خانه سینما و تلویزیون اخبار «عاشقانه» برای تلویزیون بود

«عاشقانه» برای تلویزیون بود

0

سعید جلالی ـ یکی از نویسندگان سریال نمایش خانگی «عاشقانه» ـ درباره بازخوردهای مخاطبان نسبت به این مجموعه و اینکه چرا این سریال در تلویزیون ساخته نشد، گفت‌وگو کرد. او درباره‌ی پایان «عاشقانه» گفت: «عاشقانه» به صورتی نوشته شده است که تکلیف غالب کاراکترها در آن مشخص می‌شود و تنها یک خط به صورت باز باقی خواهد ماند تا بیننده فرصت انتخاب و تفکر داشته باشد. کار تا انتها فضای خانوادگی خود را حفظ خواهد کرد و عامدانه سعی شده است تا از فضای پلیسی فاصله بگیریم.

سعید جلالی که نگارش فیلمنامه سریال‌های متعدد تلویزیونی از جمله «آوای باران»، «زمانه»، «آخرین دعوت»، «دلنوازان» و «دردسرهای عظیم» را بر عهده‌ داشته و با اغلب علیرضا کاظمی‌پور همکاری دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه چرا عاشقانه در صداوسیما ساخته نشد؟ گفت: متأسفانه این مساله به برخی افرادی که در تلویزیون هستند برمی‌گردد و نمی‌شود همه مدیران را زیر سوال برد. معدود افرادی هستند در تلویزیون که گویا فراموش کرده‌اند کسانی که در رسانه کار می‌کنند بچه‌های خود تلویزیون و دست‌پرورده خودشان هستند. من نزدیک به ۲۰ عنوان سریال برای تلویزیون کار کرده‌ام. چطور آن‌ها شایسته تقدیر هستند اما حالا که در رسانه (شبکه نمایش خانگی) کار می‌کنیم تبدیل به عناصر ولنگار فرهنگی شده‌ایم؛ این نگاه نابخردانه است.

جلالی در ادامه درباره‌ی سریال عاشقانه و پیامدهای مثبت آن اظهار کرد: من حاضرم ثابت کنم که مجموعه «عاشقانه» چقدر دقیق به فرهنگ و چقدر موشکافانه به مسائل اجتماعی و به ویژه طلاق پرداخته است. مساله‌ای که از خیلی جهات دست و بالمان برای پرداخت دقیق به آن در تلویزیون نسبت به شبکه نمایش خانگی بسته است. مخاطبان در شبکه نمایش خانگی آثار را با آغوش بازتری نگاه می‌کنند. این واکنش تلویزیون به نوعی خودزنی محسوب می‌شود در حالی که از نگاه مردم این یک اتفاق ناخوشایند است.

این فیلمنامه‌نویس که اولین تجربه جدی خود را در شبکه نمایش خانگی با مجموعه «عاشقانه» آغاز کرده است، درباره‌ی تفاوت فضای کار در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون اظهار کرد:‌ کار در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بسیار متفاوت است. از پرداخت و نگارش و پردازش قصه تا انتخاب بازیگران و همچنین کارگردانی؛ به عنوان مثال بازیگرانی که در خروجی «عاشقانه» هستند را محال است در تلویزیون ببینیم. تلویزیون محال است از چنین بودجه و بازیگرانی برای ساخت آثاری همچون «عاشقانه» استفاده کند.

جلالی سپس درباره تفاوت فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: فیلمنامه‌نویسی هم طبعا در نمایش خانگی دشوارتر از تلویزیون است چرا که در این رسانه مخاطب را به میزان بالایی باید مجاب کنیم که قصه ما آنقدر جذاب است که برای هر دی‌وی‌دی هزینه‌ای را تقبل و تمامی قسمت‌های این مجموعه را دنبال کنند. بنابراین آثاری که برای شبکه نمایش خانگی نوشته می‌شوند، باید جذاب باشند و این، کار نویسنده را سخت‌تر می‌کند و به دقت زیادی نیاز است. اما این حساسیت در تلویزیون کمتر است. با توجه به تغییراتی که ایجاد می‌شود از جذابیت فیلمنامه هم کاسته می‌شود و تفاوت رسانه شبکه نمایش خانگی و تلویزیون دقیقا از همین جا نشأت می‌گیرد. کار شبکه نمایش خانگی بیزینس است و باید با جذابیت تصویری و هنری بتواند مخاطب را جذب کند که این خود کار مشکلی است. اما به طور کلی هر کدام از این دو رسانه مخاطبان خود را دارند. نباید تلویزیون را بکوبیم و نه تلویزیون باید این کار را انجام دهد؛ چرا که هر دو رسانه برای مردم زحمت می‌کشند و مردم کارها را می‌بینند و خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

این نویسنده همچنین اشاره کرد: سریال‌های پرمخاطبی برای تلویزیون نوشته‌ام. سریال‌هایی هم نوشته‌ام که مخاطبان آن را ندیده‌اند، بنابراین درست نیست جای مردم تصمیم بگیریم و عامدانه تخریب کنیم.

