نام فیلم | فروش امروز | بودجه – million | فروش کل | تعداد روز | موسیقی متن | ||
![]() |
Crazy Rich Asians | $7,441,656 | $30 | $76,616,149 | 12 | موسیقی متن | |
![]() |
The Meg | $3,786,259 | $130 | $105,083,261 | 17 | موسیقی متن | |
![]() |
The Happytime Murders | $2,231,188 | $40 | $9,532,425 | 3 | موسیقی متن | |
![]() |
Mission: Impossible – Fallout | $2,457,926 | $178 | $193,988,045 | 31 | موسیقی متن | |
![]() |
Alpha | $1,985,033 | $178 | $20,562,933 | 10 | موسیقی متن | |
![]() |
Mile 22 | $1,980,899 | $50 | $25,506,996 | 10 | موسیقی متن | |
![]() |
Disney’s Christopher Robin | $1,757,313 | $75 | $77,550,566 | 24 | موسیقی متن | |
![]() |
BlacKkKlansman | $1,503,710 | $15 | $31,791,945 | 17 | موسیقی متن | |
![]() |
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation | $818,834 | $80 | $158,659,057 | 45 | موسیقی متن | |
![]() |
Slender Man | $741,676 | $10 | $25,408,680 | 17 | موسیقی متن |
فیلم «آسیاییهای خیلی پولدار» برادران وارنر در دومین هفته اکران با ۲۵ میلیون دلار رتبه اول خود را حفظ کرد و تنها ۶ درصد نسبت به هفته گذشته افت داشت. این اتفاق غیرمنتظره برای فیلمی که در اواخر تابستان روی پرده رفته به ویژه در سالهای اخیر حقیقتاً بیسابقه است. ما معمولاً در ایام کریسمس و سال نو میلادی شاهد چنین افت فروش اندکی بودهایم. از این گذشته چنین رکوردی به سالهای اکران «فارست گامپ» (۱.۵ درصد) و «حس ششم» (۳ درصد) در دهه ۱۹۹۰ برمیگردد.
مسئله حتی شگفتانگیزتر در مورد «آسیاییهای خیلی پولدار» فروش ۱۰.۳ میلیون دلاری فیلم در روز شنبه است که با فروش شنبه گذشتهاش برابری میکند. این سومین هفته متوالی است که برادران وارنر صدر جدول فروش را تصاحب میکند، اما دومین هفته پیاپی است که دو فیلم از این استودیو به لطف فروش «مگ» که در سومین هفته اکران ۱۳ میلیون دلار فروخته، و با افت ۳۸ درصدی، فروش کلی خود را در آمریکا به ۱۰۵ میلیون دلار رسانده، دو رتبه بالایی جدول را اشغال میکند. فیلم «مگ» سومین فیلم برادران وارنر است که امسال پس از «۸ یار اوشن» (۱۳۸.۷ میلیون دلار) و «بازیکن شماره یک آماده» (۱۳۷ میلیون دلار) به فروش داخلی بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری میرسد. پیشبینی میشود فیلم «یورش» با بازی «دووین جانسون» هم به زودی به این جمع اضافه شود.
فروش جهانی فیلم «مگ» نیز از ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. نکته جالب توجه دیگر در مورد برادران وارنر این است که آنها تا اواسط سپتامبر که فیلم «غارتگر» استودیوی فاکس روی پرده میرود، رتبه جدول فروش را از دست نخواهند داد. انتظار میرود فیلم «آسیاییها» به فروش قدرتمندانه خود در طول تعطیلات «هفته کارگر» ادامه دهند و پس از آن فیلم ترسناک «راهبه» با افتتاحیه دست کم ۳۲ میلیون دلاری صدرنشین گیشه شود.
برادران وارنر موفقیت فیلم «آسیاییهای خیلی پولدار» و اکران همزمانش با «مگ» را مدیون «جف گلدستین» مدیر بخش توزیع داخلی استودیو است. فیلم «آسیاییهای خیلی پولدار» تنها پنج روز پس از اکران «مگ» به نمایش درآمد. اما این دو فیلم دارای مخاطبین متفاوتی بودند و یکدیگر را دربرنمیگرفتند و یکی مخاطبین زن را هدف گرفته بود و دیگری مردان بزرگسالتر را. اکران «آسیاییهای خیلی پولدار» در اواسط ماه آگوست برای به سینما کشاندن مخاطبین زن، با توجه به موفقیت فیلم «خدمتکار» که آن هم از رمانی پرفروش اقتباس میشد، منطقی به نظر میرسید. با در نظر داشتن فروش ۱۲ روزه و ۷۶.۸ میلیون دلاری، فیلم «آسیاییهای خیلی پولدار» تا ۸ درصد از فروش «خدمتکار» در همین بازه زمانی پیش است.
گلدستین افت نامحسوس «آسیاییها» در دومین هفته اکران را به گسترده شدن طیف سینماروها مرتبط میداند. شهرهای لس آنجلس، سان فرانسیسکو و نیویورک بیشترین فروش را برای این اثر به ارمغان آوردند، اما فیلم به بازارهای کوچکتر هم رفته رفته نفوذ کرد و گروههای بیشتری برای دیدن فیلم به سینما مراجعه کردند. مخاطبین آسیایی تبار این فیلم در ابتدا به ۴۴ درصد میرسید و اگر چه این رقم این هفته به ۲۷ درصد کاهش یافت اما بازهم درصدی قابل توجه است. مخاطبین سفیدپوست نیز در روز اول اکران ۳۲ درصد از سینماروها را تشکیل میدادند اما این رقم روز گذشته به ۴۸ درصد رسیده بود. این در حالی است که شمار مخاطبین اسپانیایی زبان نیز از ۱۰ درصد در روز اول به ۱۳ درصد در روز گذشته افزایش یافت.
«جان پناتی» یکی از سرمایهگذاران فیلم با اشاره به استقبال کمنظیر مردم از فیلم و واکنش آنان پس از خروج از سالن که به دوباره دیدن فیلم علاقهمند بودهاند میگوید هرگز تصور چنین فروشی را نداشته و اینکه برای موفقیت یک فیلم بایست قوانین نانوشته اکران را نادیده گرفت و با توجه به نوع هر فیلم استراتژی خاصی تعیین کرد. این تهیهکننده پس از نظارت بر سالنهای نمایش «مارینا دل ری» و یک نمایش در ساعات پایانی شب در هالیوود، جو حاکم بر سالنها را مانند دیزنیلند خانوادگی و مثل یک میهمانی توصیف میکند. وی سپس به مالزی و سنگاپور و هنگ کونگ سفر کرده و در این کشورها هم همان شور و شوق را مشاهده میکند. «کوین کوان» نویسنده کتابی که فیلم براساس آن ساخته شده، همواره از چند-ملیتی بودن مخاطبین آگاهی داشته و علت فروش بالای این کمدی رومانتیک در ایالات متحده و سایر نقاط جهان هم همین مسئله است.
استودیوی STX گزارش میدهد که فیلم کمدی «قتلهای هپیتام» (The Happytime Murders) با بازی «ملیسا مککارتی» در افتتاحیه ۱۰ میلیون دلار فروخته، اما سایر استودیوها این فروش را بیش از ۹ میلیون دلار نمیدانند. این فیلم که دارای نمره C- «سینمااسکور» و امتیاز دو ستاره از «پستترک» است، توسط ستارههایش چنان که باید بازاریابی نشد و استودیو براساس امتیازات ضعیف اکرانهای آزمایشی باید به این نتیجه رسیده باشد که فیلم ارزش سرمایهگذاری را ندارد. از تریلرهای شادیبخش فیلم میشد تصور کرد که فیلم میتواند ژانر کمدی را در باکس آفیس احیا کند، اما فقط شکستی دیگر برای این ژانر رقم زد. این پروژه از ده سال قبل تاکنون ابتدا در لاینزگیت و درنهایت در STX در حال توسعه بوده است. با توجه به موفقیت فیلم عروسکی «تد» در گیشه، سازندگان تصور میکردند که با این فیلم توان خنداندن مخاطبین را دارند.
در هفتههای گذشته بارها علت شکست آثار کمدی در گیشه را بررسی کردهایم و اشاره کردهایم که کارشناسان اغلب شبکههای اینترنتی نظیر نتفلیکس را مقصر میدانند که استعدادهایی مانند «آدام سندلر» را ربوده و تحت مالکیت خود درآورده است. کمدی عروسکی «ملیسا مککارتی» به کارگردانی «برایان هنسون» هم که در طول ده سال گذشته دست به دست شده روی کاغذ فیلم موفقی به نظر میآمد اما عملاً با فروش ۱۰ میلیون دلاری کفن و دفن شد. «قتلهای هپیتایم» بدین ترتیب رکورد کمفروشترین افتتاحیه در میان آن دسته از آثار مککارتی را به ثبت رساند که از ابتدا به صورت گسترده اکران شدهاند. فروش افتتاحیه این فیلم حتی از «پایه میهمانی» (Life of Party) نیز که با درجه سنی PG-13 به نمایش درآمد کمتر است.
از آنجا که کمدی وابسته به سوژه است، بسیاری از مردم از درک این مسئله بازماندند که آیا این فیلم یک کمدی درخشان است یا اثری تکراری و ملالآور. «کامرون دیاز» و «کاترین هایگل» یک بار در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به این پروژه پیوسته و بعد از آن جدا شدند. سپس یونیورسال در سال ۲۰۱۲ فیلم «تد» را عرضه کرد و ۲۱۸.۸ میلیون دلار در داخل و نیم میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخت. موفقیت «تد» تا حدودی امیدهای «هپیتایم» را زنده کرد و وقتی که فرصت اکران مناسب برای فیلم فرارسید، استودیوی STX امتیاز آن را در جولای ۲۰۱۵ خریداری کرد و در مقاطعی صحبت از حضور «جیمی فاکس» در فیلم به میان آمد. این فیلم که بنابر اعلام استودیو با بودجه ۴۰ میلیون دلاری به تولید رسیده است. برخی خبرگزاریها به نقل از منابع قابل اعتماد آگاه گزارش دادهاند که مککارتی برای بازی در این فیلم حداقل ۱۰ میلیون دلار دریافت کرده است، و این درحالی است که مککارتی و همبازی او «الیزابت بنکس» برای بازاریابی فیلم به هیچ وجه در دسترس نبودند. مککارتی مشغول بازی در کمدی جدید نیولاین «سوپراینتلجنس» بود، ضمن اینکه پخش شوهای شبانه متوقف بود و بازیگران فیلم موفق به حضور در آنها نشدند.
به این ترتیب استودیو بر روی تیزرهای تلویزیونی فیلم هم سرمایهگذاری چندانی نکرد. به گزارش «آیاسپات»، استودیوی STX تنها ۵.۲ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کرده، مبلغی که پایینتر از چیزی است که آنان برای کمدیهای قبلی خود مانند «مامانهای بد» (۱۵.۸ میلیون دلار)، «کریسمس مامانهای بد» (۱۱.۶ میلیون دلار) و «احساس زیبایی میکنم» (۵.۹ میلیون دلار) خرج کرده بودند. برادران وارنر ۱۶.۳ میلیون دلار برای فیلم کمدی «پایه میهمانی» مککارتی سرمایهگذاری کرد، فیلمی که ستاره فیلم برای بازاریابی آن وقت گذاشت. آمار نشان میدهد که شمار مخاطبین زن اندکی نسبت به مردان میچربد، اما مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۹ درصد و به دنبال آن زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۵ درصد پرشمارترین گروه سنی این فیلم بودهاند. «رلیشمیکس» هم گزارش داده است که شمار دنبالکنندگان و مشاهدات مرتبط با این فیلم در فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و سایر شبکههای اجتماعی به ۶۱ میلیون میرسد، درحالیکه کمدیهایی که درجه سنی بزرگسال دریافت کردهاند معمولاً دو برابر این تعداد رکورد زدهاند. بدتر از همه اینکه در حسابهای توئیتر و اینستاگرام مککارتی و بنکس هیچ نشانی از فیلم «هپیتام» یافت نمیشود.
«قتلهای هپیتایم» از سوی دیگر فرصتی استثنایی چون کامیک-کان را هم از دست داد چرا که فیلم هنوز در حال ادیت بود. برخی نیز دلیل شکست این فیلم را امتیاز ۲۴ درصد «راتن تومیتوز» آن میدانند، اما نباید از یاد برد که بعضی از آثار ترسناک میتوانند علیرغم دریافت امتیازهای پایین از شکست بگریزند. با این همه، استودیوی STX دلیلی نداشت که بر روی بازاریابی این فیلم سرمایهگذاری زیادی انجام دهد و تنها میتواند امیدوار باشد که فیلم زیانها را جبران کند.
این هفته فیلم «ای.اکس.ال» (A.X.L.) استودیوی گلوبال رود با فروش ناامیدکننده و فاجعهبار ۲.۹ میلیون دلاری جایگاهی بهتر از نهمی نیافت و زانو زد. علت ناکامی فیلم تمرکز سازندگان بر فروش خارجی ذکر شده است. این فیلم که با بودجه تقریبی ۱۰ میلیون دلاری تولید شده، از سینماروها نمره B+ «سینمااسکور» و امتیاز دو و نیم ستاره «پستترک» دریافت کرده است.
فیلم تریلر «جستجو» (Searching) استودیوی سونی با امتیاز A «سینمااسکور» روز شنبه گذشته ۱۴۲ هزار دلار فروخت و در نهایت در اولین هفته اکران به فروش ۳۶۰ هزار دلاری از ۹ سالن دست یافت. سونی این فیلم را در هفته آینده به صورت گسترده اکران خواهد کرد.
استودیوی بلیکر استریت نیز گزارش داده است که بازسازی «پاپیون» با بازی «رامی مالک» و «چارلی هانام» با امتیاز «راتن تومیتوز» ۵۵ درصد از اکران در ۵۴۴ سالن ۱.۱ میلیون دلار درآمدزایی کرده است. با چنین فروشی اقدام استودیو برای اکران گسترده فیلم از همین هفته اول منطقی به نظر میرسد چرا که اکران محدود این فیلم میتوانست خسارات مالی جبران ناپذیری به سازندگان وارد آورد. اکران محدود آثار سینمایی زمانی جوابگو است که منتقدین از فیلم استقبال به عمل آورده باشند.
هفته آینده با پایان یافتن تابستان، سونی فیلم «جستجو» را به صورت گسترده اکران میکند، لاینزگیت فیلم علمی-تخیلی «کین» (Kin) با بازی «جیمز فرانکو» و «دنیس کوید» را در ۲۱۰۰ سالن سینما به نمایش درمیآورد، استودیوی فوکوس «غریبه کوچک» (The Little Stranger) را در ۴۷۵ سالن روی پرده میبرد و استودیوی پنتلیون فیلم مکزیکی «یا ورموس» (Ya Veremos) را عرضه میکند.