10+1 اجرای موسیقی برتر توسط شخصیتهای بازیهای ویدیویی
“به قلم101 Jared Koncsol از وبسایت Game Informer با اندکی دخل و تصرف”
یک لولهکش ایتالیایی با طی کردن مسیر خود از یک منظره دو بعدی پر از قارچ، دنیا را تغییر داد. البته چیزهای دیگری هم به همراه داشت که یکی از آنها، موسیقی بود. موسیقی متن به یاد ماندنی Mario در کنار کلاه قرمز و لباس او، تا حدی وی را محبوب کرد که باعث شکوه این صنعت شد. بازیها از زمانی که Mario برروی صحنه آمد، راهی طولانی را طی کردهاند و موسیقی آنها از این قائده مستثنی نیست. موسیقی بازیهای ویدیویی به یکی از مولفههای اصلی در تجربه آنها تبدیل شده است.
توانایی ساندترکها در ساخت اتمسفر و نحوه روایت یک بازی مورد توجه قرار میگیرد. با این حال، در برخی موارد، موسیقیها گاهی اوقات برای ساخت رابطه بین بازیکن و شخصیتها است و قدرت آن، باعث تقویت همدلی ما با شخصیت بازی میشود. شاید بپرسید چگونه هم شخصیت اصلی بازی و بازیکن میتوانند به آهنگ گوش دهند؟ خوشبختانه راه حلی برای حل این معما هم به وجود آمده است. صدای دیجیتال، سبک خاصی از موسیقی بوده که از دنیای داستان بازی سرچشمه میگیرد و مخاطبین و شخصیتها با یکدیگر آن را میشنوند. بارها و بارها شده که شخصیتهای بازیهای ویدیویی موسیقی خودشان را خلق کردهاند که در برخی مواقع لحظات بسیار قدرتمندی را میسازند. در ادامه شما را به خواندن مقاله 11 اجرای معنیدار و زیبای شخصیتها در بازیهای ویدیویی دعوت میکنیم.
……
موسیقی: Scientist Salarian
اجرا شده توسط: Mordin
بازی: Mass Effect 2 با صداپیشگی مایکل بیتی
من واقعا تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتم که نه تنها شخصی در BioWare تصمیم به بازگشت به قرن 19 را گرفت و دیالوگ معروف فیلم The Pirates of Penzance را تکرار کرد، بلکه ظاهرا فرمانده شپرد نیز با دو آهنگساز مشهور دوره ملکه ویکتوریا یعنی Gilbert و Sullivan آشنا است. واقعا خوب است که بدانیم موسیقیهای کلاسیک هنوز هم در قرن 21 مناسب و زیبا هستند. شخصیت موردین در بازی، با اجرای این موسیقی، توانایی خود را در طنز و شوخ طبعی نشان میدهد و شخصیت خود را بیشتر به نمایش میگذارد. اینکه یک شخص یا شاید بهتر باشد بگوییم سالاریان، وسط یک آزمایشگاه به اجرای یک موسیقی میپردازد، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. موردین در این صحنه به دیدگاه خود نسبت به هنر تاکید میکند و میگوید “به زبان آوردن چیزهای فرهنگی هنری نشاندهنده تکامل فلسفی، علاقه به رشد، روشنبینی، مشاهده و تفسیر است.” هرچند نباید از دانستن این موضوع تعجب کنیم چراکه لباس فضایی او شامل یک هدفون هم میشود.
نکته: Mordin تنها شخصیت مذکر در این مقاله است.
……
موسیقی: Words 1000
اجرا شده توسط: Yuna و Lenne
بازی: Final Fantasy X-2 با صداپیشگی جید ویلیان
آهنگ “1000 Words” فقط 377 کلمه است. باور کنید، من کلمات آن را حساب کردم. یونا طی اجرای خود، روح لینا را احضار میکند و خاطرات آخرین لحظاتش با Shuyin برای مخاطبین پخش میشود. این یک لحظه فوقالعاده است که اگر به خاطر موسیقی آن نبود، نمیتوانست حس غمگین و زیبای خود را داشته باشد. این یک مثال از اجرای آهنگها در داخل بازی است که در صورت عدم وجود آن، نمیتوانست حس خوبش را منتقل کند.
……
موسیقی: We All Become
اجرا شده توسط: Red
بازی: Transistor با صداپیشگی اشلی برت
بازی Transistor به خاطر اتمسفر و ساندترک خود مورد تحسین قرار گرفته است. زمزمههای گرم و شیرین شخصیت Red را در طول بازی میشنویم، هرچند که متن ترانههای آن بهصورت متناوب هستند. با این وجود که منبع صدای Red در داخل بازی مشخص نیست، اما موسیقیهای Transistor به او نسبت داده شدهاند. موسیقی اساس و پایه روایت داستانی بازی است و دزدیده شدن صدای Red طرح اصلی آن به حساب میآید. میدانم که حالا با خود میگویید “اگر وی صدایی نداشته، پس چرا در لیست حضور دارد؟” خب، صدای Red در دنیای Transistor به دام افتاده و این فقط یک آواز است. داستان آن بسیار مبهم بوده و اگر وارد جزئیات آن شویم، هرگز نمیتوانیم به پایانی برسیم.
……
موسیقی: The Dawn Will Come
اجرا شده توسط: The Inquisition feat. Mother Giselle
بازی: Dragon Age: Inquisition با همکاری کورین کمپا، گِرگ الیس و سایر همکاران (دانلود ساندترک بازی)
یکی از تنها اجراهای این لیست که توسط یک گروه انجام میشود. موسیقی The Dawn Will Come نه تنها شگفتانگیز است، بلکه آزمایشی برای ایمان به حساب میآید. پس از حمله به Haven و تخریب آن، همه فکر میکردند Herald مرده باشد اما او به Inquisition باز گشته بود. بعد از یک رویداد غمانگیزی مثل این موضوع، آهگ The Dawn Will Come نمایشی قدرتمند از ایمان و وفاداری است و به Herald یادآوری میکند که Inquisition همچنان امید خود را نگه داشته و این در حالی است که مشخصا Herald چنین چیزی را در وجود خود ندارد.
……
موسیقی: The Wolven Storm
اجرا شده توسط: Priscilla the Callonetta
بازی: The Witcher 3: Wild Hunt با صداپیشگی اما هیدلستون (دانلود ساندترک بازی)
متاسفانه هر شخصیتی نمیتواند مثل Beyonce باشد و از آنجا که گرالت برای ملحق شدن به Destiny’s Child در مدرسه جادوگری بسیار مشغول بود، با گوش دادن به موسیقی The Wolven Storm به یاد عشق خود یعنی “یِنِفر” میافتد. متن این آهنگ مشخصا مربوط به ویژگیهای ینفر میشود که از بین کلمات آن میتوان به “موهای مشکی” و “چشمهای بنفش” اشاره کرد. ماهیت بیاحساس گرالت نمیتواند حس خود راجع به عدم حضور ینفر و ندیدن وی پس از مدتی طولانی بیان کند اما به لطف پریسیلا و اجرای زیبایش، بالاخره میتوانیم حس همدلی با گرالت را پیدا کنیم و میبینیم که او هم تحت تاثیر قرار گرفته است.
……
موسیقی: Aria di Mezzo Carattere
اجرا شده توسط: Celes as Maria
بازی: Final Fantasy VI با همکاری Nobuo Uematsu و Yoshinori Kitase (دانلود ساندترک بازی)
اپرای “Maria و Draco” یکی از بهترین اجراها را بین موسیقیهای خوانده شده توسط شخصیت بازیهای ویدیویی دارد که از اولین بازیهایی به حساب میآید که دست به چنین کاری میزند و عصر جدیدی را در موسیقی بازیها آغاز کرد و راه را برای سازندگان هموار نمود. با وجود محدودیتهای شدید فنی در آن زمان، سکانس اپرا احساس عظمت و شکوه را به ما میداد و باعث شد بتوانیم به میزان بیشتری درگیر ارتباط برقرار کردن با شخصیت بازی شویم. Celes ظاهر خود را به خواننده اپرا یعنی Maria در میآورد تا از اشتیاق Setzer به او استفاده کند. مطابق نقشه، Setzer بالاخره Celes را میدزدد و حالا میتوانند بالون را به دست آورند.
……
موسیقی: Will the Circle Be Unbroken
اجرا شده توسط: Elizabeth و Booker
بازی: BioShock Infinite با همکاری کورتنی دراپر و تروی بیکر
علاوه بر یک کاراگاه، سرباز با تجربه و شخصیت پرهیاهوی کلمبیایی،بوکر همچنین زمان زیادی برای گیتار زدن داشت. شعر محبوب مسیحی یعنی Will the Circle be Unbroken در سال 1907 نوشته شد و وقایع بازی BioShock Infinite در 1912 بود که گذر این سالها به شخصیتهای اصلی آن وقت زیادی برای یاد گرفتن شعر داد. یک مورد بسیار قابل توجه، این است که در شعر پرسیده میشود “آیا خانهای بهتر در آسمان منتظر است، در آسمان؟” این بخش قطعا به فرق بین Heaven و شهر شناور کلمبیا اشاره میکند. صدای الیزابت لحظات فوقالعاده زیبایی را میسازد. جدا از اینها، خود بازی هم لحظات غمانگیز و گاهی اوقات نفرتانگیزی را در خود دارد.
……
موسیقی: Cara Mia Addio
اجرا شده توسط: Aperture Turrets
بازی: Portal 2 با همکاری مایک مورسکی و الن مک لین (دانلود ساندترک بازی)
هنگامی که “شِل” در حال خروج از Aperture است، رباتها یا ماشینهای درون بازی این آواز جذاب ایتالیایی را برای او میخوانند. بخشی از چیزی که این اجرا را بسیار تکاندهنده میکند، این است که تمام رباتهایی که در طول بازی با آنها مواجه شدیم، برای خداحافظی با شما در آنجا حضور دارند. این احتمالا جالبترین اجرای موسیقی در بازیهای تاریخ بوده زیرا در حالی که آواز خواندن تمام رباتها با یکدیگر حالتی طنز آمیز به خود گرفته، حس نوستالژی تلخ و شیرینی هم به شما داده میشود تا تجربه خود را همیشه به یاد داشته باشید.
……
موسیقی: Lost Cause
اجرا شده توسط: Jodie Holmes
بازی: Beyond: Two Souls با صداپیشکی الن پیچ
آیا او به ایدن اشاره دارد یا تواناییاش در گیتار زدن؟ شما بگویید. در حالی که جودی در بیخانمانی به سر میبرد، گزینههای مختلفی برای جمع کردن پول یک وعده غذایی داشته که یکی از آنها نواختن گیتار در خیابان است. در این بخش از بازی، جودی از دست CIA فرار میکند و از اشخاصی که او را عذاب دادهاند، شکست خورده است. جودی آهنگ Lost Cause از Beck را اجرا میکند که بازتابی از این حودات به حساب میآید و میگوید “از جنگیدن خسته شدم” و “عزیزم، تو بیانگیزهای.” هدف نهایی جودی به دست آوردن پول است اما اجرای این آهنگ شرایطش را نشان میدهد و فرصتی بوده که از عصبانیت خود کم کند و آرام شود.
……
موسیقی: The Parting Glass
اجرا شده توسط: Anne Bonny
بازی: Assassin’s Creed IV: Black Flag با صداپیشگی سارا گرین
موسیقی The Parting Glass، یک آهنگ سنتی اسکاتلندی از حدودا سال 1600 است و بهطور قابل توجهای در بین ایرلندیها محبوبیت دارد که گاهی اوقات در جمع دوستانه مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجا که انی بونی، خواننده این آهنگ در بازی، ایرلندی بوده، متن ترانه برای آن مناسب است.