او در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر همکاری خودش را با تلویزیون ادامه می‌دهد و با مجموعه «پنچری» همکاری دارد، اظهار کرد:‌ ما تلویزیون را دوست داریم اما اگر ناراحت می‌شویم به خاطر رفتارهایی است که انجام می‌شود. ما تلویزیون را دوست داریم و همه دست‌اندرکاران این سریال با تلویزیون کارشان را شروع کرده‌اند و تمام عمرشان را هم برای تلویزیون گذاشته‌اند. بنابراین بگذارید کنار هم رشد کنیم. ما هر جا برویم دوباره به تلویزیون بازمی‌گردیم چه بهتر که حالمان خوب باشد. قطعا اطمینان دارم که مدیران بالادستی تلویزیون نگاه‌شان این گونه نیست که در خیلی از برنامه‌ها شاهد این نگاه‌ها هستیم. سیاست تلویزیون این نیست که عناصر خود را بکوبد.

جلالی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره طرح مجموعه «عاشقانه» و نگارش آن اظهار کرد: طرح کلی این سریال پس از مجموعه «آوای باران» برای تلویزیون ارائه شد اما تلویزیون با این کار ارتباط برقرار نکرد. پس از آن، کار تا بهار سال ۹۵ مسکوت ماند. ابتدای سال ۹۵ بود که آقای مهدی گلستانه تماس گرفتند و پیشنهاد یک کار در شبکه نمایش خانگی را دادند و ما هم این طرح را پیشنهاد دادیم و در ادامه هم برای پروانه ساخت و نگارش رفتیم. البته آن طرحی که به تلویزیون ارائه کردیم با آن چیزی که اکنون به عنوان سریال «عاشقانه» می‌بینیم خیلی متفاوت است.

این نویسنده با اشاره به اینکه مجموعه «عاشقانه» و انتخاب کاراکترهای آن نتیجه‌ی تعامل خوب میان کارگردان و نویسنده و عوامل بوده است، اظهار کرد: منوچهر هادی از جمله کارگردانان مطرح سینماست که تعامل خوبی با نویسندگان دارد و جبهه خاصی هم ندارد. در زمینه انتخاب بازیگر هم این اتفاق افتاد و با پیشنهادات و نظراتی که ارائه دادیم قریب به اتفاق اولویت‌هایمان صددرصد همانی بود که پیشنهاد دادیم و به دنبال آن بودیم.

نویسنده‌ی سریال «زمانه» با اشاره به اینکه به هر حال هر فیلمنامه‌ای ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد، مطرح کرد: نمی‌خواهم بگویم فیلمنامه «عاشقانه» عالی بود ولی بازیگرانی که در مجموعه همکاری کرده‌اند آن را دوست داشتند. اگر غیر از این بود نیازی به حضور در یک سریال نمایش خانگی نداشتند ولی این کار را دوست داشتند و با اشتیاق در آن کار کردند.

او سپس درباره کاراکتر گیسو با بازی مهناز افشار که قصه اصلی حول محور این کاراکتر می‌چرخد، اظهار کرد: گیسو یکی از مهمترین کاراکترهای قصه است و راز قصه بر روی این شخصیت بنا شده است.

جلالی با بیان اینکه از همه کاراکترهای «عاشقانه» رضایت کامل دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که با توجه به اینکه فیلمنامه به لحاظ شخصیت‌پردازی دقیق نوشته شده و بر روی آن زمان گذاشته شده است، کاراکترها هم همه سر جای خود هستند. طبیعتا حضور بازیگران حرفه‌ای و کاربلد سینما و تلویزیون نیز کمک زیادی به جذابیت قصه کرده است. از طرفی حضور منوچهر هادی مزید بر علت بود و با تبحر و حساسیت خوبی که داشت برای هر چه بهتر شدن فیلمنامه نقش بسزایی ایفا کرده است؛ بنابراین اگر این مجموعه با اقبال مخاطبان روبرو شده به این دلیل است که همه عوامل به درستی سر جای خود هستند.

او در بخش پایانی گفت‌وگوی خود از نامشخص بودن ساخت فصل دوم سریال «عاشقانه» خبر داد و گفت:‌ جلسات و صحبت‌هایی درباره ادامه‌دار شدن «عاشقانه» داشته‌ایم اما با توجه به اینکه یک سری مشکلات باید مرتفع شود هنوز چیزی قطعی نشده است.

وی یکی از نقاط ضعف و مشکلات شبکه نمایش خانگی را بحث مالی و اسپانسر دانست و گفت:‌ بحث سرمایه‌گذاری در شبکه نمایش خانگی هنوز سابقه درخشانی ندارد و نقطه ضعف بزرگ این رسانه به مسئله مالی و اسپانسر برمی‌گردد که هنوز روند درستی پیدا نکرده است. آثار با اینکه ساخته و پرمخاطب می‌شوند اما جان این را ندارند که در چند فصل ادامه یابند.

جلالی در بخش دیگری درباره بازخوردهای فصل دوم سریال «شهرزاد» نیز اظهار کرد: هنوز قضاوت کردن درباره این سریال زود است. حسن فتحی کارگردانی کاربلد است و سریال «زمانه» از جمله کارهایی بود که با ایشان همکاری داشتم.

وی گفت: «شهرزاد» کار شاخصی است و باید به آن زمان داد. امیدوارم اتفاقات خوبی در ادامه بیفتد. شاید مخاطب انتظار داشت این مجموعه یک شروع قدرتمندانه‌تر و طوفانی‌تری می‌داشت، اما در نهایت قضاوت عجولانه خوب نیست و قطعا در ادامه و روند داستان این مجموعه اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

isna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *