با سازندگان اخبار جعلی بازیهای ویدیویی آشنا بشوید
“به قلم Willie Clark از وبسایت motherboard”
درز اطلاعات در صنعت بازیهای ویدیویی بسیار معمول شده است؛ مخصوصا ساعتها و روزها قبل از معارفههای رسمی در مراسمهای بزرگی همچون کنفرانس سالانه E3 و معرفی کنسول جدید، اطلاعات درز پیدا کرده در رسانههای اجتماعی و فرومهای بازی حکمفرما شده و عنصر غافگیری را از شرکتهای توسعه دهنده بازی میرباید.
ولی همه اطلاعات به شکل یکسانی ساخته نمیشوند. درحالی که مقداری اطلاعات نظیر تایید شدن ساخت The Last Of Us 2 و معرفی زودهنگام آن از منابع نیمه رسمی آمده و ریشه در واقعیت دارند، بقیه توسط عاشقان شوخطبع و بدون هیچ منبعی ساخته میشوند. در ساخت برخی از این اطلاعات جعلی چنان تلاشی صورت میگیرد که متمایز کردنشان از اخبار واقعی سخت بوده و این سوال را ایجاد میکند: چرا باید برای ساختن اخبار جعلی دنیای بازی چنین تلاشی نمود؟
یکی از مشهورترین اخبار مجعولی که “اومنی جاکالا” خالق Smashified ساخت، فرصتی برای رستگاری و نقطه آغازی برای انجام یک کنفرانس را برای او ایجاد کرد. براساس خبر جعلی ساخته شده توسط او، شخصیت Rayman شرکت یوبیسافت در دنیای بازی Super Smash که انحصاری نینتندو است، قرار میگرفت.
Rayman و یا حتی Smash Bros اولین تلاشهای جاکالا برای ساخت خبرهای جعلی نبود. حتی اولین فنآرت او هم نبود. او قبلا عهدهدار ساخت تصاویرهنری سری Kirby Hat و همچنین قرار دادن کارکترها در فضای هنری بازی Super Smash Bros بود. او همچنین تصاویری جعلی از حضور شخصیت Klonoa در آن بازی ساخته بود!
Jacala در مورد علت کارهای خودش میگوید: “من برای بازیابی افتخار و اعتماد به نفسم و تا جایی که چیز متقاعد کنندهای بسازم، به این کار خود ادامه میدهم.”
ماجرا از این قرار است که جاکالا میخواهد سازنده بازی باشد و درحالی که درگیر ساخت بازیهای مستقل بود (که اکثرشان هرگز منتشر نشدند)، تصمیم گرفت تا برای نمایش مهارتهای خود ویدیوهایی در یوتوب قرار دهد. او حالا با نگاه به گذشته باور دارد که ناامیدی ناشی از نساختن چیز مهمی در این نُه سال، در کشانده شدنش به سمت ساخت اخبار جعلی تاثیرگذار بوده است.
جاکالا میگوید: “من به این نتیجه رسیدم که ساختن چیزی شبیه به بازیها در قالب اخبار جعلی بهترین راه برای اثبات تواناییهای من در خلق آثار هنری همانند Smash 44 میباشد و حقیقتا من در آن زمان به این شکل موضوع را نمیدیدم و نمیدانستم بازخورد آن چگونه خواهد بود و این حجم از بازخوردهای منفی و مثبت قطعا باعث شگفتی من شد.”
صفحه یوتیوبِ جاکالا پس از درز آن اخبار و در عرض یک روز 22 هزار دنبالکننده پیدا کرد که بسیار بیشتر از هدف 1000 نفری خود او بود و هم اکنون از ویدویی که در آن طریقه ساخت اخبار جعلی را توضیح میدهد، بیش از 1 میلیون بار بازدید شده است.
شخصیت ریمن به عنوان غنیمت در بازی حضور داشت و مدلی سه بعدی برای استناد در اختیار جاکالا قرار داد. اطلاعاتی که به بیرون درز پیدا کرد بصورت تصاویر ویدویی بود، نه عکس و باعث شد همه چیز منجمله جزئیاتی همانند شعلههای روی تصویر در قسمت انتخاب شخصیت هم بدون نقص بنظر آید. جاکالا جهت ساختن این اطلاعات از کپچر کارت برای ضبط تصاویر صفحه منو استفاده کرد که به این طریق میتوانست بعدا با استفاده از نرمافزارهای فوتوشاپ و افترافکت (افکت و ابزار متحرک سازی) و پریمیر پرو بر روی آن تغییراتی ایجاد کند. او برای جمعبندی پروژه سه هفته وقت گذاشت.
جاکالا در تاریخ 14 فوریه 2015 این خبر را روی 4Chan قرار میدهد. کمی بعد از آن ScrewAttack در اخبار بازیهای ویدویی گزارش داد که یوبیسافت درحال تهیه بیانیهای درخصوص این خبر درز پیدا کرده میباشد. ولی یک روز بعد جاکالا بخاطر آزار ناشی از استرس مربوط به این شرایط و همچنین خبردار شدن یوبیسافت، فاش کرد که این خبر ناصحیح میباشد.