هنگام شروع آهنگ، ادوارد مورد استقبال دوستانش که برروی میز نشستهاند، قرار میگیرد. درست مثل هدف فرهنگی این آهنگ، ادوارد لحظهای برای فکر کردن به دوستان از دست دادهاش به دست میآورد که بیشتر آنها مردهاند یا خیانت کردهاند. بدون در نظر گرفتن اینکه شما تا چه حد به شخصیتهای بازی علاقهمند بودهاید، حسی که آهنگ به شما القاء میکند، طوری است که انتخابی به غیر از احساس کردن افراد از دست رفته را ندارید. اگر این موسیقی به اندازه کافی برایتان غمانگیز نبود، در ادامه آن ادوارد به سمت اسکلهها میرود تا دخترش را ملاقات نماید که پس از مرگ همسرش، به سوی خودش سفر کرده تا با او زندگیاش را ادامه دهد
……
موسیقی: Through the Valley
اجرا شده توسط: اِلی
بازی: تریلر The Last of Us Part II با صداپیشگی اشلی جانسون
این گزینه با تمامی گزینههای پیشین متفاوت است، زیرا بازی هنوز منتشر نشده و در تریلر معرفی شاهد این موسیقی توسط شخصیت الی بودیم اما این اجرا در حدی زیبا و شگفتانگیز بود که سخت بود از قراردادن این گزینه در مقاله صرف نظر کنیم. 20 سال پس از اینکه “جوئل” دختر خود را از دست میدهد، با “الی” آشنا میشود. این دو در سفری که اتفاقات غیر قابل پیشبینی و غافل گیر کنندهای برایشان به وجود میآیند، به هم میپیوندند. با وجود اینکه آنها در ابتدا دوست نداشتند با یکدیگر همسفر شوند، در ادامه رابطهای بین آنها به وجود میآید که الی برای جوئل نقش دختر دومش را میگیرد. جوئل در پایان به تصویر کشیده نشده The Last of Us به الی آموختن گیتار را پیشنهاد داده و یک گیتار را به او میدهد که بدون شک به توانایی دختر از دست رفتهاش در نواختن گیتار اشاره داشته است.
تمام اینها ما را به سمت تریلر The Last of Us: Part II میکشاند؛ جایی که میفهمیم جوئل بهخوبی وعدهاش را عملی کرده است. الی آهنگ Shawn James یعنی Through the Valley را میخواند و به حوادثی که مهارتهای موسیقی را در او به وجود آوردهاند اشاره میکند. با وجود اینکه الی این آهنگ را برای جوئل نمیخواند، ظاهرا این کار را به عنوان یک وصیتنامه برای رابطه آنها انجام میدهد. این یعنی الی از هردو نظر روانی و بقا به جوئل وابسته است.
درک سطح مهارت الی فقط نیمی از چیزی است که این بخش را به یکی از بهترین اجراها بین شخصیتهای بازیهای ویدیویی تبدیل میکند (تریلر). با وجود اینکه مهارت موسیقی الی از جوئل به دست آمده، او این دانش خود را برای هدف دیگری مورد استفاده قرار میدهد. در حالی که بسیاری از صداهای دیجیتال برای نشان دادن احساسات کسی که آهنگ را اجرا میکند به شخصیت دیگر استفاده میشوند، الی برای خودش آواز میخواند. در این لحظه، ما شاهد صحبتهایی از آسیبپذیری و احساسات خام هستیم که یعنی زندگی دیگر الی را نادیده نمیگیرد. او در بخش نهایی حرفهای خود میگوید “اما من نمیتونم در مسیر درستی قدم بردارم چون من خود نادرستی هستم!” در پایان میبینیم که الی به فکر یک انتقام است و با گفتن اینکه “تمام آنها را پیدا میکند و تک تکشان را میکشد،” تریلر به پایان میرسد.