نام فیلم | فروش امروز | بودجه – million | فروش کل | تعداد روز | موسیقی متن | ||
Star Wars: The Last Jedi | $14,628,000 | – | $365,088,356 | 10 | موسیقی متن | ||
Jumanji: Welcome to the Jungle | $6,665,000 | $90 | $50,605,967 | 5 | موسیقی متن | ||
Pitch Perfect 3 | $3,137,000 | $45 | $20,451,000 | 3 | موسیقی متن | ||
The Greatest Showman | $1,940,000 | $84 | $13,198,731 | 5 | موسیقی متن | ||
Ferdinand | $1,285,000 | $111 | $26,532,884 | 10 | موسیقی متن | ||
Darkest Hour | $1,149,000 | – | $6,957,077 | 33 | موسیقی متن | ||
Coco | $1,146,000 | $200 | $161,327,128 | 33 | موسیقی متن | ||
Downsizing | $805,000 | $68 | $4,600,000 | 3 | موسیقی متن | ||
The Shape of Water | $775,000 | – | $7,615,665 | 24 | موسیقی متن | ||
Father Figures | $650,000 | $25 | $3,200,000 | 3 | موسیقی متن |
گیشههای آمریکا در آخرین روزهای سال میلادی، به دو دسته فیلمهای «دارا» و «ندار» تقسیم شده بودند. فیلمهای خانوادگی و پرمخاطبی مانند «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi) استودیوی دیزنی/لوکاسفیلمز، «جومانجی: بازگشت به جنگل» (Jumanji: Welcome to the Jungle) استودیوی سونی، و « آوازخوان حرفهای 3» (Pitch Perfect 3) استودیوی یونیورسال پیشتازی کردند و عناوین پیچیدهتر و بزرگسالانهتری مثل «کوچکسازی» (Downsizing) و فیلمهای بیکیفیتی چون «Father Figures» به رتبههای پایین جدول سقوط کردند. شنبه گذشته فروش کلی فیلمها به 70 میلیون دلار رسید و انتظار میرود که بلیت فروشی در شب کریسمس با کاهش 41 درصدی به 42 میلیون دلار برسد و در روز دوشنبه دیگر بار با افزایش 93 درصد به 80 میلیون دلار بازگردد. چنین فروشی اگرچه رکوردی را جا به جا نمیکند اما برای روز کریسمس عملکرد مناسبی محسوب میشود. با این حال، در روز یکشنبه با فرارسیدن شب کریسمس رکود گیشهها غیرقابل انکار بود. در تعطیلات سه روزه آخر هفته همه عناوین در مجموع 175 میلیون دلار بلیت فروختند، آماری که بنابر اعلام «کاماسکور» در مقایسه با مقطع مشابه در سال گذشته 4 درصد کاهش را نشان میدهد.
کریسمس سال 2015 با 103.3 میلیون دلار، وقتی گیشهها به تسخیر «جنگ ستارگان»: نیرو برمیخیزد» درآمده بود، رکورددار است، و سال 2009 و زمانی که «آواتار» روی پرده بود، با 86.8 میلیون دلار، در رتبه بعدی قرار گرفته است. طبق گزارش «کاماسکور»، کریسمس سال گذشته به یاری اکران «روگ وان» و فروش 83.2 میلیون دلاریاش، در جایگاه چهارم پرفروشترین کریسمسها ایستاده است. ناگفته نکاند که در روز دوشنبه فیلمهای «همه پولهای دنیا» از استودیوی سونی در 2068 سالن، «نخل خیالی» استودیوی فوکوس فیوچرز در چهار سالن، و «بازی مالی» به کارگردانی «آرون سورکین» در بیش از 250 سالن روی پرده میروند. پیشبینی فروش فیلمها در این مقطع از سال کار بسیار دشواری است. چرا که تا یک هفته پس از کریسمس، هر روز حکم تعطیلات آخر هفته را دارد و مردم برای دیدن فیلم به سالنهای سینما هجوم میآورند. به گزارش فاندانگو، 86 درصد از مردم قصد دارند در طول تعطیلات کریسمس برای دیدن حداقل دو فیلم راهی سینما شوند، درحالیکه 34 درصد از آنان حاضرند به تماشای بیش از چهار فیلم هم بنشینند.
فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» با فروش سه روزه 68.4 میلیونی و فروش 4 روزه 100.6 میلیون دلاری خود در طول تعطیلات این هفته، همچنان در پی دستیابی به رکوردهای «نیرو برمیخیزد» بود، اما هنوز با وجود آنکه حدود 30 درصد با این فیلم فاصله دارد، حدود 25 درصد از فروش «روگ وان» پیش است. برخی بر این باورند که اکران فیلمهای «جنگ ستارگان» در ایام کریسمس مانع فروش دیگر عناوین نمیشود و گواهشان هم اکران موفق «جومانجی: بازگشت به جنگل» و «آوازخوان حرفهای 3» است. با وجود این، اگر تعطیلات چهار روزه این هفته را با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم، میبینیم که فروش سال گذشته از وضعیت بسیار بهتری برخوردار بود و هفت فیلم فروش بالاتر از 11 میلیونی را تجربه کردند. اما امسال تنها چهار فیلم به فروش دو رقمی یا بیشتر رسیدهاند. به هر حال، با ادغام فاکس و دیزنی، استودیوهای رقیب باید برای رقابت با دنبالههای بعدی «آواتار» و «جنگ ستارگان» در ایام کریسمس سالهای آینده چارهای بیندیشند. در روزهای پایانی سال 2018 خبری از این دو فیلم نخواهد بود و به جای آن «آکوامن» را روی پرده خواهیم دید، اما در 20 دسامبر سال 2019 قسمت نهم «جنگ ستارگان» اکران میشود، و به دنبال آن «آواتار 2» در 18 دسامبر 2020، و «آواتار 3» در 17 دسامبر 2021 روی پرده میروند. برای سالهای 2022 و 2023 تاکنون فیلم بزرگی درنظر گرفته نشده اما «آواتار»های بعدی در دسامبر سالهای 2024 و 2025 به اکران درخواهند آمد. فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» در بازارهای بینالمللی نیز 75.1 میلیون دلار دیگر به اندوختههای خود افزود و مجموع فروش خارجی خود را به 380.3 میلیون دلار و فروش کلی خود را به 745.4 میلیون دلار رساند.
فیلم «جومانجی: بازگشت به جنگل» این هفته به فروش شش روزه 65.2 میلیون دلاری دست یافت. بسیاری از کارشناسان موفقیت این فیلم و رسیدن به فروش بالاتر از 65 میلیونی آن را پیشبینی کرده بودند. به مانند فیلم «Sing» در سال گذشته، این فیلم برای اکران همزمان با «جنگ ستارگان» یک گزینه خانوادگی ایدهآل به شمار میآید. نکته جالب توجه در مورد موفقیت جومانجی این است که هیچکس برای دیدن دنباله فیلم اول که در سال 1995 ساخته شد، در طول این 22 سال اشتیاقی نشان نداده بود. اما استودیوی سونی با کمک ستارههای پولسازی چون «دووین جانسون»، «کوین هارت»، «جک بلک»، و «نیک جوناس» موفق به فروش فیلم خود شد. اغلب بازیگران این فیلم از حسابهای خود در شبکههای اجتماعی برای تبلیغ فیلم بهره بردند. سونی در تبلیغات خود سعی کرد تا جایی که ممکن است بزرگسالان را به سالن بکشاند و با نزدیک شدن به تاریخ اکران، کمپین تبلیغاتی فیلم را همگانی کرد. سونی ادعا میکند که بدون احتساب هزینه تبلیغات، تنها 90 میلیون دلار بر روی فیلم سرمایهگذاری کرده است. اما برخی معتقدند که این ادعا به خصوص در مورد این عنوان با چنین جلوههای ویژه شکوهمندی نمیتواند صحت داشته باشد و بودجه فیلم در حدود 110 میلیون دلار بوده است. با این حال، بعضی از کارشناسان سونی را برای دنباله جومانجی تحسین کردهاند و میگویند برای همین فیلم در صورتی که در استودیویی مانند برادران وارنر به تولید رسیده بود باید دست کم 170 میلیون دلار هزینه میشد. «بازگشت به جنگل» تا پایان سال میتواند فروش 100 میلیون دلاری قسمت اول فیلم را پشت سر بگذارد و در انتهای اکران داخلی خود آن را تا دو برابر هم افزایش دهد. طبق اعلام «کاماسکور» 84 درصد مخاطبین نسبت به فیلم ابراز رضایت کردهاند. اکران این فیلم در 53 بازار جهانی نیز با فروش 49.5 میلیون دلاری همراه بود.
سومین قسمت از فیلم «آوازخوان حرفهای» نیز این هفته اکران شد و در طول چهار روز 27 میلیون دلار فروش کرد. باید دید استودیوی یونیورسال به ویژه در صورتی که فروش فیلم تا چهار برابر افتتاحیه افزایش یابد به ساخت قسمتهای بعدی علاقهمند میشود یا خیر. قسمت دوم این فیلم که از «راتن تومیتوز» نمره 65 درصد دریافت کرده بود، در سال 2015 با انتخاب «الیزابت بنکس» به عنوان کارگردان سر و صدای زیادی به پا کرد. بنکس در نهایت از صندلی کارگردانی عزل شد اما حضور کوتاهی در قسمت سوم دارد. با وجود این، فیلم صاحب نمره A- «سینمااسکور» است، امتیازی که برای دو قسمت قبلی هم تکرار شده بود. این چندگانه که سایه سنگین «آخرین جدای» را بالای سر خود احساس میکرد، مخاطبین زن جوانتر که اقلیت مخاطبین «آخرین جدای» را تشکیل میدادند را هدف قرار داده بود. طبق گزارش «پستترک» خریداران بلیت برای این فیلم شامل زنان زیر 25 سال با 38 درصد، و به دنبال آن زنان بالاتر از 25 سال با 33 درصد هستند. این فیلم تا این لحظه از 14 بازار خارجی 9.8 میلیون دلار درآمدزایی کرده است.
فیلم «بزرگترین شومن» (The Greatest Showman) دیگر فیلم تازه اکران این هفته بود که در نهایت افتتاحیه خود را با 18.1 میلیون دلار به پایان برد. این فیلم در اوایل هفته عملکرد خوبی نداشت اما با گذشت زمان وضعیت خود را بهبود بخشید. استودیوی فاکس به فروش 20 میلیون دلاری این فیلم امید بسته بود، اما نباید این موزیکال را از گردونه رقابت حذف و کار آن را تمام شده دانست، زیرا مخاطبین زن فیلم در روزهای آینده برای دیدن فیلم به سینما خواهند آمد، و حتی در حال حاضر 73 درصد مخاطبین فیلم را زنان تشکیل میدهند. این فیلم که دارای نمره A «سینمااسکور» است، 70 درصد زنان و 82 درصد بزرگسالان دیدن آن را پیشنهاد کردهاند. اما مسئله ناخوشایند در مورد این اثر این بود که استودیوی فاکس در جشنواره کامیککان ما را با کلیپهای کوتاه مجاب ساخت که با یک عنوان جشنوارهای و یک «لا لا لند» دیگر طرف هستیم. ترانههای فیلم هم اثر «بنجامین پاسک» و «جاستین پل» از فیلم برنده اسکار «لا لا لند» بودند. اما همچنانکه به فصل جوایز نزدیکتر شدیم، قدمهای فاکس لرزان شد و دلیل آن هم طبق شنیدهها گویا این بوده که سازندگان میدانستند منتقدین از فیلم استقبال نخواهند کرد. این فیلم در حال حاضر از وبسایت «راتن تومیتوز» امتیاز 50 درصد دریافت کرده است. این بود که فاکس تشریفات لازم برای اکران فیلم در جشنواره تورنتو را چنانکه برای «هویت پنهان» فراهم آورده بود، فراهم نیاورد. برخی شنیدهها حاکی از آن است که تهیهکنندگان نمیدانستهاند مخاطب بزرگسال را هدف بگیرند یا به صورت یک فیلم خانوادگی ارائه دهند.
فیلم «کوچکسازی» استودیوی پارامونت هم این هفته 6.2 میلیون دلار بلیت فروخت. پارامونت علاوه بر این فیلم کمدی، امسال دو فیلم جاهطلبانه دیگر «مادر!» و فیلم گیجکننده و کسلکننده «ساباربیکان» را هم در جریان برگزاری جشنوارههای فیلم در ماه سپتامبر به نمایش درآورده است. فیلم 68 میلیون دلاری «کوچکسازی» به کارگردانی «الکساندر پین» را میتوان اولین فیلم شکستخورده فیلمساز قلمداد کرد. اکران گسترده این فیلم در 2668 سالن نمایش نشان میدهد که پارامونت سخت به دنبال بازگرداندن سرمایه خود است. این فیلم که در «سینمااسکور» دارای نمره C است، از طرف مخاطبین زیر 25 سال نمره D+ دریافت کرده، درحالی که مخاطبین زن فیلم که 50 درصد خریداران را تشکیل میدهند به فیلم نمره C دادهاند.
این هفته فیلم «Father Figures» که قبلاً با نام «حرامزادگان» شناخته میشد، با بازی «اد هریس»، و «اوون ویلسون» و کارگردانی «لارنس شر» (خماری) روی پرده رفت و سرانجام با 4.4 میلیون دلار افتتاحیه خود را آغاز کرد. تغییرات پیاپی در تاریخ اکران این کمدی موجب شد این فیلم در گیشه عملکرد خوبی نداشته باشد. از آنجا که سلیقه مخاطب و حس شوخطبعی او به سرعت عوض میشود، وقتی که فیلمبرداری صحنه پایانی این فیلم به دلیل مشغله بازیگران فیلم به طول انجامید، اسقبال مخاطبین از کمدیهای با درجه سنی بزرگسال هم در این مدت رو به افول گذاشت. به نوشته «رلیشمیکس» برخی سینماروها این فیلم را نسخه مردانه «ماما میا!» دانستهاند و بسیاری بر این باورند که عنوان قبلی فیلم که در تریلرهای آن مشاهده شده بود، عنوان بهتری برای آن بوده است. این فیلم که با بودجه 25 میلیون دلاری به تولید رسیده، از «سینمااسکور» نمره B- دریافت کرده است.
جمعه گذشته فیلم «پُست»، تازهترین اثر «استیون اسپیلبرگ» با بازی «تام هنکس» و «مریل استریپ» به صورت محدود در نه سالن به نمایش درآمد و تا پایان روز یکشنبه 495 هزار دلار فروخت.