هر زمان که خودروی جدیدی وارد کشورمان می‌شود، سؤالاتی ازاین‌دست مطرح می‌گردد: این خودرو تازه‌وارد بهتر است یا آن‌یکی که بیشتر سهم بازار را کسب کرده؟ خدمات پس از فروش کدام مناسب‌تر است، بازار فروش کدام به‌صرفه‌تر است؟

هرچند پاسخ به این دسته از سؤالات، به بررسی‌های موشکافانه با حضور خودروهای ذکرشده در یک پیست یا جاده نیازمند است، اما سعی می‌کنیم تا با توجه به نظراتی که از دل مشتریان برآمده به این سؤالات پاسخ دهیم. با چرخان همراه باشید تا بین پژو 2008 و جک S5، خودرویی را انتخاب کنیم که شایسته پیروزی است.

2 (2)

2 (1)

طراحی بیرونی

در مقایسه‌مان ابتدا از روبه‌رو آغاز می‌کنیم. طراحی جک S5 با ستاره پنج پر معروف جک شروع می‌شود که تقریباً جلوپنجره پنج‌ضلعی آن را به‌طور کامل پوشانده و با دو بال کرومی اطراف آن به چراغ‌های نسبتاً بزرگی می‌رسد که ازقضا آن‌ها هم پنج‌ضلعی هستند تا هرچه بیشتر نمایان گر نماد کمپانی جک باشند. زیر جلوپنجره کوچک، نمونه آن اما برعکس و بزرگ‌تر را می‌توان یافت که در دو طرف آن چراغ‌های مه شکن دایره‌ای ساده در قاب مربعی که کمی به داخل خمیده است دیده می‌شود. در زیر همه این تشکیلات قاب پلاستیکی تا حدودی ظاهری اسپورت به این کراس‌اوور داده است. جک سعی کرده تا با چند خط روی کاپوت طراحی ساده چراغ‌ها و جلوپنجره را از یادمان ببرد اما مسلماً ظاهر ساده و نه‌چندان جذاب S5 چنگی به دل نمی‌زند.

1 (5)

در مقابل اما پژو 2008 سعی کرده تا با طراحی تهاجمی چراغ‌ها و پایین‌تر بودن آن‌ها از کاپوت و نیز کروم کاری دور جلوپنجره و تا حدودی دور چراغ‌های مه شکن به همراه دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ به زیبایی و اسپورت شدن آن کمک کند. اما گویا پژو 2008 هم همانند جک از طراحان محافظه‌کار در امان نمانده و بیشتر به‌جای آنکه به فکر زیبایی باشند سعی کردند تا به بقای کار خود در شرکت فکر کنند. طراحی‌های خیره کننده جای خود را به طراحی‌های کسل‌کننده داده‌اند؛ مانند آنچه در ولکس C30 شاهد آن بودیم. اما با این حال همچنان 2008 بر خلاف رقیبش S5 برتری قابل ملاحظه‌ای در زمینه طراحی دارد.

1 (7)

اما در عقب موضوع برای 2008 کمی متفاوت است. دیفیوزر عقب نقره‌ای‌رنگ به همراه چراغ‌های شبرنگ کنار آن در یک پلاستیک برآمده که به صندوق‌عقب پف‌کرده متصل است، خلاصه می‌شوند، طراحی چراغ‌های عقب که مانند بومرنگ هستند هماهنگی مناسبی را با چراغ‌های جلو به وجود آورده‌اند که از این حیث جک S5 با یک کپی ضعیف از آئودی سعی کرده تا خود را جذاب نشان دهد اما عدم تناسب بین چراغ‌های جلو و عقب در این خودروی چینی بیداد می‌کند. اما چیزی که نگارنده را به خودش جلب کرده، وجود دو خروجی اگزوز کروم کاری شده در S5 است که بازهم گویا جک فکر فریبمان را با این جزییات داشته که بهتر است چندان به آن توجه نکنیم!

1 (1)

در طراحی جانبی گویا این پژو قصد باج دادن به جک S5 را ندارد و سعی کرده تا با اندازه مناسب چرخ‌ها و استفاده پلاستیک حاشیه گلگیرها و باربند بالای آن پاسخ محکمی به چرخ‌های کوچک جک S5 و پنجره‌های کوچکش بدهد. وقتی به چرخ جلوی S5 می‌رسیم انگار کمپانی چینی جک تصمیم گرفت تا برای صرفه‌جویی در استفاده از پلاستیک و جلوگیری از گرمایش بیش‌ازحد زمین (!) برخلاف چرخ‌های عقب از این ماده استفاده نکند. همین باعث شده تا در این بخش هم جک S5 یک سرو گردن از پژو 2008 پایین‌تر قرار بگیرد.

1 (4)

وقتی صحبت از طراحی داخلی می‌شود این بار جک S5 است که یک‌قدم به جلو می‌گذارد و اعلام موجودیت می‌کند. طراحی کاربردی‌تر فرمان S5 برخلاف طراحی اسپورتی 2008 باعث شده تا مردان میان‌سال میل بیشتری برای به دست گرفتن فرمان جک را نشان دهند. برخلاف پژو 2008 که باعث شده نمایشگر 7 اینچی لمسی آن تافته جدا بافته کنسول وسط به نظر برسد اما توازن در داشبورد جک S5 به‌خوبی به چشم می‌خورد. هرچند دریچه کولری که در سمت چپ صفحه‌نمایش جک جای گرفته چندان قابل‌استفاده به نظر نمی‌رسد. همچنین ازنظر نگارنده بهتر بود تا دکمه فلاشر درتریم خاکستری آن قرار نگیرد تا زیبایی آن به هم نخورد.

1 (3)

فضای عقب هر دو خودرو بسیار مناسب است به‌طوری‌که افراد بالغ به‌خوبی بر روی صندلی جای می‌گیرند بدون آنکه زانوهایتان به صندلی‌های جلو فشار وارد کنند. فضای صندوق‌عقب پژو 2008 برابر 410 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به 1194 لیتر می‌رسد. اما S5 یکجا برنده و جای دیگر بازنده است؛ یعنی فضای صندوق‌عقبش 505 لیتر است درحالی‌که با خواباندن صندلی 1100 لیتر فضا به دست می‌آورید.

1 (6)

رانندگی

پیشرانه ارائه‌شده توسط ایران‌خودرو که در مدل 2008 به‌کاررفته، 4 سیلندر توربوشارژ باقدرت 163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و با گشتاور 240 نیتون متر در 1400 دور در دقیقه است که با سیستم انتقال قدرت اتوماتیک توانسته در تست‌های پژو در شهر 9.8، در خارج از شهر 4.9 و به‌صورت ترکیبی 6.7 لیتر بنزین بسوزاند.

در مقابل جک S5 با داشتن موتور 2 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر که قدرت 174 اسب بخار در دور موتور 5200 و حداکثر گشتاور 265 نیتون متر را ارائه می‌دهد. بنابراین روی کاغذ قدرت و گشتاور جک بالاتر است. همچنین برخلاف پژو، جک می‌تواند در طیف 2000 تا 4000 دور موتور بر دقیقه (بر اساس گزارش سازنده) حداکثر گشتاورش را ارائه دهد. انتقال قدرت در جک S5 با یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه صورت می‌گیرد که بنابراین رفتن به دنده‌های بعدی به‌مراتب سریع‌تر از پژو 2008 خواهد بود.

به طور خلاصه میتوان گفت جک با داشتن طیف وسیعتری برای گشتاور برای آفرود گزینه مناسبی میتواند باشد؛ هرچند که دیفرانسیل جلو بودن این خودرو باز هم تمام نقشه ها را برای سفر آفرود به هم میزند.

1 (2)

البته باید این مورد را نیز متذکر شد که وزن پژو 1280 کیلوگرم و جک 1545 کیلوگرم است. بنابراین بر اساس نظرات کاربران خارجی پژو 2008 که به کم فرمانی در پیچ‌ها با سرعت بالا اشاره می‌کردند می‌توان نتیجه گرفت که S5 توانسته در پیچ‌ها عملکرد بهتری از خود نشان دهد. سیستم تعلیق عقب مستقل جک S5 چندان به نرمی پژو 2008 نیست و لغزش‌هایی احساس می‌شود، همچنین پژو در مسیرهای ناهموار به‌خوبی لرزش‌ها را می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت که پژو خودرو مناسب‌تری برای رانندگی اسپورت و خشن خواهد بود.

1 (14)

کلام آخر

پژو 2008 مخصوص آن دسته از کسانی است که به دنبال راحتی در سفرند و به پیچ‌های تند چندان اهمیت نمی‌دهند. به خاطر ظاهر اسپرت آن اغلب جوانان را به سمت خود می‌کشاند. هرچند جک S5 هندلینگ بهتر و سرعت بالاتری دارد و کراس‌اووری است که خانواده‌ها را به سمت خود می‌کشاند. البته نمی‌توان از قیمت این دو چشم پوشید؛ هزینه اینکه یک عدد جک S5 اتوماتیک را در پارکینگ خود داشته باشید حدود 100 میلیون تومان و قیمت خودرو پژو 2008 (نمونه ایران‌خودرو) نیز تخمین زده می‌شود که نزدیک به 100 میلیون تومان باشد. ازلحاظ خدمات پس از فروش هم آنچه مشخص است فراگیر بودن خدمات و قطعات محصولات ایران‌خودرو است که درنهایت ما را به سمت خرید پژو جدید 2008 می‌کشاند.

Screenshot (12)

لیست برخی از تجهیزات پژو 2008:

سیستم کمک ترمز اضطراری، EPS، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (EBA)، سیستم کمکی سربالایی، ترمز دیسکی عقب، کیسه هوای جلو+جانبی و پرده‌ای جمعاً 6 عدد، تهویه دو منطقه‌ای اتوماتیک، با سیستم خنک‌کننده داشبورد، صفحه لمسی 7 اینچی، شش بلندگو، USB، بلوتوث، کنترل‌های روی فرمان، Mirror Screen، رینگ آلومینیومی 16 اینچ، صندلی‌های راحتی پارچه‌ای, کروز کنترل، محدودکننده سرعت، برف‌پاک‌کن خودکار

لیست برخی از تجهیزات جک S5

سان روف، مجهز به گرم‌کن صندلی‌های جلو، مجهز به سیستم ISOFIX برای صندلی کودک، سیستم ضد سرقت، ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، ترمز پارک برقی EPB، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو+ کیسه هوای جانبی جلو (4 عدد) و درمجموع 6 عدد کیسه هوا، اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها، فرمان برقی + Servomotor، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده‌عقب، سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD،USB، بلوتوث، دارای 6 بلندگو، کلیدهای مولتی‌مدیا روی فرمان، خروجی پاور 12 ولت، سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید

چرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *