نشست پرسش و پاسخ فيلم «تروماي سرخ» به كارگرداني اسماعیل میهن‌دوست در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

در اين نشست اسماعيل ميهن‌دوست نويسنده، تهيه‌كننده و كارگردان، مرتضي مشهودي مدیر جلوه‌هاي بصري، كامران كيان‌ارثي صدابردار، سميرا غلام‌زاده تدوين‌گر، آبان حسين‌آبادي، يگانه رجبي، نيكان راست‌قلم بازيگران حضور داشتند.

در ابتداي اين نشست ميهن‌دوست با اشاره به روند ساخت اين فيلم از سينماي مستقل که مشكلات زيادي داشته است، بيان كرد: اساسا معتقدم که فيلمساز نباید زیاد درباره فيلمش صحبت كند اما درباره روند ساخت آن می‌گویم که اسفند ماه سال گذشته پس از گذراندن پيش توليد طولاني، فیلم را كليد زديم. با وجود اينكه يك سوم قصه در مترو تهران مي‌گذرد اما از سوی مترو بسیار اذيت شدیم و ليست مميزي طولاني را دو روز پیش از آغاز فیلمبرداری جلوي ما گذاشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه از آنجا که ارگان‌هاي متولي فيلمنامه غير از ارشاد مشخص نيست، مترو تهران حکم داد که  كه دستفروش و گدا در فيلمنامه نبايد باشد و دزدي هم نبايد در مترو به تصوير كشيده شود. بنابراین ما تغييراتي در فیلمنامه داديم اما به اين هم بسنده نكردند و ما را بيرون كردند و گفتند بعد از عید بیایید. نهايت شهريور ماه تواستيم سكانس‌هاي مترو را تمام كنيم.
در ادامه مرتضي مشهودي گفت: به دليل محدوديت‌ها و ممیزی‌هایی که به فیلمنامه می‌خورد، مجبور شديم بسياري از فضاها را با جلوه‌هاي بصري به تصوير بكشيم که امیدوارم به خوبی از آب درآمده باشند.

در بخش دیگری از این نشست آبان حسين‌آبادي به عنوان یکی از بازیگران فیلم گفت: سال گذشته از سوی کارگردان براي این پروژه دعوت به همکاری شدم اما نقش من در مسير فیلمبرداری تغيير كرد و از آنجا که بازيگر تئاتری هستم از پيشينه تئاتری‌ام نکاتی را به نقش اضافه كردم.

يگانه رجبي نیز بیان کرد: «تروماي سرخ» بيست چهره تئاتري را به سینما معرفي مي‌كند واين فقط يك ادعا نيست. كارگردان آن از مديوم تئاتر بازيگراني را به سينما معرفي كرده و زمان زيادی را برای تمرين با آنها گذاشته است.

این بازیگر افزود: آقای میهن‌دوست در روند ساخت این فیلم به مانشان داد كه توانایی آن را داریم که در فيلم‌هاي ديگر سینمایی هم حضور داشته باشیم و بازی در سینما خيلي برايمان نا‌آشنا و دور از تصور نخواهم بود از او بابت سينماي امني كه به من نشان داد،ممنونم.

وی بر زحمات بازیگران در مدیوم تئاتر تاکید و تصریح کرد: حرف‌هاي زيادي در اين چند سال که در تئاتر بوده‌ام، در دلم مانده است. ما بازيگران تئاتر زحمت زيادي مي‌كشيم اما كسي ما را نمي‌بيند. خوشحالم که اکنون به واسطه استعدادهايمان روي پرده سینما بوديم. اي كاش كارگردانان دیگر سینما هم  به تك تك پلاتوهای این شهر سر بزنند و زحماتمان را ببينند .
نيكان راست‌قلم هم گفت: خوشحالم كه بيست چهره تئاتري اينجا هستند و  زحمت‌هاي چند ساله همه‌مان بر روي پرده سینما ديده شد. به عنوان يك زن احساس مي‌كنم چقدر به اين فيلم نزديك هستم و تلاش مردانه يك زن را در فضاي زندگي‌اش مي‌بينم. اميدوارم حال خوب این نقش را به مخاطبان به خوبی ارائه داده باشم.

سميرا غلام‌زاده نیز با اشاره به دومین همکاری‌اش با میهن‌دوست در فیلم «ترومای سرخ» به عنوان تدوینگر آن بیان کرد: قبل از این فیلم، تدوین يك مستند بلند ميهن‌دوست را انجام داده بودم اما این کار تجربه متفاوتی بود چراکه فیلمی نامتعارف با روايت خاص بود پس در نتیجه تدوين آن حساسيت زیادی مي‌طلبيد.

در بخش دیگری از این نشست میهن‌دوست با اشاره به اينکه «ترومای سرخ » مخاطب خاص دارد، بیان کرد: اساسا برخي فيلم‌ها حوصله و هوش بيشتري براي ديدن از سوی مخاطب می‌طلبند و معتقدم سينما بايد مخاطب را به مشاركت بکشد. اگر این فيلم قرار بود برای مخاطب عام ساخته شود، مدل ديگري بايد مي‌شد. طيف مخاطب خاص با آن ارتباط برقرار می‌کند و ساختار آن به گونه‌اي است كه غير متعارف، داستان را روايت می‌کند. البته لحني رئاليستي و روايت خطي دارد و نمي‌خواستم نزد مخاطب، پرسوناژ ذهني از هيچ كاراكتري شكل گيرد.
وی در پایان افزود: عنوان این فیلم برگرفته از یک اصطلاح روانپزشكي است به معناي آسيبي كه از گذشته به فرد وارد شده و آثارش هنوز وجود دارد. وجه تسميه آن با واژه سرخ را توضيح نمي‌دهم و آن را بر عهده مخاطب مي‌گذارم.

سینماتیکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *