نقد و بررسی بازی Batman: The Enemy Within – Episode Two: The Pact
«The Pact» دومین قسمت از فصل دوم بتمن است که اخیرا روانه بازار شده و روایت داستان را وارد مرحلهای تازه کرده و سعی میکند تا نقش بیشتری را در اختیار «Bruce Wayne» قرار داده و اهمیت حضور او را تا سطح بتمن، بالا برد.
تقابل بتمن و «Riddler»، بخشی عمدهای از داستان قسمت قبل را در بر میگرفت. ولی با کشته شدن ریدلر، بتمن متوجه میشود که با گروهی خطرناک و تبهکارتر از ریدلر و دار و دستهاش سر و کار دارد. «Amanda Waller»، که هویت واقعی بتمن را فهمیده، او را تحت فشار میگذارد تا طبق خواستههایش عمل کرده و «James Gordon» را به حاشیه رانده، و ارتباط او با بتمن را به شدت محدود کرده است. با شروع این قسمت، با دشمنان جدیدی روبرو میشویم، «Bane» که همان ابتدا درس خوبی به بتمن میدهد و «Harley Quinn» که با حضور خود رنگ و بوی تازهای به داستان خواهد داد. ورود شخصیتهای جدید، بتمن را در مسیر تازهای قرار داده و او بیشتر مجبور میشود با هویت اصلی خود، بروس وین، با دشمنان تعامل داشته باشد. بله درست متوجه شدهاید، در این قسمت قرار نیست به کمک بتمن، دمار از روزگار تبهکاران گاتهام درآورید، بلکه به وسیله بروس باید در بین آنها رخنه کرد تا هدفشان را مشخص کنید. این شیوه که با قسمت قبل تفاوت دارد، جالب بوده و به سرعت متوجه میشوید پیش بردن بخش عمدهای از داستان در نقش بروس نیز جذابیت خاص خود را دارد. البته مشخصا تعامل با دشمنان به معنی اکشن کمتر و صحبت بیشتر خواهد بود، ولی سر و کله زدن با هارلی کویین چنان هیجانی دارد که میتواند جای خالی اکشن را به خوبی پر کند! یکی از ایرادات این قسمت، تمرکز کم بر روی Bane و دیگر شخصیتهاست که با وجود پتانسیل بالا، حضور نسبتا کوتاهی در این شماره دارند. در عوض هارلی و جوکر (که هنوز هم به آن جوکر معروف تبدیل نشده)، بخش عمدهای از روایت داستان را به عهده دارند و به لطف دیالوگهای فوقالعاده و صداپیشگی مناسب، به خوبی از عهده این کار برآمدهاند. همانند سایر عناوین «Telltale Games»، باید انتظار سورپرایزهای جالبی را در بخشهای مختلف بازی داشته باشید و سکانس پایانی نیز شما را شگفتزده خواهد کرد.
پیشتر ذکر شد که عمده جریان بازی به صحبت و تعامل با شخصیتها سپری میشود، به همین دلیل صحنههای اکشن کمتر شده و ممکن است در برخی بخشها روند آن خسته کننده به نظر بیاید. گشت و گذار در مراحل نیز محدودتر شده و همانند قسمت قبل امکان استفاده از قابلیتهای بتمن جهت کنکاش محیط و حل پازلها وجود ندارد. یکی از بخشهایی که سازنده مانور زیادی روی آن میدهد، ارتباط بین شخصیتها و نقش آن در روایت داستان است. در این قسمت نیز لحظات بسیاری وجود دارد که تصمیمات شما بر روی رابطه با شخصیتها تاثیر گذار است ولی آیا این عمل، نتیجهای نیز دارد؟ اگر واقع بین باشیم باید گفت که حداقل در این قسمت، روابط بیشتر جنبه اخلاقی داشته و شما هر گونه که با جوکر رفتار کنید، در نهایت رفتار یکسانی از سوی او شاهد خواهید بود. باید دید که در قسمتهای بعد این روابط چگونه میتوانند بر روی داستان، تاثیرگذار باشند و آیا تا انتهای این فصل، همانند چیزی که تا اینجا دیدهایم صرفا روابط اخلاقی را شاهد هستیم یا خیر.
یکی از نکات مثبتی که در قسمت قبل وجود داشت، بهبود یافتن موتور توسعه و در پی آن اجرای روان بازی بود. به طرز عجیبی در این قسمت شاهد بازگشت افت فریم و بدتر از آن برخی باگ های عجیب خواهیم بود که ناامید کننده به نظر میآید. در عوض طراحی هنری همچنان در سطح بالایی قرار داشته و فضای گاتهام دقیقا به همان شکلی که انتظار دارید طراحی شده و شاهد لوکیشنهای زیبایی در طول بازی خواهید بود.
«Batman: The Enemy Within – Episode Two: The Pact»، با حضور پررنگتر بروس وین و معرفی دشمنان جدید، داستان را در مسیر تازهای قرار داده و سعی میکند روابط بین شخصیتها را بیشتر از قبل جلوه دهد. هر چند این روابط آنگونه که انتظار میرفت، تاثیرگذار نبوده و کماکان آن چیزی را بازی میکنید که سازنده میخواهد و شما نقش چندانی در تغییرات مسیر داستان ندارید.