نگاهی به بازی آنلاین ZULA
“به قلم احسان عباسی نسب”
بازی زولا (ZULA) یک شوتر اول شخص آنلاین رایگان (Free-to-Play) است که پیش از این توسط استدیو IDC Games منتشر شده بود اما اواخر سال گذشته استدیو سورنا گیمز نسخه ایرانی آن را در داخل کشور عرضه کرد و حالا ما بر آن آمدیم که این بازی را در پردیسگیم مورد بررسی قرار دهیم. اولین نکته در مورد بازی زولا این است که بازی از همه نظر شباهت بسیار زیادی به دو سری Counter Stirke و Call Of Duty: Modern Warfare دارد و طبیعتا طرفداران این دو بازی زودتر میتوانند با فضای زولا خو بگیرند. خوشبختانه در اینجا دست کم خبری از پینگهای بالای 150 و تاخیرهای اعصاب خردکن (مشکل همیشگی بازیخورها) نیست و شما میتوانید با خیالی راحت به مصاف حریفان بروید. مطمئنا این موضوع میتواند هیجان بیشتری را به مسابقات خونین بازی تزریق کند.
برای اجرای روان زولا لزوما نیازی به سیستمهای گران قیمت و High-end ندارید بلکه حتی با سیستمهای معمولی (و حتی ذغالی) نیز به راحتی میتوانید به بازی بپردازید. از دید گرافیک و جلوههای بصری شاید با عنوان آنچنان قدرتمندی روبهرو نباشیم و عملا گرافیکی در حد بازیهای خوب 5 سال پیش به شما اراِئه شده است. مشکلات فنی زیادی در زمینه گرافیک شاهد هستیم که مهمترین آن به فیزیک بازی برمیگردد. با این حال در یک نگاه کلی، گرافیک بازی به عنوان یک بازی رایگان قابل قبول است و صدالبته مثل همیشه فاکتور گرافیک در این دست بازیها از درجه اهمیت پایینی برخوردار است و به قول خودِ سازندگان ” زمانی که رقابتهای پرهیجان زولا آدرنالین را در رگهایتان به جریان بیاندازد، سرگرمی تنها چیزی است که به آن فکر میکنید.”
در پایان هر مبارزه بنابر عملکردتان، مقداری تجربه (XP) و اعتبار درون بازی کسب میکنید. با استفاده از این اعتبار میتوانید با مراجعه به فروشگاه به سراغ خرید و سفارشی کردن اسلحه، آیتمها و متعلقات درون بازی بروید. با این وجود، شما برای خرید و شخصی سازی سلاحها و غیره به “طلا” نیاز دارید که متاسفانه بازی به طور رایگان طلایی در اختیار شما نمیگذارد و این بدان معناست که تنها با دادن پول واقعی قادر به افزایش مقدار طلایتان خواهید بود!
به هرحال باید گفت که شخصیسازی اسلحهها و متعلقات درون بازی، تاثیر زیادی بر روی عملکردتان میگذارد و حکم تعیینکنندهای در موفقیت یا شکست شما در دوئلهای رودر رو دارد. شخصیسازی اسلحهها به قدری رضایتبخش است که به تنهایی میتواند شما را برای داشتن سلاح زیباترو مجهزتز تا مدتها پای بازی نگه دارد. همچنین با ارتقاء سلاحها میتوانید به دشمن خطرناکتری برای حریفان تبدیل شوید. در منوی “ارتقاء” و با استفاده از منابعی مانند آهن، تیتانیوم و کروم (که خود بازی نیز به شما میدهد) میتوانید پارامترهای مختلف سلاحتان را از قبیل ضریب تخریب، خشاب گذاری، دقت و… تقویت کنید. پس از هربار ارتقاء سلاحها، افزایش بازدهی آنها به وضوح قابل لمس خواهد بود.
مبارزات به معنای واقعی کلمه سریع هستند و صادقانه بگویم، “کمپ کردن” مزخرفترین تصمیمی است که میتوان برای کشتن بیشتر دشمنان اتخاذ نمود. وجود روح سری CS در زولا به وضوح قابل احساس است و شاید حتی به همان اندازه که کشتن دشمنان در آن بازی لذتبخش است در اینجا نیز میتوان کمی تا قسمتی طعم آن لذت را چشید. برداشتن یک سلاح سنگین و رفتن به دل دشمن به همان اندازه که ترکاندن جمجمه حریفان با استفاده از AWP و یا چسباندن بدن آنها به در و دیوار با استفاده از شاتگان روحتان را به آرامش میرساند، آرامش بخش است. از طرفی دیگر به لطف کنترل بسیار روان اسلحهها، برای هدشات کردن حریفانتان دغدغه کمتری خواهید داشت. همهچیز در اختیار شما قرار داده شده است و این شمایید که باید انتخاب کنید به چه طریق میخواهید از بازی لذت ببرید. به بیانی دیگر، حتی “لذت بردن” از زولا هم قابل شخصیسازی است!
یکی از ایرادات بازی به تعداد کم حالات قابل بازی برمیگردد. مبارزه تیمی، خرابکاری، تحت تعقیب، قتل عام و تسخیر پرچم 5 حالتی هستند که میتوانید برای بازیکردن انتخاب کنید. مبارزه تیمی که همان حالت Team Deathmatch سایر بازیهای شوتر هست و در آن بازیکنان باید در دو تیم روبهروی همدیگر قرار بگیرند و در نهایت تیمی که زودتر به سقف امتیازی مشخص شده برسد، برنده میشود. حالت خرابکاری دقیقا همان حالت کلاسیک و پرطرفدار سری CS است که به طرز عجیبی در این بازی خواهان زیادی ندارد. در قتل عام که در بازیهای دیگر با نام Free For All شناخته میشود، باید هر موجود زندهای که در تیررستان آمد، مورد هدف قرار دهید. تسخیر پرچم هم که از اسمش پیداست باید چهکار کنید و در نهایت حالت تحت تعقیب میماند که کلا به نظر میرسد هیچکس دوست ندارد تن به بازی کردنش بدهد! البته شما میتوانید با اضافه کردن مراحل مختلف مانند مبارزه با شات گان، مبازه با تفنگ دوربین دار، مبارزه با چاقو و غیره به نوعی در این حالتها، محدودیت ایجاد کنید و بدین ترتیب علاوه بر بالارفتن جذابیت، خطر تکراری بودن، کمتر احساس خواهد شد
برخلاف مودهای قابل بازی اندک، تعداد زیادی نقشه برای بازی کردن وجود دارد که همگی علاوه بر تنوع بالا، سایزهای متفاوتی نیز دارند که بسته به تعداد بازیکنان درون اتاقها میتوان آنها را انتخاب کرد. اغلب نقشههای بازی در واقع بازطراحی نقشههای محبوبی مانند ” Dust”، ” Dust 2″ و “Inferno” سری CS یا “Kill house” و “Shipment” بازی COD MW هستند و سازندگان بدین وسیله توانستهاند تا حد زیادی خلا کمبود حالتها را با اضافه کردن محیطهای متنوع پر کنند.
شخصیتهای متفاوتی در دو تیم ضربت و تبهکاران وجود دارد با ورود به هر اتاق، در ظاهر یکی از آنها به بازی میپردازید. متاسفانه یا خوشبختانه، در اینجا قابلیت انتخاب هر شخصیتی که دلتان بخواهد از شما گرفته شده و فقط میتوانید به جای شخصیتهایی که جایشان در تیم خالیست قرار بگیرید. در نتیجه غیرممکن است که در هر دو تیم، اشخاصی با شکل و شمایل یکسان ببینید و از این رو یافتن یک فرد خاص (مثلا دوستتان) در بین دیگر افراد تیم آسانتر شده است.
بازبینی تصویری:
نکات مثبت
گیمپلی سرگرمکننده و هیجانانگیز
مبارزات سریع و خونین
نقشههای متنوع و بازطراحی نقشههای محبوبی مانند “داست 2”
تنوع بالای اسلحهها
شخصیسازی و ارتقاء لذتبخش سلاحها و متعلقات
نکات منفی
طلا فقط با دادن پول واقعی قابل حصول است
حالتهای اندک قابل بازی
فیزیک نامناسب
نبود قابلیت بالانس تیمها بر اساس سطح بازیکنان
سخن آخر
زولا تمام آنچیزی که شما برای لذت بردن از زمان خود نیاز دارید در اختیار شما میگذارد. ماهیت بازی سرگرمی محض است و این امر را به خوبی در طول رقابتها میتوان احساس نمود. شرط ورود به دنیای هیجانانگیز زولا تنها ساخت یک اکانت رایگان است. در مدت همین زمان یک ماهه انتشار زولا در ایران، طرفداران زیادی گرد بازی جمع شدهاند و قرار نیست شما با سرورهای خالی از بازیکن روبه رو باشید. حالا وقت آن رسیده است که نشان دهید در شرایط تقریبا مساوی، چه کسی رئیس است….
پردیس گیم