Dead Rising 4 هفته گذشته منتشر شد و در رادار همه قرار گرفت. یکی از دلایلی که این اتفاق افتاد، ساده است. مایکروسافت و کپکام تصمیم گرفتند که این بازی را تحت یک عنوان منحصر به زمان در ویندوز استور منتشر کنند. به همین دلیل بازی­‌بازان فقط می‌­توانند آن را از طریق ویندوز استور خریداری کنند و همه ما می‌­دانیم که بسیاری از بازی‌­بازان آن را تحریم خواهند کرد. خوشبختانه، Dead Rising 4 تا خدود سه ماه دیگر به استیم خواهد آمد. بنابراین زمان آن است که ببینیم این عنوان روی رایانه­‌های شخصی چگونه عمل می‌­کند.

در این بررسی عملکردی، برای CPU از یک Intel i7 4930K (توربوبوست شده در ۴٫۲ گیگاهرتز)، ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیکی NVIDIA GTX980Ti، ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی و آخرین درایور نسخه WHQL از درایورهای GeForce استفاده شده است.

Dead Rising 4 توسط نسخه جدیدی از موتور فورج (Forge Engine) ساخته شده است؛ همان موتوری که Dead Rising 3 با آن ساخته شد. علاوه بر این، بازی به هیچ عنوان از دایرکت ایکس ۱۲ پشتیبانی نمی­‌کند. بنابراین، می‌­توانیم بگوییم که ویندوز ۱۰ و نسخه استیمی که قرار است عرضه شود شبیه به هم اجرا می­‌شوند (چرا که هر دوی آن‌­ها در دایرکت ایکس ۱۱ اجرا می­‌شوند).

Dead Rising 4، همانند نسخه پیشینش به پردازنده خیلی قدرتمندی نیاز ندارد. برای این که بفهمیم بازی روی پردازنده­‌های مختلف چگونه اجرا می­‌شود، ما یک پردازنده دو هسته‌­ای و یک پردازنده چهار هسته‌­ای را شبیه‌­سازی کردیم. سیستم با پردازنده دو هسته‌­ای شبیه­‌سازی شده قادر بود در رزولوشن ۱۰۸۰ و تنظیمات Very High نرخ فریمی برابر با ۳۰ فریم در ثانیه ارائه کند، هرچند که متوجه مشکلات سرعت فریم بسیاری شدیم. وقتی که Hyper Threading را فعال کردیم، کمترین نرخ فریم به ۴۶ فریم در ثانیه رسید و همه مشکلات سرعت فریم از بین رفتند.

نمودار پردازنده

نمودار پردازنده

از طرف دیگر، سیستم‌­های چهار هسته­‌ای شبیه‌­سازی شده و شش هسته­‌ای بازی را در کمترین نرخ فریم ۶۳ فریم در ثانیه و میانگین نرخ فریم ۷۸-۸۲ فریم در ثانیه اجرا کردند. بازی بسیار خوب در بیشتر از چهار ناحیه پردازشی، پردازش می‌­شود؛ هرچند ما تفاوت خاصی در عملکرد این دو سیستم مشاهده نکردیم. این بدین معنی است که اکثر سیستم­‌های چهار هسته‌­ای مدرن قادر خواهند بود تجربه لذت بخشی را ارائه دهند.

در مورد نیازمندی­‌های گرافیکی بازی، کارت گرافیکی GTX980Ti، قادر بود تجربه ۶۰ فریم بر ثانیه پایداری را در رزولوشن ۱۰۸۰ و تنظیمات Very High ارائه کند. همانطور که در نمودار MSI Afterburner نشان داده شد، کارت گرافیکی ما تا آخرین توانش در حال استفاده بود و کمترین نرخ فریمی که مشاهده کردیم (هنگام رانندگی کردن و کشتن تعداد زیادی از زامبی­‌ها) ۶۳ فریم در ثانیه بود. کپکام هیچ ابزار ارزیابی داخلی درون بازی قرار نداده است، بنابراین ما سه مرحله اول بازی را تست کردیم (Tutorial, Case 1, Case 2).

