کمپانی بتزدا جزو شرکت هایی است که سال های زیادی نیست در نمایشگاه سالانه E3 کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند و در حقیقت باید بگویم نه تنها سال های زیادی نیست بلکه تنها ۲-۳ سال است که شاهد برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اختصاصی این شرکت در نمایشگاه های پرطرفدار و محبوب E3 بوده ایم. اما در همین سال های اندک کیفیت کنفرانس های این شرکت به حدی بالا بوده است که همگان را بسیار راضی و خشنود کرده است و حتی کنفرانس این شرکت در دو سال قبل یکی از بهترین و موفق ترین کنفرانس های کل نمایشگاه بود. البته جذابیت و تعداد بالای فرنچایزهای با کیفیت و بی نظیری که این شرکت در اختیار دارد نیز مزید بر علت بوده است تا همیشه بتواند طرفداران را جذب کند و برخی از این نام ها مثل الدر اسکرولز و فال آوت به حدی بزرگ هستند که اگر فقط یک نسخه جدید از آن ها معرفی شود و کل باقی کنفرانس را هم چیزی پخش نکنند باز هم از آن به عنوان یک کنفرانس موفق یاد می شود و دنیای گیم را به تب و تاب خواهد انداخت.
امسال و در E3 2017 نیز کمپانی بتزدا حضور پررنگی داشت و روز دوشنبه ساعت ۸٫۳۰ صبح به وقت ایران، این شرکت محبوب کنفرانس خود را برگزار نمود. مانند تمامی شرکت ها قبل از شروع این نمایشگاه گمانه زنی ها و احتمالات زیادی را برای کنفرانس این شرکت مظرح می کردند و شایعات زیادی به گوش می رسید که این گمانه زنی ها و احتمالات را امیرحسین دهنوی در قالب مقاله زیبا و کامل “احتمالات و انتظارات از کنفرانس بتزدا در E3 2017” برای شما عزیزان مظرح نمود و با این پیش بینی ها منتظر ماندیم تا سرانجام کنفرانس این شرکت فرا برسد و ببینیم تا چه حد این شایعات درست بوده اند. حالا مدتی از پایان این کنفرانس می گذرد و می توانیم در مورد آن به طور کامل صحبت کنیم. پس اگر علاقمند به عناوین کمپانی بتزدا هستید با بنده و بسایت تحلیلی خیری گیمفا در مقاله “تحلیل و بررسی کنفرانس مطبوعاتی Bethesda در E3 2017” همراه شوید.
اولین نکته ای که باید در مورد کنفرانس مطبوعاتی بتزدا مطرح کرد آن است که به طور جالبی تقریبا تمامی احتمالات و پیش بینی ها و انتظارت و شایعاتی که در مورد کنفرانس این شرکت قبل از نمایشگاه به گوش می رسید، درست از آب در آمدند و همان بازی های جدیدی که صحبت آن ها بود معرفی شدند و بازی هایی که گفته می شد نخواهند بود واقعا هم نبودند و به طور کلی کنرانس این شرکت بسیار شبیه به مقاله احتمالا و انتظارات آن بود. یعنی باید این طور گفت که در وهله اول کنفرانس مطبوعاتی بتزدا در E3 2017 یک کنفرانس “موفق و زیبا ولی کاملا قابل انتظار و بدون سورپرایز” بود که نه به اندازه سال های گذشته (که مثلا بتزدا ناگهان فال آوت ۴ را معرفی کرد) ولی باز هم به میزان خوبی دارای اتفاقات جذاب بود و با این که حدس زده می شد نسخه جدید ولفنشتاین و اویل ویتین معرفی خواهند شد، اما باز هم معرفی آن ها و دیدن تریلر این دو بازی جذاب، برای ما هیجان انگیز بود و نوید کیفیت بالایی را می دادند.
نمی شود صحبت از کنفرانس مطبوعاتی بتزدا باشد و هیچ حرفی از دیس آنرد زده نشود. عنوانی موفق و زیبا که تاکنون ۲ نسخه فوق العاده را برای بازیبازان عرضه کرده و تبدیل به یکی از بزرگترین بازی های بتزدا شده است. این بار یک محتوای جداگانه و اصطلاحا Stand Alone برای این سری معرفی گردید که در حقیقت قرار بوده محتوایی الحاقی باشد اما به حدی بزرگ و جذاب بوده که سازندگان تصمیم گرفته اند آن را مانند یک نسخه اسپین آف دز دیس آنرد به صورت حتی فیزیکی برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و پی سی منتشر نمایند و انصافا هم تریلر جذابی را از آن شاهد بودیم. نام این نسخه Dishonored: Death of the Outsider است و از همین نامش معلوم است که موضوع جذابی دارد. بله این بار گویا قرار است به سراغ کشتن خود شخصیت “Outsider” برویم آن هم با یک نقش اصلی جدید و قدرتمند. در تریلر بازی شاهد مبارزات جذاب این شخصیت جدید برای آزاد کردن فردی دیگر بودیم که نهایتا این را می شنویم که قرار است “Outsider” را از بین ببرند. قطعا معرفی این بازی باعث جذابیت بیشتر کنفرانس بتزدا گردید و بسیاری از طرفداران این فرنچایز زیبا را خوشحال کرد.
واقعیت مجازی کم کم دارد همه گیر می شود و هر شرکتی به فراخور فرنچایزهای خود دست به انتشار نسخه های واقعیت مجازی عناوین خود می زند. بتزدا نیز در کنفرانس مطبوعاتی امسال بخشی را به واقعیت مجازی و نمایش دو عنوان بزرگ خود که به صورت نسخه های داراری پشتیبانی از هدست های واقعیت مجازی هستند، پرداخت و این گونه با دو بازی Doom VFR و Fallout VR اشنا شدیم که تریلری را نیز از هر دو مشاهده کردیم. از آنجا که این مطلب به نوعی تحلیل کنفرانس بتزدا است و تحلیل نیز در خیلی موارد بسته به نظر تحلیل کننده و دیدگاه اوست، باید بگویم چندان نکته مثبتی در نسخه های واقعیت مجازی این دو بازی ندیدم و همین مقدار جذابیتی هم که در آنها دیده می شود در تریلر است و گمان نمی کنم در تجربه واقعی واقعا این دو نسخه واقعیت مجازی حس و حال واقعی که دو عنوان اصلی آنها به بازیباز می دهند را تداعی نمایند.
قطعا اعتقاد دارم که تجربه Fallout VR هیچ گاه و هیچ گاه مانند حس تجربه بازی اصلی فال آوت ۴ نخواهد بود و اصولا یک بازی نقش آفرینی با عظمت و وسعت فال آوت نمی تواند به صورت واقعیت مجازی کاملا لذت تجربه اصلی آن بازی را داشته باشد مخصوصا به خاطر سیستم جابجا شدن و راه رفتن که یک معضل در بازی های وی آر است و و حسی مصنوعی دارد. وضعیت شاید در مورد بازی Doom مقداری و فقط مقداری متفاوت باشد زیرا Doom سبکی دارد که کاملا مناسب واقعیت مجازی است یعنی یک شوتر اول شخص کلاسیک و دیوانه وار. قطعا تجربه Doom VFR خالی از جذابیت نخواهد بود اما اینجا هم کاملا واضح است که حس و حال تجربه ای که بازیباز از تجربه کردن عنوان اصلی Doom داشته است را نخواهد داشت فکر نمی کنم برای کسی که چندین بار این عنوان زیبا را بازی کرده است تجربه نسخه واقعیت مجازی آن چندان جالب باشد زیرا قطعا باید محدودتر باشد و ضعیف تر.
سیستم حرکت در محیط در تریلر بازی Doom VFR مقداری جذاب به نظر می رسید ولی مطمئنا هنگام تجربه بازی ممکن است اعصابتان را به هم بریزد. یعنی شما برای حرکت در محیط باید مدام به صورت یک وسیله مثل موس که در جلوس خود می بینید روی قسمت های مختلف محیط کلیک کنید تتا شخصیتتان آنجا بپرد و در بازی بسیار سریع و مرگباری مثل Doom تعادل برقرار کردن میان این که مدام این طرف و ان طرف بپرید و یا ثابت بایستید و شلیک کنید ممکن است مقداری اعصاب خرد کن باشد و آن آزادی عمل بالایی را که بازی اصلی دارد در اختیار شما قرار ندهد.
یکی از نکات و بخش های جذاب کنفرانس بتزدا نمایش تریلری سراسر هیجان از مسابقات مربوط به عنوان Quake Champions بود که با نشان دادن صحنه هایی جذاب از مسابقات Quake World Championships قبلی و برندگان آن و شور و هیجان حاضران در کنار بخش هایی از بازی بازیبازان حرفه ای در مسابقات هیجان همه را برای تجربه این عنوان و حضور در مسابقات بالا برد و مخصوصا این که با معرفی جایزه ۱ میلیون دلاری این مسابقات در دور جدید باعث شد تا چشم ها به این مسابقات خیره شود. همینطور در این کنفرانس بتزدا به معرفی محتواهایی جدید برای عنوان بزرگ The Elder Scrolls Online نیز پرداخت و اطلاعاتی را در مورد دو محتوای جدید این بازی و The Elder Scrolls Online Morrowind و Elder Scrolls Legends در اختیار بازیبازان قرار داد تا نشان دهد که هنوز با قدرت این عنوان را حمایت خواهد کرد و شاید اکنون بهترین وقت برای کسانی است که هنوز پای به دنیای زیبای این عنوان عظیم نگذاشته اند و می توانند به تجربه یک نقش آفرینی عظیم با کلی محتوای عالی و جذاب بپردازند.
همین طور یک ایزار و برنامه مادسازی عالی به نام Creation Club نیز توسط بتزدا معرفی گردید که اعلام شد برای کنسول های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نیز عرضه می شود و می توان تجربه بازی The Elder Scrolls Online را با آن بسیار بسیار وسیع تر از قبل کرد و به تجربه انواع مادهای بی نظیر این عنوان پرداخت. از دیگر بخش های جذاب کنفرانس بتزدا نمایش عالی اسکایریم بر روی سوییچ بود که واقعا فوق العاده به نظر می رسید و همینطور شاهد استفاده از Amiibo نیز در این نسخه هستیم و مشاهده تجربه بازی توسط شخصیتی با لباس و شمشیر و اسب لینک در سری زلدا بسیار بسیار جذاب بود که در این ویدئو به نمایش در آمد و همینطظور نحوه بازی کردن این بازی بر روی سوییچ با دو کنترلر کناری آن خیلی جالب و هیجان انگیز به نظر می رسید و بی شک اسکایریم یکی از برگ های برنده سوییچ به حساب می آید.
امسال اوضاع بر وفق مراد علاقمندان وحشت بقاست. بعد از تجربه یک عنوان بی نظیر وحشت بقا با نام رزیدنت اویل ۷ حالا درکنفرانس بتزدا شاهد معرفی عنوانی بودیم که اتفاقا توسط همان خالق فرنچایز رزیدنت اویل یعنی شینجی میکامی ساخته می شود و چند سال قبل با عرضه نسخه اول آن، جانی تازه در کالبد وحشت بقا دمیده شد. بله صحبت از بازی The Evil Within است که این بار در کنفرانس مطبوعاتی بتزدا شماره دوم آن با نام The Evil Within 2 معرفی گردید و با تریلری زیبا و جذاب به ما نشان داد که باز هم در این نسخه کنترل سباستین را برعهده خواهیم داشت که به نظر می رسد این بار شخصیت پردازی عمیق تری داشه باشد و موضوع برای او مقداری شخصی تر باشد. بی شک برای من بهترین بخش این کنفرانس، معرفی The Evil Within 2 بود و قطعا این بازی از همین امروز به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی ها شناخته خواهد شد و در قلب طرفداران جای گرفته است.
اما این پایان کار نبود و یک بازی جدید دیگر نیز که منتظر معرفی آن بودیم و حدس می زدیم که معرفی شود نیز توسط بتزدا رونمایی شد و این عنوان چیزی نبود یک شوتر اول شخص از یک فرنچایز با اصالت و محبوب به نام Wolfenstein II: The New Colossus که باز هم ما را در قالب BJ Blazkowicz به جنگ نازی ها و تکنولوژی های پیشرفته آن ها خواهد برد. تریلر معرفی بازی بسیار کامل بود و تمامی جوانب بازی از داستان و شخصیت ها و گیم پلی و .. در آن نمایش داده شدند تا دیدگاهی تقریبا کامل از آن داشته باشیم.
به طور کلی باید گفت در یک کنفرانس مطبوعاتی هنر چیدن ترتیب اتفاقات و بازی هایی که می خواهند معرفی شوند بسیار مهم است و اگر به خوبی انجام شود می تواند کنفرانس را بسیار جذاب تر جلوه دهد. کاری که خوشبختانه بتزدا حسابی در آن وارد است و هم کنفرانس را خوب شروع کرد و هم عالی به پایان رساند و به خوبی معرفی بازی های جدید و … را در کنار هم قرار داده بود و با هوشمندی بالا، هر چه بیشتر به پایان مراسم نزدیک شدیم، خبرهای جذاب تر را که برای پایان کنفرانس نگه داشته بود، رو کرد و معرفی دو بازی جدید خود یعنی The Evil Within 2 و Wolfenstein II: The New Colossus را به بخش های پایان کنفرانس اختصاص داده بود که این گونه باعث شد تا مخاطبان آن با خاطره و دید بهتری کنفرانس را ترک کنند و با دقایق پایانی جذاب تر و رقم زدن پایانی هیجان انگیز تر با معرفی بازی های جدید، کاری کرد که دید کلی صنعت بازی نسبت به کنفرانس بتزدا مثبت تر باشد.