرشه کشتی و همکاری بازیکنان با یکدیگر را با بیشترین جذابیت ممکن به تصویر بکشد. کشتیرانی با دوستان، شرکت در نبردهای دریایی و کاوش در دنیای وسیع بازی میتوانند Sea of Thieves را به عنوانی تبدیل کنند که گذر زمان در آن حس نشود. مطمئنا تجربه بازی با دوستان لذت زیادی خواهد داشت و در نسل فعلی که بیشتر عناوین محبوب آنلاین در سبک شوتر طبقهبندی میشوند، Rare با ساخت این اثر دست به ساختارشکنی زده است.
اگر تاکنون اخبار بازی Sea of Thieves را دنبال نکردهاید اکنون بهترین فرصت است تا به مشاهده نمایش این اثر در E3 2017 بپردازید و جذابیت گیمپلی آن را درک کنید. قرار گرفتن در نقش یک دزد دریایی، اکتشاف در دنیایی وسیع و ایجاد یک نبرد دریایی تمامعیار میتوانند بازی جدید Rare را به یک اثر خاص در میان عناوین آنلاین تبدیل کنند. طبق اخبار منتشر شده پشتیبانی سازندگان از این بازی ادامهدار خواهد بود و این مهم میتواند بازیکنان را تا مدتها سرگرم ساخته جدید Rare نگه دارد و آنها را معتاد خود کند. بازی Sea of Thieves از قابلیت Xbox Play Anywhere پشتیبانی میکند، به این معنا که با خرید دیجیتالی نسخه ایکسباکس وان، نسخه ویندوز این بازی را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد و بالعکس.