او میگوید: “حدس میزنم به اندازه کافی در آن مورد فکر نکرده بودم که درواقع حماقت من بود.”
در عوض جاکالا با دقتی مثالزدنی شروع به ساخت Raymanی کرد که تا جای ممکن شبیه بازی واقعی باشد و انتظار ناراحتی طرفداران این بازی پس از برملا شدن موضوع را نداشت.
جاکالا میگوید: “همانند معجونی از لذت و افتخار و احساسی شیطانی بود. البته احساسی رِندانه و نه منفی ولی وقتی به عقب مینگرم و فکر میکنم میبینم که باید این کار را انجام میدادم.”
با این وجود او هنوز از نحوه فاش شدن اتفاقات راضی است. Jacala میگوید: “درواقع جو منفی زیاد دوام نیآورد. بازخوردهای مثبتی که از آن جانب رسید، ارزشش را داشت. لزوما نمیخوام بگویم که هدف وسیله را توجیه میکند ولی وقتی نوبت به بازیهای ویدویی که ما با آن سر و کار داریم میرسد، نباید خیلی این موضوع را جدی گرفت.”
اما بگذارید به یک نمونه دیگر از سازندگان اخبار جعلی اشاره کنیم، شخصی که دستپخت او را همین اوایل امسال چشیدهاید! در ابتدای امسال، دو عکس با فاصله زمانی کوتاه از کنترلر نینتندو سوییچ، که در آن زمان هنوز تحت کد NX شناخته میشد، به بیرون درز کرد.
اولین عکس که دستپرورده “دیوید لوییس-ماری” از شرکت Noname Games بود، برای اولین بار در فروردین سال 95 و در سایتReddit مشاهده گردید.
لوییس-ماری در مصاحبه با سایت Motherboard اعلام کرد: “این فقط یه شوخی بود.” ولی او همچنین میاندیشید که شاید این خبر جعلی باعث برملا شدن اطلاعاتی واقعی بشود.
لوییس-ماری پایه طراحی خود را بر اساس یکی از پتنتهای نیتندو و شایعات پیرامون NX گذاشت. او با صرف هشت ساعت زمان و از طریق نرمافزار 3D Studio Max و نرمافزار رندرگیری V-Ray مدلی 3 بعدی با نورپردازی مناسب تهیه کرد. سپس با استفاده از PhotoShop رندر 3 بعدی را با تصویری حقیقی ترکیب کرده و جزئیات نهایی را از طریق Paint به آن افزود. او انتظار نداشت که این خبر جعلی جدی گرفته شود.
وبسایتهای متفاوت گیمینگ و حتی مشهور این عکس را مخابره کردند. از آنجایی که اطلاعات تصویری دیگری موجود نبود، لوییس-ماری فکر کرد که زمانبندی انتشار عکس مطابق با انتظار هوادارن برای خبرهای جدیدی از کنسول میباشد.
درهر صورت برنامهریزی او فقط شامل عکس نمیشد. او قصد داشت تا پیش از برملا شدن کامل موضوع قبل از نمایشگاه E3، خبر خود را با یک پرینت 3 بعدی تکمیل کند. ولی یک جعلکننده دیگر او را ناکام گذاشت: دومین عکس از کنترلر بر روی وبسایتها قرار گرفت!
پس از آنکه عکس دوم به شکل گستردهای پخش شد، لوییس-ماری تصمیم به ساخت ویدویی گرفت تا غیرواقعی بودن عکس اصلی را برملا سازد. طبق نظر او، با اینکه در ابتدا مردم از دروغ بودن خبر بشدت عصبانی شدند ولی از اینکه عکس نشان دهنده کنترلر واقعی نبود، دچار آسودگی خیال گردیدند!
خبر جعلی دوم که بر اساس عکس لوییس-ماری شکل گرفته بود، توسط یکی از بنیانگذاران شرکت CNC Design فنلاند، “فرانک ساندکویست” ساخته شده بود.
فرانک میگوید: “خب، من احساس پشیمانی نمیکنم. قطعا بیشتر از میزان انتظار من ارائه و بازپخش شد و بسیاری از سایتهای بزرگ گیمینگ آن را پوشش دادند.”
فرانک معتقد است که با گسترش روزافزون پرینترهای 3 بعدی تشخیص اخبار جعلی از اطلاعات واقعی سختتر و سختتر خواهد شد. او میگوید: “فکر میکنم انفجار خبری آسانی شبیه آن در سطح اینترنت، تجربه هیجانانگیزی بود.”
بدون شک همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، شایعات و اخبار دروغین زیادی شما را در زمینههای مختلف نظیر ورزش، سیاست، اقتصاد و البته گیم احاطه کرده است. احتمالا تنها راه ما برای برخورد با این هجمه بزرگ از اطلاعات، صبور بودن و قضاوت در لحظه نکردن است تا در باتلاق این مطالب دروغین قرار نگیریم!
پردیس گیم