«مارتین اسکورسیزی»: ادعای تعداد کم شخصیتهای زن در فیلمهای من صحت ندارد
«مارتین اسکورسیزی» در هفتههای گذشته با انتقاد از فیلمهای مارول و تشبیه آنها به «شهر بازی» جنجال زیادی به پا کرد، اما در حین برگزاری کنفرانس مطبوعاتی فیلمساز در فستیوال فیلم رم مسئلهی دیگری توجهات را به خود مطعوف کرد. فیلم گنگستری «ایرلندی» (The Irishman) او که به زودی از نتفلیکس پخش میشود در این جشنواره به نمایش درآمده است. در کنفرانس مطبوعاتی فیلم یک خبرنگار ایتالیایی از اسکورسیزی سؤال میکند که چرا فیلمهای او پر از شخصیتهای مرد است و زنان در داستانهای او نقش اندکی ایفا میکنند.
او فوراً این ادعا را رد میکند و میگوید: «خیر. این ادعا صحت ندارد. صحیح نیست. من… این مسئله در سال ۱۹۷۰ ریشه دارد. این پرسشی است که از سالها قبل با آن روبرو بودهام. باید این کار را انجام دهم؟ اگر در داستانی که روایت میشود اقتضا نکند… [استفاده از شخصیت زن] تلف کردن وقت همه است. اگر داستان یک شخصیت زن نقش اول اقتضا کند، چرا که نه؟»
«اما کاسکاف» تهیهکنندهی «ایرلندی» نیز چنین ادعایی را رد میکند و فیلم «آلیس اینجا زندگی نمیکند» (Alice Doesn’t Live Here) اسکورسیزی را مثال میزند که یکی از فمینیستیترین آثار عصر جدید هالیوود شناخته میشود. در آن فیلم «الن برستین» نقش اول را بازی کرد و نامزد اسکار هم شد.
اسکورسیزی میگوید: «آنها فیلم «عصر بیگناهی» (Age of Innocence) را فراموش میکنند.» در اقتباس اسکورسیزی از رمانی به همین نام به قلم «ادیت وارتن» در سال ۱۹۹۳، «وایونا رایدر» و «میشل فایفر» نقشهای اصلی را بازی کردند. کاسکاف سپس از «کازینو» (Casino) نام میبرد که «شارون استون» در آن نقشی ایفا کرد و نامزد اسکار شد. دفاع اسکورسیزی از آثارش با تشویق حضار همراه بود.
بحث پیرامون تعداد اندک شخصیتهای زن در فیلمهای اسکورسیزی به دنبال اکران «ایرلندی» او در جشنوارهی فیلم نیویورک آغاز شد. زنان در این فیلم نقشهای کوچکی برعهده دارند و دیالوگهای ناچیز «آنا پاکین» بعضی از منتقدین را به خشم آورده است. «ایرلندی» با بازی «رابرت دنیرو»، «ال پاچینو» و «جو پشی» از ۱ نوامبر (۱۰ آبان ماه) در سالنهای سینما اکران میشود و سه هفته بعد در اختیار مشترکین نتفلیکس قرار میگیرد.