Dead Rising 4، تعداد زیادی دشمن را در صحنه ارائه می­‌کند، چیزی که بدون شک اکثر کارت­‌های گرافیکی را تحت فشار قرار می­‌دهد. نه تنها این، بلکه یک سیستم خوب در مقوله قطع اندام‌­ها و همچنین افکت‌­های گرافیکی مدرن هم وجود دارد. بازتاب­‌های فضا-صفحه بسیار خوب به نطر می­‌رسند، انسداد محیطی به طور هوشمندانه‌ای استفاده شده است، بسیاری از منبع­‌های نور روی اکثر مدل­‌ها سایه می­‌اندازند (عکس زیر را مشاهده کنید که دو منبع نوری که در حال سایه انداختن روی فرانک هستند را نشان می­‌دهد.)، تعداد زیادی بافت­‌های با کیفیت بالا استفاده شده‌­اند، تعداد قابل ملاحظه‌­ای از اجسام قابل تخریب هستند و تعدادی افکت­ روشن سازی کلی جالب هم وجود دارد.

screenshot-135

Dead Rising 4، عنوانی است که از نظر ظاهری زیبا است. اکثر شخصیت­‌ها به شدت دارای جزئیات هستند، محیط بسیار زیبا به نظر می­‌رسد و همه چیز همانطوری است که اکثر بازیکنان از یک عنوان تریپل اِی (AAA) جدید انتظار دارند. هرچند ما به شدت معتقدیم که بازی می­‌تواند از یک فیلتر شارپ کننده رنگ سود ببرد. این بازی از TAA برای سیستم Anti-aliasing پشتیبانی می­‌کند و با این که این تکنیک AA کار فوق­‌العاده­‌ای در از بین بردن حاشیه­‌های دندانه­‌دار انجام می­‌دهد، اما به طور قابل ملاحظه‌­ای کل تصویر را تار می­‌کند (هرچند که به اندازه TXAA بد نیست). و با توجه به ماهیت “UWP “Universal Windows Platform بازی، نمی­‌توانیم از SweetFX یا Reshade برای شارپ کردن جلوه‌­های دیداری استفاده کنیم. پر واضح است که این مسئله بعد از انتشار نسخه استیم مشکلی نخواهد بود، ولی همچنان، یک فیلتر شارپنینگ باید در تقریبا همه عناوین اساسی باشد.

کپکام تعداد مناسبی از تنظیمات گرافیکی برای دستکاری کردن قرار داده است. بازی‌­بازان رایانه‌­های شخصی می­‌توانند کیفیت LoD، Anti-aliasing، زامبی­‌ها، سایه­‌ها، آینه­‌ها و نورپردازی حجمی را تغییر دهند. به علاوه بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی می­‌توانند انسداد محیطی، عمق میدان، بازتاب فضا صفحه، Subsurface Scattering، Bloom، Translucency Lighting و Dynamic Load Scaling را فعال یا غیرفعال کنند.

dr4-settings-1dr4-settings-2

 

 

 

 

 

 

در تنظیمات Low، کارت گرافیکی GTX980Ti، عنوان Dead Rising 4 را در کمترین حالت با نرخ فریم ۱۰۰ فریم در ثانیه اجرا کرد و همانند بسیاری از بازی­‌های اخیر، Dead Rising 4 روی تنظیمات Low هم خوب به نظر می­‌رسد(با تنظیمات بافت روی high). بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی که کارت گرافیک ضعیف­‌تر از GTX980Ti دارند، قادر خواهند بود بازی را با نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنند، به شرطی که برخی تنظیمات را پایین بیاورند.

روی هم رفته، Dead Rising 4 روی پلتفرم رایانه­‌های شخصی خیلی خوب اجرا می­‌شود. این بازی نیازمند پردازنده خیلی قدرتمندی نیست، در تنظیمات ماکسیمم خیلی عالی به نظر می­‌رسد و یک تفاوت ۳۰-۳۵ فریم در ثانیه‌­ای بین تنظیمات پیش فرض Low و Very High آن وجود دارد. علاوه بر این، هیچ مشکل شتاب یا روانی موس هم احساس نکردیم. نشانگرهای کیبورد مناسبی روی صفحه وجود دارد و تعداد زیادی تنظیمات گرافیکی برای دستکاری کردن وجود دارد. همچنین به نظر می­‌رسد که Dead Rising 4 از Denuvo استفاده می­‌کند و با این که این بازی یک عنوان UWP است، روی رایانه‌­های شخصی بسیار روان اجرا می‌­شود.

 منبع گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *