اگرچه عوامل و علل شکست اپلیکیشنهای موبایل هرگز قطعی و ثابت نیستند اما حقیقت تلخِ شکست 90 درصد از استارتاپهای توسعه اپلیکیشن موبایل؛ باعث شد برخی از این دلایل را در مطلب امروزهات اپ نیوز تفکیک و تحلیل و بررسی کنیم.
هر کسب وکاری خطرات خود را دارد. کافی است هزینههای شکست را در احتمال آن ضرب کنید تا ریسک یا خطرات آن به دست آید. از دیدگاه اقتصادی به هر حال شکست، نمک کسب وکار است!
کنفسیوس میگوید: از اشتباهات خود شرمنده نشوید و آن را جُرم ندانید. جملاتی هم مثل این که 99 درصد هر پیروزی شکستهای پیشین بوده و شکست عامل پیروزی است؛ قطعا به گوشتان آشنا است.
اما گاهی شکستها در کسب وکار آنقدر زیاد هستند که فرصت فکر کردن به این جملات فلسفی را از ما میگیرد. حتی فعالیت در حوزههای پولساز هم، خیلی وقتها موفقیتآمیز نیست.
نیمنگاهی به ناکامیها و علل شکست اپلیکیشنهای موبایل به عنوان یکی از مشاغل روی بورس دنیا به خوبی شما را با این واقعیت روبهرو میکند.
مثل بقیه فعالیتهای آنلاین و مجازی، کارآفرینان به سمت توسعه اپلیکیشن موبایل روی میآورند؛ اما همه چیز با تصورات و ساختههای ذهنی آنها متفاوت است.
آنها با دیدن کمپانی اسنپ چت و فیسبوک میآیند تا فضای وب را به شیوه خود به تسخیر درآورند و از این راه بزرگ و بزرگتر شوند؛ ولی عدم آگاهی و دست کم گرفتن حریفان، آنها را دچار سرنوشت تلخی میکند.
بررسی علل شکست اپلیکیشنهای موبایل
Why Most Mobile Apps Fail
تجربهای کارآمد از شکست متوالی توسعه دهندگان مختلف در ساخت اپلیکیشن میگوید: این ناکامیها و تعارضی که میان تلاش فراوان شما و عدم موفقیت وجود دارد در این راه طبیعی است.
آمار به دست آمده در سال 2014 نشان میدهد 94.5 از اپلیکیشنهایی که کاربران از آنها استقبال میکنند رایگان هستند و انتظار میرود تنها 0.5 درصد از این اپلیکیشنها تا سال 2018 سودآور باشند.
بر اساس مطالعات Andrew Chen، از اعضا فعال استارتاپ پُرسر وصدای تیم تولید اپلیکیشن Uber، نزدیک به 77 درصد از کاربران اپلیکیشنها؛ در سه روز ابتدایی بعد از نصب، برنامه را پاک میکنند.
احتمالا این آمار برای کسانی که در حال تجربه ساخت اولین اپلیکیشن خود هستند تکان دهنده است. عدم شناخت کاربران و بازار هدف، مهمترین علل پاک شدن اپلیکیشنها توسط کاربران شناخته شده است.
نگرانیهای عمده در راهاندازی اپلیکیشنها
آنچه که باعث شده استارتاپها از همان اول به فکر راهی برای کاهش نرخ حذف اپلیکیشنهای موبایل باشند، عبارتند از:
- مشخص نبودن مخاطبان اپلیکیشن
- شکستهای مالی که ممکن است برای اپلیکیشن رخ دهد
- شناخته نشدن و عقب ماندن از رقبا
احتمال اینکه این نگرانیها به واقعیت تبدیل شود یا بیهوده باشد؛ باهم برابر است. ممکن است هیچوقت شناخته نشوید و حتی بیان دفعات دانلود اپلیکیشن، شما را خجالتزده کند.
واشکافی علل شکست اپلیکیشنهای موبایل که در ادامه میخوانید؛ دید شما را نسبت به مراحل تولید اپلیکیشن تغییر خواهند داد.
هر اپلیکیشنی دوران نهفتگی خاص خود را دارد
دقیقا مشابه با یک بیماری، توسعه اپلیکیشن هم مراحل خود را باید طی کند تا موفقیت حاصل از آن نمایان شود. اپلیکیشن هم دوران کمون یا نهفتگی مشخصی دارد که در آن، فعل و انفعلاتی از جانب شما روی برنامه انجام میشود؛ اما هیچ نمود ظاهری در خود محصول وجود ندارد.
در این مرحله تمام جنبههای یک اپلیکیشن بررسی میشود و نقاط قوت واقعی در همین دوره مشخص خواهند شد. در این بازه زمانی است که پول به سمت شما میآید، اطرافتان میچرخد و دقیقا وقتی حواستان نیست از کنارتان عبور میکند!
راه حل ما شناخت راههای کسب درآمد از اپلیکیشن یا محصولی است که تولید کردهاید. در این مرحله طراحی اپلیکیشن تمام شده است و مشغول تست قابلیتهای موجود روی گروه خاصی از کاربران هستید. شناخت این راهها باعث میشود بیش از این روی اپلیکیشن سرمایه گذاری نکنید یا بالعکس روی همان بخش متمرکز شوید.
بیکار نباشید
توسعه اپلیکیشن به صورت متوسط برای هر کمپانی با هر سطحی از امکانات؛ بین 7 تا 12 هفته زمان میبرد. این دوره بسته به نوع برنامه و اهمیت آن بیشتر هم میشود. حتی گاهی ساخت یک اپلیکیشن بیش از یک سال طول میکشد.
در این دوره یعنی دقیقا زمانی که تمام بودجه صرف تولید اپلیکیشن میشود؛ تا قبل از این که کفگیر به ته دیگ بخورد، باید دست به کار شد، نباید بیکار باشید!
مثلا از همین لحظه که مشغول طراحی رابط کاربری هستید بازاریابی را شروع کنید. سعی کنید در این مدت که هیچ بهرهوری وجود ندارد و فقط باید هزینه کرد؛ امور دیگر را پیش ببرید و مثلا کاربران را برای پذیرش اپلیکیشن آماده کنید.
اپلیکیشن خود را از یاد نبرید
بروزرسانی و ارتقا قابلیتها فقط به اپلیکیشن محدود نمیشود. شاید این مثال چندان به دنیای برنامه نویسی ارتباطی نداشته باشد اما جالب است بدانید که تا سال 2016 نسخه 3.0 قالب وردپرس Divi بیش از 25 بار آپدیت شده است.
هدف از این بروزرسانیهای مکرر، فراهم کردن بهترین شرایط برای استفاده کاربر نهایی یا هدف در استفاده از قالب بوده است.
Seth Godin، کارآفرین برتر آمریکایی، در کتاب خود به نام گاو بنفش این کاربران نهایی را بر خلاف معمول، پذیرندگان آغازین تلقی میکند و معتقد است هر محصولی علاوه بر عرضه، نیازمند بروزرسانی و بررسی مداوم میباشد.
محصول اولیه هیچگاه برای پذیرندگان آغازین همان چیزی که انتظارش را داشتند نیست. دوره بررسی یا بروزرسانی هم سخت نیست. شاید خیلی سادهتر از تولید اولیه باشد؛ چون شما مخاطبانی دارید که نظرات خود را بعد از استفاده از محصول مطرح کردند، بدان امتیاز دادند و احیانا نواقص یا باگهای موجود را یادآوری کردند.
تفاوت میان اپلیکیشن و محصولات فیزیکی هم درست در این بروزرسانیها است. هیچ انفعالی در اپلیکیشن وجود ندارد. همه چیز فعال است و همیشه باید منتظر نظرات مخاطبان بود.
سخن آخر:
کارآفرینان زیادی هستند که رویا درآمدهای انفعالی و غیرواقعی را با ساخت اپلیکیشن در سر دارند. با راه اندازی سریعتر اپلیکیشن و کنار گذاشتن بهانهها برای تاخیر در انتشار اپلیکیشن، به این رویا نزدیکتر میشوید.
منبع هات اپ نیوز