یوبی سافت، مدت هاست که در محاصره مشکلاتش گرفتار شده؛ از دیگر بازی های منتشر شده که بگذریم، از فرانچایز فوق العاده محبوب” Assassins Creed “نمی توان گذشت! مجموعه ای که کمپانی عظیم فرانسوی، شاید کم لطفی های زیادی در حقش کرده باشد. از همان سال های پس از انتشار نسخه ابتدایی، این استودیو مدام در حال پایین آوردن سطح بازی ای بود که خیلی ها، دیوانه وار عاشقش بودند. ایده نابی که رفته رفته با مشکلات عجیبی که طی سالهای متمادی به جان این فرانچایز افتاد، حسابی کهنه و پوچ شده بود. اما آیا واقعاً یوبی سافت، دوباره بر طبلی تو خالی کوبیده است؟! با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه باشید.
پس از عرضه Assassins Creed: Syndicate و انتقاد های زیادی که به این بازی شد، کمپانی فرانسوی اطلاع داد که می خواهد به این سری استراحتی یک ساله بدهد. استراحتی که انتظارات را بیش از چیزی که در Syndicate دیدیم بالا می برد و همگان را برای روبرو شدن با بزرگترین سازه های شکوهمند مصر باستان آماده می کرد. یک سالی که طرفداران سری Assassins Creed بی صبرانه منتظر اتمامش بودند تا دوباره با جادوی سری، از هوش بروند و در سالهایی که چشم ها ندیدند و دوربین ها هیچگاه نتوانستند ثبت کنند، غرق شوند. روز موعود فرا رسیده! اکنون، زمان آن است که به مصر برویم!
وقتی پرده از راز بازی جدید یوبی سافت برداشته شد، تنها چیزی که ذهنم را درگیر می کرد تصور مصر باستان در قالب یک بازی ویدیویی بود. اینکه چطور می توان آن شکوه و عظمت مصر باستان و آن مجسمه ها و بناهای فاخر را به گونه ای در بازی جای داد که وقتی از کنارشان رد بشویم، هیبت آن ها را لمس کنیم! و چگونه می توان یک شهر باستانی را طوری خلق کرد که همه چیز زنده بنظر برسد و تفاوت رد شدن از کنار یک نظامی و یک فرد عادی را احساس کنیم؟ یوبی سافت، در طراحی محیط و البته گرافیک هنری بازی در یک کلام فوق العاده عمل کرده و اجازه ورود هیچ شکی به ذهن شما نمی دهد. همانگونه که در Assassins Creed: Unity، انقلاب فرانسه را ذره ذره چشیدیم، Assassins Creed: Origins برای ما فرش قرمزی پهن کرده تا به قلب مصر باستان برسیم.وقتی میان مردم مصر حرکت کنید، به خوبی متوجه زنده بودن محیط بازی خواهید شد. دسته ای از مردم مشغول کارهای روزمره و دسته ای دیگر، مشغول عبادت هستند! آنها به زیبایی در قالب افرادی که قرن ها از ما دور هستن جای گرفته اند و نقش مهمی در احساسی که حین بازی دارید ایفا می کنند. حسی که به طور مداوم می خواهد به شما گوشزد کند که در مصر باستان هستید و این ها، مردم هزاران سال پیش هستند که با تعجب شما را نگاه می کنند! AC: Origins یک نقاشی هنری ارزشمند از مصر باستان است!
طراحی تکه به تکه مصر، و تصویری که تیم سازنده از آن برای ما خلق کرده اند، بسیار عالی صورت گرفته و خیالمان را از این بابت آسوده نگاه می دارد. حتی نکته جالب و زیبای بازی این است که تمام NPC ها هوشمن بنظر می رسند و طراحی آنها بسیار خوب بوده. حتی فرماندهان و سربازان نیز شب هنگام در حال استراحت هستند! دنیای بازی و طبیعت آن، اغلب در مناطق خشک و صحرایی خلاصه می شود، البته این گفته به معنای نبود آب نیست و ” Bayek ” شخصیت اصلی بازی، توانایی شنا و استفاده از قایق را نیز دارد و اتفاقاً همسر او، Aya نیز در این کار بسیار حرفه ای تر از خودش عمل می کند و همانند ادوارد کنوی در Assassins Creed IV: Black Flag کشتی ها رانده و مبارزه ها کرده!!! البته همین محیط های صحرایی خشک، در نوع خود بسیار جذاب هستند و در مجموع، طبیعت بازی، با وجود مناطق صحرایی، خیلی خوب و زیبا پیاده شده! علاوه بر طراحی طبیعت بازی، حیوانات درون آن نیز به بهترین شکل ممکن ظاهر می شوند و خیلی از آن لذت خواهید برد! تنوع خوب حیوانات از هر نوع، سبب شده تا گاهی دلتان بخواهد فقط بایستید و نظاره گر عکس العمل هایشان باشید! هر یک از آنان، خیلی دقیق و حساب شده، انیمشین خاص خودشان را دارند، آنها، مانند حیوانات واقعی در طول شبانه روز کارهای متفاوتی انجام می دهند، شکار می کنند، غذا می خورند! و حتی علاوه بر اینها، می توانید از پوستشان استفاده کنید تا سرگرمی خوبی هم برای خود دست و پا کرده باشید.
حالا که حسابی از گرافیک فنی و طراحی محیط بازی تعریف کردیم، وقت آن رسیده تا به نقطه مقابل برسیم! گرافیک فنی که در این چند سال به نوعی پاشنه آشیل بازی های یوبی سافت شناخته می شود و خیلی هم مورد انتقاد قرار گرفته است. و البته همان ایرادات فنی معروف که ظاهراً کمپانی فرانسوی با آنها خیلی راحت است(!) و هنوز هم، کم و بیش در Origins دیده می می شود، به شکل بلایای طبیعی در حین بازی بر سرتان نازل شده و حتی در مواردی کاری با شما می کنند که به طور کامل از بازی خارج بشوید! گرافیک فنی بازی از هر لحاظ می توانست خیلی بهتر از اینها باشد؛ خصوصاً با توجه به بازی های قدرتمندی که این اواخر منتشر شده اند یا در آینده منتشر خواهند شد، ضعف های نه چندان بزرگ اما واضح Origins به خوبی احساس می شوند و خودنمایی می کنند. اما از حق هم نگذریم، چهره پردازی ما را ناامید نکرد و همانند نسخه پیشین، توانسته تا راضی کننده ظاهر شود. همانگونه که می دانید، گیم پلی سری به کلی دستخوش تغییرات شده و خوشبختانه، شاهد انیمیشن های سال گذشته در مبارزات نخواهیم بود! تغییری که به شدت حال و هوای مبارزات بازی را عوض کرده و به خصوص در مبارزه با دشمنان سطح بالاتر، مبارزه را نیازمند استراتژی و برنامه ریزی می کند. وقتی به گیم پلی Origins نگاه دقیق تری بیندازیم، می توانیم تغییراتی در آن احساس کنیم که بازی را از نسخه های پیشین به کلی جدا می کند. حتی طرز حرکت و راه رفتن بایک نیز تفاوت پیدا کرده و آنطور که ما می بینیم، یوبی سافت، قدم در مسیری نو نهاده که Assassins Creed: Origins شروع آن است. تغییراتی که اگر چه نوآوری شمرده نمی شوند اما می توانند منجر به تغییراتی بسیار هدفمند و انقلابی بشوند. همانند سال های گذشته، سیستم ارتقاء مهارت و سطح بازیکن وجود دارد که این دو در کنار یکدیگر، می توانند در مسیر پیشبرد بازی بسیار حائز اهمیت باشند. سیستم ارتقاء مهارات کاراکتر ها به سه شاخه مختلف تقسیم شده که هر کدام ویژگی های خاصی به شخصیت مورد نظر می بخشند. البته سیستم ارتقاء این نسخه از بازی، برخلاف وعده های پی در پی سازندگان، تغییری بنیادین نداشته و همان همیشگیست! با این وجود، اختلاف سطح شما با دشنمنان، به خصوص زمانی که سطح آنها به مراتب از شما بالاتر باشد، باعث ایجاد مبارزات سخت و چالش برانگیز بسیاری می شوند که مطمئناً از آن ها لذت خواهید برد.
درست مانند نسخه های پیشین، تکراری شدن بازی، از مشکلات جدا نشدنی این نسخه محسوب می شود. انیمیشن ها و حرکات پس از مدتی، رنگ و بوی تکرار به خودشان می گیرند و این مسئله، از نسخه ها قبل همراه این فرانچایز بوده. خصوصاً برای بازی جهان بازی مانند AC که قرار است ساعت ها با آن وقت بگذرانیم و جالب اینجاست که این نسخه، حتی نسبت به AC قبلی زودتر تکراری می شود و انیمیشنن هایی که مدام می بینید، در واقع یکی از آزار دهنده ترین مشکلات Origins شمرده می شود. اما به شخصه، موردی که از آن لذت بردم، موسیقی هنرمندانه بازی بود که واقعاً به تک تک لحظات بی مثالی که در مصر داشتم بوی بی نظیری می داد! در واقع، همین موسیقی ستودنی بود که باعث می شود در جریان بازی، برای چند دقیه هم که شده، اساسین بودن را کنار بگذارم و چشمانم را به مناظر تاریخی مصر گره بزنم. معمولاً صدا گذاری در سری AC ضعیف نبوده و در Origins نیز شاهد صداگذاری کامل و رضایت بخشی هستیم. صدای پرواز پرندگان، برخورد سلاح ها با یکدیگر و صداگذاری شخصیت های بازی به نحو احسن انجام شده و از این بابت، بازی در سطح بالایی قرار می گیرد و گاهی مواردی در بازی می بینید که با کمک همین صداگذاری عالی، می توانند به باورپذیر تر بودن مصر کمک شایانی کرده باشند و البته، حرف های زیادی با ما بزنند.
روایت داستانی Assassins Creed: Origins ما را به دنیایی از احساسات مختلف می برد. جایی که ما می توانیم با حس و تجربیات بایک همراه شویم تا اولین نفس های این فرقه را از نزدیک دیده باشیم. روایتی که هم به زندگی شخصی بایک می پردازد و هم عشق او را به همسرش نشان می دهد. مسیر روشنی که بایک، اولین قدم هایش را برداشت و در این مسیر، جز پیروزی چیزی نمی دید. جایی که بایک و همسرش، موانع زیادی بر سر راهشان می بینند و با همه قوا، مجبور به مقابله با آنان هستند. Order of the Ancients، یکی از همین موانع بزرگ است و بایک در قالب یک Medjay، قصد مقالبه با این گروه را دارد. شخصیت ها، از جذابیت و قدرت برخوردار هستند و تیم سازنده، تواسنته تا حس و ارتباط میان کاراکتر های درون داستان را به خوبی نمایش بدهند. گاهی باید در نقش یک همسر عاشق قرار بگیرید و گاهی هم به عنوان یک اساسین وظایف مهمی بر دوشتان قرار می گیرد. همانطور که سازندگان قبل از انتشار بازی می گفتند، به جز بایک شخصیت قابل بازی دیگری نیز وجود دارد که در واقع Aya، همسر اوست. البته دیگر مانند Syndicate نمی توان بین دو شخصیت سوییچ کرد، بلکه بجای آن، داستان در مواقعی که نیاز باشد، شما را در نقش آیا قرار می دهد و تعادل مناسبی در این امر ایجاد کرده است. علاوه بر این، شما می توانید به خاطرات و گذشته بایک و آیا نیز سفر کنید و البته در نقش آیا، همانند نسخه چهارم با کشتی جولان بدهید. داستان Origins، در حقیقت، یک روایت دوست داشتنی از مردیست که به نوعی، محرک موتور فرقه اساسین ها بود، کسی که با راه انداختن این جریان، میراثی بزرگ برای خود در جهان به جا گذاشت و صد البته، لحظه های تلخ و شیرین و سختی های زیادی را در این راه تجربه کرد. کسی که مبارزه کرد و جنگید، برای آینده…
در جریان بازی، با شخصیت های تاریخی برجسته ای مانند ژولیوس سزار و کلئوپاترا ملاقات خواهید داشت! موردی که همیشه در سری Assassins Creed لذت بخش و جذاب بوده است.
وقتی بحث تنوع در Origins به میان بیاید، درست مانند بحث گرافیکی که بالاتر به آن پرداختیم شاهد دو نقطه مختلف خواهیم بود. تنوع سلاح ها در بازی به شدت رضایت بخش است و ابداً در استفاده از آنها احساس خستگی نمی کنید. بایک می تواند از انواع و اقسام سلاح های مختلف موجود در بازی استفاده کند و بسته به نیاز تغییرشان بدهد. هر سلاح، رفتار و شیوه مبارزه خاصی به بایک می دهد و می توان حتی به خرید و فروش اسلحه پرداخت. اما مشکل اینجاست که حتی تنوع سلاح ها هم نمی تواند از تکراری شدن مراحل بازی جلوگیری کنند. اگرچه در ابتدای بازی، وجود عقاب بایک، Senu و شیوه انجام مراحل کمی جذاب بنظر برسد، اما مراحل هم همانند انیمشن ها پس از مدت خاصی خسته کننده می شوند. مجموعاً مراحل فرعی و اصلی، هر دو از یک دستور العمل بهره مند هستند و گویی تفاوت چندانی ندارند. عقابتان را به هوا بفرستید، هدف را بیابید و تمام! البته این مشکل نه تنها در این نسخه، بلکه در AC های قبلی نیز وجود داشته است. اولین پیش نیاز برای پیروزی، مخفی کاری محسوب میشود و شخصاً هنگامی که در حال انجام مراحل بازی بودم، آن احساس آزادی عمل نسبتاً خوبی که در بازی های قبلی این سری بود را نداشتم!
Assassins Creed: Origins ابتدای یک مسیر نو برای کمپانی فرانسوی است؛ مانند فردی که از قله ای می افتد و می خواهد دوباره به بالا برسد، یوبی سافت، از قله بلندی افتاد که در قدم اول بر روی آن قرار داشت و اکنون در مسیری نو برای صعود قرار دارد و باید این را بداند که این مسیر، به پیچ و خم رود نیل است! Origins اگرچه آن بازی ای نبود که همه را شیفته خودش کند و ورق را برگرداند، ولیکن بدون شک می تواند زمینه ساز پیشرفت های انقلابی بزرگی باشد. البته چنانچه از باگ ها و مشکلات فنی بازی و خسته کننده شدن بازی حسابی دلتان پر شده، تجربه Origins را به شما پیشنهاد نمی کنیم. آنچه که باید بدانید، این است که اگر طرفدار این مجموعه هستید، مطمئناً از تجربه آن لذت خواهید برد. ولی در صورتی که در وادی اساسین ها تازه کار هستید یا می خواهید اولین تجربه خودتان را به ثبت برسانید، با یک علامت سوال مواجه خواهید شد. اما یقین داشته باشید که اگر سطح انتظارات خودتان را کمی پایین تر بیاورید و به ندای قلبتان گوش داده باشید، این علامت سوال با وجود ایرادات فنی و مشکلات همیشگی این عنوان، هنوز هم نمی تواند تجربه لذت بخشِ بودن در مصر باستان را از بین ببرد.