اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام باشید، قطعا این روز‌ها چیزی در مورد چالشی به اسم «نهنگ آبی» که گاها به اشتباه «نهنگ سفید» هم معرفی می‌شود، خوانده‌اید و حتی ویدیو‌هایی را که با محوریت آن منتشر می‌شوند، تماشا کرده‌اید. این چالش که اولین بار توسط یک فرد روسی معرفی شده، به شکلی است که در نهایت منجر به خودکشی فرد می‌شود. مساله‌ای که باید در مورد آن شفاف‌سازی شود و گاها هم به شکل اشتباهی در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود، این است که خیلی‌ها «نهنگ آبی» را به عنوان یک بازی ویدیویی معرفی می‌کنند در حالی که این موضوع، هیچ ارتباطی با بازی‌های ویدیویی نداشته و نهنگ آبی صرفا یک چالش مانند دیگر چالش‌هایی است که بارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف نمونه‌های آن را مشاهده کرده‌ایم.

به موجب همین مسائل، اخیرا حسن کریمی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پیامی در صفحه اینستاگرام خود منتشر و در این مورد شفاف‌سازی کرده است. متن پیام وی به شرح زیر است:

این روزها اخبار زیادی در مورد چالش نهنگ آبی مطرح می‌شود و رسانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی در مورد آن را آغاز کرده‌‎اند. در مورد این چالش نکات زیادی حائز اهمیت است و عدم تسلط کافی مراکز دیگر منجر به سوتفاهماتی در این زمینه شده است.

1. این چالش در یکی از شبکه‌‎های اجتماعی روسی به نام VK گسترش پیدا کرد و سازنده‌‎های آن مدتی است که دستگیر شده و این چالش از دسترس خارج شده است.

2. چالش نهنگ آبی نه وب‌سایت، نه بازی و نه اپلیکیشن است. بلکه یک چالش بوده (چالش سطل آب یخ) که اخیرا در بین مخاطبان شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است. این بدان معنا است که سایت مشخصی نداشته و ارتباط کسانی که وارد چالش می‌شدند با ادمین از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌شده است. چالش افرادی که مشکلات روحی دارند را مخاطب اصلی خود قرار داده است.

3. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چند ماهی است که از این چالش خبر داشته اما موضع رسمی اتخاذ نکرده زیرا توجه به ماهیت این چالش، پرداخت رسانه‌ای به آن عملا کمک تبلیغاتی برای آن خواهد بود تا اقشاری که از نظر روحی و روانی با مشکلاتی روبه‌رو هستند با آن آشنا شده و به سراغ آن بروند.

4. مطرح شدن این چالش به عنوان یک بازی در رسانه‌ها و حتی توسط برخی از مسوولان باعث می‌شود تا مفهوم بازی به یک موضوع خطرناک تبدیل شود در صورتی که چالش نهنگ آبی در واقع بازی رایانه‌ای نیست.

5. پرداختن بیش از حد رسانه‌ها به این موضوع سبب می‌شود افراد سودجو که به دنبال آسیب رساندن به جامعه هستند، با کپی برداری از این چالش و انتشار آن در سطح جامعه، بحران جدیدی را ایجاد کنند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سال‌هاست با رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای توسط یک نظام رده بندی به نام ESRA به دنبال سالم سازی فضای بازی در کشور است. به زودی در کشور سامانه‌ای راه اندازی می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند اطلاعات تمام بازی‌ها را در آن مطالعه کرده و بازی مناسب را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

این روزها با گسترش فضای مجازی و گوشی‎های هوشمند، بسیاری از خانواده‌ها تسلطی به محتوایی که فرزندانشان به دنبال آن هستند ندارند و به همین دلیل معتقدیم برای جلوگیری از تهدیدهای این چنینی باید ابزارهای لازم در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *