با اینکه صنعت بازی‌سازی در ایران قدمت چندانی ندارد، اما در همین مدت کم، فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. از انتشار بازی‌های بزرگی از قبیل گرشاسپ گرفته تا رونق بازی‌های موبایلی در این سال‌های اخیر، همه مواردی است که پیش‌بینی در مورد آینده‌ی این صنعت در ایران را تا حدودی دشوار می‌سازد.

اما یکی از موارد جالبی که در مورد این صنعت نوپای درون کشور وجود دارد، مسئله‌ی زنان و سهم آنان در توسعه‌ی این صنعت مهم و تاثیرگذار است. بر طبق اطلاعاتی که هر ساله از طرف تیم‌ها و استودیو‌های بازی‌سازی برای انتشار در کتاب صنعت گیم ایران به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارسال می‌شود، در سال ۱۳۹۵ در حدود ‌۴۴۴ تیم و استودیوی بازی‌سازی درون کشور داشته‌ایم که غالب آن‌ها را تیم‌های کوچک چندنفره تشکیل داده است. بر طبق اطلاعات ارسالی از سوی این ۴۴ تیم و استودیوی بازی‌سازی، از مجموع ۱۱۲ عضو کلیدی موجود در این گروه‌ها، تنها ۹ نفر از آنان را زنان تشکیل داده‌اند و این بیانگر سهم ۸ درصدی زنان در این جامعه‌ی آماری است.

مشارکت زنان در صنعت بازی ایران

البته اگر به جایگاه همین تعداد از بانوان درون این تیم‌ها نگاهی بیندازیم، موارد جالب‌تری نصیبمان می‌شود. هماهنگ‌کننده، مدیریت بازاریابی، مدیر داخلی، مدیر پروژه و موسس شرکت سِمت ۵ نفر از این ۹ نفر را دربرمی‌گیرد و تنها ۴ نفر از ایشان کارهایی از قبیل طراحی سناریو، کارگردانی هنری، طراحی و نقاشی گرافیکی و توسعه بازی با یونیتی را بر عهده دارند. بنابراین باید بیان کنیم که در حال حاضر اگرچه پای زنان به صنعت نو‌پای بازی‌سازی باز شده است، اما همچنان درصد مشارکت آنان به میزان زیادی کمتر از مردان است.

البته نباید فراموش کنیم که شاخص اصلی برای حضور در این صنعت را توانایی‌های فردی اشخاص تشکیل می‌دهد؛ نه زن یا مرد بودن آن‌ها. اما با این حال نمی توان از درصد پایین مشارکت زنان در این صنعت نیز چشم‌پوشی کرد؛ صنعتی که می‌تواند به دور از استرس‌های موجود در مشاغل دیگر، محیطی مناسب را برای فعالیت زنان فراهم آورد.

zoomg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *