کمپانی ketchapp یک کمپانی فرانسوی است که با تولید بازی sensation 2048 در سال ۲۰۱۴ در جایگاه نخست نمودارهای دانلود اندروید و iOS قرار گرفت و شناخته شد.
این کمپانی بازی های زیادی را منتشر کرده (۵۰ بازی در iOS و ۲۹ بازی در گوگل پلی) و همچنین هر هفته با سرعت زیادی عناوین مختلفی منتشر می کند، ketchapp به تنهایی در آوریل ۴ بازی برای iOS منتشر کرد!
بازی Bouncing Ball در ۲ آوریل ( ساخته شده ManaStick Games)، بازی Captain Rocket در ۱۶ آوریل ( ساخته شده توسط Power-Up Games)، بازیPinball در ۲۳ آوریل( ساخته شده توسط Marius Gerlich) و بازیLine Zen در ۳۰ آوریل( ساخته شده توسط Buildbox Games)از دیگر بازی ها می توان بهJely jump، Don’t touch the spike و Tower اشاره کرد.
کمپانی ketchapp توسط دو برادر فرانسوی به نام های آنتونی و میچل مارکوس ۱۹ و ۳۲ ساله تاسیس شده است که هرگز هیچکس گمان نمی کرد روزی به چنین موفقیت بزرگی در صحنه ی بازی های موبایل دست یابند.
دوران درخشش کمپانی ketchapp با بازی 2048 آغاز شد
دوران درخشش این کمپانی با بازی 2048 آغاز شد که خیلی سریع در صدر لیست دانلودهای اپ استور قرار گرفت: مارکوس ۳۲ ساله در این مورد می گوید دوست داشتم این بازی را بر روی آیفون خودم بازی کنم اما نسخه ی iOS آن وجود نداشت.
از برادرم خواستم این باز را بسازد و او هم سرعت دست به کار شد. موفقیت این بازی غیرمنتظره و چشم گیر بود این بازی در فرانسه، آمریکا و چندین کشور دیگر رتبه ی اول دانلود را به دست آورد، یک سال بعد 2048 بر روی 60 میلیون گوشی هوشمند آیفون و اندروید نصب شد.
این دو برادر وب سایت خود را در سال 2000 راه اندازی کردند و تهیه ی یک راهنمای غیر رسمی برای متروی پاریس از اولین کارهای آنها بود، سپس به طراحی مجموعه ای از تجهیزات گوشی های هوشمند مثل فلش، دوربین و آینه پرداختند.
یکی از ساده ترین راه ها برای پیشرفت هر تجارتی به کار گیری استراتژی های ارتقای متقابل است، کمپانی Ketchapp نیز این ضرورت را به خوبی تشخیص داد و به این روش موتور موفقیت خود را به کار انداخت.
عوامل اصلی موفقیت کمپانی ketchapp
با تحلیل مدل ketchapp با عوامل اصلی موفقیت این کمپانی نو پا آشنا می شویم. اول به ویژگی های اصلی بازی های این کمپانی اشاره می کنیم:
کنترل تک حرکتی بازی ها:
همه ی بازی های ketchapp را می توان با یک انگشت و فقط با ضربه یا کشیدن انجام داد.
سبک بازی ها بی پایان و اعتیاد آورند: بازی های این کمپانی به صورت مرحله ای نیستند اما بازیکن می تواند در صورت داشتن مهارت کافی تا هر جا که می خواهد پیش برود.
این بازی ها دشوار هستند اما رسیدن به موفقیت هم امکان پذیر و دور از دسترس نیست. بازیکن آنچنان جذب می شود که فقط برای رسیدن به امتیازات بیشتر بی وقفه بازی می کند.
چرخه ی سریع بازی ها:
بر مبنای همان دو نکته ی قبلی این اپلیکیشن ها به صورتی طراحی شده اند که هر کسی بخواهد فقط در چند ثانیه بازی را شروع کند. گیمرهای معمولی، آنهایی که هر جا هستند گوشی خود را در می آورند و خیلی سریع این بازی ها را انجام می دهند. زمان حداقلی مورد نیاز این بازی ها تقاضا برای آنها را بالا برده است. این بازی ها را می توان به سرعت یاد گرفت اما گاهی بی رحمانه سخت می شوند!
پتانسیل به اشتراک گذاری تجارب:
هر اپلیکیشن دارای ویژگی به اشتراک گذاری و یک مرکز بازی است که بازیکنان می توانند تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و به رقابت بپردازند.
این نوع فلسفه ی بازی نخستین بار توسط Flappy Birdd شکل گرفت و همچنان در بازار اپلیکیشن های امروز طرفداران خاص خود را دارد.
kethapp بازی های کوچک، موفقیت های بزرگ
در مورد یکی از دلایل اصلی موفقیت کمپانیKetchapp یعنی استراتژی توسعه ی متقابل صحبت کردیم اما به کار گیری این استراتژی چگونه باعث موفقیت این کمپانی شد؟
اول از همه پایگاه کاربری بسیار بزرگ این کمپانی بود که بعد از موفقیت بازی 20488 به آن دست یافته بودند. دوم ساخت بازی های مشابه بود، آنها به جای ریسک کردن در قلمروهای جدیدتر در همان مسیر شناخته شده ی خود با قدرت حرکت کردند که این خود یکی از عوامل اصلی موفقیت آنهاست.
کمپانی Ketchappp همیشه از یک فرمول مشابه در بازی های خود استفاده می کند، ضربه می زند و یک هفته به طور کامل ناپدید می شود! چندان هم بد نیست! تکیه می دهد و پول و موفقیت حاصل از تلاش خود را تماشا می کند. اما این فرصت برای همه اتفاق نمی افتد و بعضی دیگر باید کاملا بر عکس این حرکت عمل کنند.
کمپانیkethapp از نرم افزار Buildbox برای ساخت بازی های خود استفاده ی کند
برنامه ی Buildbox به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به کد نویسی می توانید یک بازی بسازید. بنیان گذاران Ketchapp ادعا می کنند آنها فقط یک استودیوی بازی شگفت انگیز نیستند بلکه به تاجران خوبی هم تبدیل شده اند.
این تاجران موفق یک فرمول موفقیت یافتند و آن را در مقیای گسترده توسعه دادند. حتی بعد از موفقیت یک ثانیه هم استراحت نکردند، و تلاش کردند از جایگاه فعلی خود بیشترین بهره ی ممکن را ببرند.
اما چرا در دنیایی که همه به دنبال سود هستند این کمپانی بازی های خود را به صورت رایگان عرضه می کند. آنتونی مارکوس یک استثنا نیست، او می گوید در نهایت فهمیدیم که کچ اپ فقط می تواند با تبلیغات اپل دوام بیاورد و از طریق اپل می توانیم مخاطبان زیادی کسب کنیم.
مدل تجارتی جالب و جدیدی که به جای استفاده از بنرهایی که کاربران به ندرت روی آنها کلیک می کنند با ارائه ی بازی هایی مثل Cand crush و Clash of clans به صورت رایگان موفقیت را به صورتی کاملا متفاوت به ارمغان آوردند.
آنتونی در مورد این مدل رایگان تبلیغاتی جدید می گوید باید نسخه های این بازی های رایگان را آنقدر جذاب بسازید که هر کسی با یکبار بازی حاضر باشد هر هزینه ای برای ادامه ی بازی پرداخت کند. برخلاف شیوه ی بنرهای تبلیغاتی قبلی کلیک ها در این مدل جدید ده برابر بیشتر می شوند.
تمرکز کمپانی ketchapp روی تبلیغات موبایلی
کچ اپ قصد دارد از این مدل منظم و حداقل گرا بر روی ایده های بعدی خود سرمایه گذاری کند. امروز کچ اپ بیشتر بر روی تبلیغات متمرکز شده است. آنها برای قرار دادن لیست بازی های خود در اپ استور از تکنیک خاص استفاده می کنند.
آنتونی می گوید ما برای ساخت هر کدام از برنامه های خود فقط یک هفته وقت می گذاریم، در طول یک هفته بازی را توسعه می دهیم و اینگونه با ارائه ی بازی های متعدد همواره در صدر جدول می مانیم.
اکثر بازی های کچ اپ دارای گرافیکی ساده هستند که بی آنکه ظاهرا هیجان خاصی ایجاد کنند و کاراکترهای خاصی داشته باشند توانستند در دنیای بازی های هوشمند در عین ناباوری آنچنان رشد کنند که گاهی تا سه هفته در رتبه ی اول دانلود اپ استور و پلی استور قرار بگیرند.
این کمپانی در اولین سال موفقیتش بازی های جدید را به صورت هفتگی بیرون می داد. همچنین با بعضی از بازی سازان مستقل همکاری می کرد تا بتوانند زیر چتر Ketchapp بازی های خود را بسازند.
این استراتژی واقعا بی نظیر بود چون بدون تلاش برای ساخت بازی های جدید بر روی موفقیت خود سرمایه گذاری می کردند. کمپانی ketchapp با تشویق توسعه دهندگان بازی ها را تشویق به انتشار بازی های آنها می کند.
در آوریل 2015 کینز و Mudloop هر دو Ketchapp رامتهم کردند که بازی های آنها را به صورت غیر قانونی منتشر کرده است (بازی Rotable کینز شبیه Circle pong و بازی Zigzag Boom که شبیه بازی Zig zag کمپانی Ketchapp است).
همچنین می توان به بازی های Run bird که یک کپی از روی Flappy bird است. بیشتر منتقدان کچ اپ را یک سازنده ی بازی نمی داند بلکه لقب بازیافت کننده ی بازی های دیگران را به این شرکت داده اند!
کمپانی ketchapp و اتهام در مورد کپی کردن بازی ها!
مارکوس بعد از اینکه از طرف رسانه ها به خاطر کپی کردن 1024محکوم شد، اینگونه از خود دفاع کرد: من از بازی 1024که خود نیز یک کپی از روی بازی Threes به حساب می آید الهام گرفتم.
به نظر من بهتر است وقتی بگوییم یک بازی کپی شده که از نظر سبک بازی و ویژگی های بصری دقیقا شبیه هم باشند، بهتر است از واژه الهام گرفتن یا ارتقا بخشیدن یک بازی به جای کپی کردن استفاده کنید.
بعد از اینکه بازی 2048 منتشر شد او در نامه ای به jason سازنده ی چینی 10244 نوشت: من این بازی را فقط برای سرگرمی آخر هفته ساختم و قصدم کسب سود نبود، فقط از بازی شما الهام گرفتم.
به عقیده ی میچل مارکوس، اپ استور پر از برنامه های مشابهی است که می توان با یک انگشت بازی کرد و ممکن است ایده های مشابهی پشت همه ی آنها باشد.
این کمپانی همواره مورد چنین اتهاماتی قرار گرفته است بسیاری از بازی سازان با ارائه مدارکی ثابت کرده اند که بازی هایی که برای انتشار به کچ اپ سپرده بودند و بعضا رد شده بود با نامی دیگر و با تغییراتی اندک توسط کچ اپ منتشر شده اند.
متن ایمیلی که میچل به کینز نوشته بود و بازی او را قبول نکرده بود اما بعدا این بازی با نام Circle pong منتشر شد.
البته این استدلال بنیان گذار کچ اپ چندان قانع کننده نیست و تنها ساده بودن یک بازی نباید موجب شود همه یک کپی از روی آن منتشر کنند.
محبوبیت بازی ۲۰۴۸ تا جایی پیش رفت که آینده ی ۱۰۲۴ را به شدت تحت تاثیر قرار داد
اکثر توسعه دهندگان نوپا بدون هیچ پشتیبانی مالی دست به طراحی و ساخت بازی هایی با ایده های نو می زنند که اگر چنین اتفاقی برای آنها بیفتد به این زودی ها کمر راست نخواهند کرد. کمپانی کچ اپ تاکنون پاسخ صریحی به هیچ کدام از این شک وشبهه ها نداده است.
بنر های تبلیغاتی بازی های این کمپانی هر روز توسط گوگل، فیسبوک و اپل که یکی از پشتیبانان اصلی این کمپانی است منتشر می شوند. میچل مارکوس میگوید: ما اولین ویرایشگر موبایل برای گوگل در اروپا هستیم که بیش از 100 میلیون بازدید در روز داریم. درآمد اصلی این کمپانی اول از طریق همکاری با اپل و در مرحله بعدی اندروید به دست می آید.
نگرانی Ketchapp درحال حاضر رقابت در دنیای پر شتاب و بی رحم بازی های موبایل
سرمایه گذاران زیادی حاضر به همکاری با این دو برادر پاریسی شده اند، نگرانی Ketchapp درحال حاضر رقابت در دنیای پر شتاب و بی رحم بازی های موبایل است، میچل مارکوس در این زمینه می گوید: شرکت های زیادی در حال کپی کردن بازی های ما هستند، مخصوصا شرکت های چینی که به کپی کردن و انتشار اکثر بازی های ما مشغول شده اند و ما از این بابت نگرانیم!
بد نیست در اینجا به آقای مارکوس بگوییم، میچل عزیز شرکت های چینی فقط از بازی های شما الهام میگیرند قصد آنها کپی کردن نیست!
شما از بازی های کمپانی ketchapp لذت می برید؟
منبع هاتب نیوز