چرا باید به No Man’s Sky یک شانس دوباره داد
“ترجمه شده از وبسایت whatculture”
میتوان گفت که اگر مشتاقانه جریان توسعه عنوان No Man’s Sky را دنبال کرده باشید، مطمئنا زمانی که بازی در ماه آگوست منتشر شده، عملکرد آن کمتر از انتظارات شما واقع شد.
در بازی شما وظیفه دارید تا در جهانی بسیار بزرگ و ناشناخته که نزدیک به 18 میلیارد سیاره دارد، به جستوجو و کاوش بپردازید… اما بدلایلی زمانی که بازی عرضه شد بسیاری از گیمرها احساس میکردند که بازی کمتر از وعدههایش عمل کرده و الگوریتم و روند ساخت جهان بازی و سیارههای داخل آن، زیاد نیست. همچنین بدون وجود خط داستانی اصلی، گشتوگذار و کشف سیارهها در آن حدی که باید کافی نبود.
اما بهتر است دست نگه دارید! هنوز زود است که پرونده بازی را ببیندید زیرا توسعهدهنده No Man’s Sky یعنی Hello Games با یک آپدیت عظیم و کاملا رایگان به طور شگفتانگیزی تجربه بازی را متحول کرده است. این آپدیت شامل بسیاری از ویژگیهای جدید میباشد که در حقیقت سبب میشود بازیکنانی که از بازی ناامید شدهاند بخواهند برای باری دیگر No Man’s Sky را تجربه کنند.
در ادامه 10 دلیل اینکه چرا باید به No Man’s Sky یک شانس دوباره داد را با یکدیگر مرور میکنیم.
10– گرافیک بهتر
بیایید صادق باشیم؛ No Man’s Sky در زمان عرضه بسیار خوب به نظر میرسید. استفاده از طرحهایی نرم همانند جلد کتابهای “آیزاک آسیموف” (نویسنده مشهور رمانهای علمیتخیلی) به جای گرافیک واقعگرایانه و خشنی که در بسیاری از بازیهای RPG مدرن کاربرد دارد، بازی را واقعا زیبا کرده بود.
از پردازش و رندرکردن تکسچرها تا نوع پردازش نور به مناطق و محیطهای بازی همگی یک سطح بالاتر رفتهاند. من کسوفهای بازی را دیدهام و تنها کلمهای که میتوان برای نوعی که که نور به نظر میرسد به کاربرد را کلمه“حیرتآور” می دانم. برای اینکه وزن در پرواز در فضا تاثیر داشته باشد، استودیو Hello Games تکنیک motion blurr را به کار برده است؛ پس زمانی که شما از یک ایستگاه فضایی بلند شده و یا در نزدیک یک سیاره پرواز میکنید، چیزها با صدایی تیز و تند از کنارتان عبور میکنند و سبب میشود تا شما احساس کنید که دنیا در اطرافتان در حال حرکت است. همچنین مقوله AA نیز در بازی کاملا بهبود یافته است.
9– وجود موجوداتی که قابلباورتر هستند
وقتی Hello Games اعلام کرد نه تنها هر سیارهای با سیاره دیگر متفاوت خواهد بود بلکه بعضی از آنها موجودات و حیوانات خاص خود را دارند، من بسیار هیجانزده شدم؛ زمانی که برای بار اول No Man’s Sky را تجربه میکردم، هنگامی که پایم را کمی از سیارهای که بازی را درآن شروع کرده بودم فراتر گذاشتم، فهمیدم که این حرف درست است؛ چرا که موجوی کاملا کجوکوله و عجیبوغریب به من نزدیک میشد.
شوخی نمیکنم. این موجود بدن یک ببر ماقبل تاریخ، سر یک ماهی و پاهای یک بز را داشت. من میدانم که این یک دنیای بیگانه است ولی باز هم چیزی به نام نظریه تکامل وجود دارد؛ چگونه امکان دارد این موجود ببر/ماهی/بز مانند برای میلیونها سال به چرخه زندگی خود ادامه داده باشد؟
ولی هماکنون Hello Games به صورت گستردهای وضعیت حیوانها و موجودات بازی را بهبود بخشیده است. نه تنها حیوانات تا بیشترین حد ممکن واقعگرایانه به نظر میرسند بلکه چگونگی تعامل آنها با بازیکنان نیز بسیار فرق کرده است. همه حیوانات به راحتی حمله یا فرار نمیکنند؛ برای مثال بعضیها نزدیک شده تا به سفینه شما نگاهی بیاندازند در حالی که بقیه در حال فرار کردن هستند، و چیزهای دیگری که تعامل با حیوانات را برای بازیکنان بسیار زیباتر میکند.
8– تجهیزات جدید
همانند ساخت پایگاه، کشاورزی و خرید وسایل بارکردن به تازگی ایتمها و تجهیزات جدیدی به بازی اضافه شدهاند که بازی را برای شما کمی آسانتر و لذتبخشتر میکند.
اکنون میتوانید منابع مناسب و درست را فراهم کنید و بدون کار دستی و بیهیچ وابستهای ماشینهایی جهت حفر معادن و منابع تهیه کنید، چیزی که در هنگام عرضه بازی بسیار درباره آن از طرف بازیکنان شکایت شده بود. همچنین میتوانید تجهیزاتی همانند دستکشهای hazmat که برای برداشت محصولات نادر از آن استفاده میشود را بسازید.
ایستگاههای ارتباط و مخابرات به شما اجازه می دهد تا برای دیگر مسافران پیغام بگذارید، راهی جالب برای اینکه به شما یادآوری کند تنها نیستید. نقطههای ذخیره ساختهشده توسط بازیکنان، بااینکه به طور تقریبی آشکار هستند، بدردبخور هم واقع میشوند، مخصوصا زمانی که در یک پیادهروی طولانی هستید و نمیخواهید پیشرفتتان در بازی از بین برود.
احتمالا به دردبخورترین و پرفایدهترین ویژگی این آپدیت “اسکنر سیگنال” باشد؛ چیزی که به شما میگوید برای پیداکردن منابع و آپگریدهای لباس و اسلجه باید از کدام سمت بروید.
7– استخدام کارگر
قبل از اینکه هرگونه ایده و فکر قانونی درباره سپاهی از بردگان فضایی که با زنجیر در معدن Emeril شما در حال کارکردن باشند به ذهنتان بیاید باید بگویم که نه، خبری از این چیزها نیست. شما میتوانید از ایستگاههای فضایی اطرافتان کارگرانی را جهت کار در پایگاه و مقرتان استخدام کنید.
بعضی از آنها در تکنولوژی و بعضی در ساختوساز مهارت دارند؛ برای مثال شما میخواهید در زمینه تسلیحات فوق پیشرفته نفر اول و پرچمدار باشید پس باید برای خودتان یک متخصص اسلحه استخدام کنید.
علاوهبر منفعت واضح و روشن داشتن سلاح بیش ار هر فرد دیگری، وجود افراد بیشتری در پیرامونتان تجربه شما از بازی را عمیقتر میکند. به گونهای به شما این حس را میدهد که دارای یک هدف هستید. دیگر شما تنها یک فرد که با عناصر و سختیهای دنیای بازی دست سروکله میزند نیستید؛ حالا شما یک نسخه بین کهکشانی از “آلن شوگر” (Alan Sugar) (یکی از پولدارتربن افراد بریتانیا) هستید که استخدام و اخراج کرده و تیمی را رهبری میکند. مطمئنا پایگاهتان هیچگاه شبیه بار Mos Eisley (یک مشروبفروشی خیالی در دنیای سری Star Wars) نخواهد شد ولی چه کسی از همراهی با دیگران بدش میآید؟
6– کشتیهای فضایی و سفینههای بزرگ حمل بار
کشتیهای حمل بار بین کهکشانی بزرگ همیشه در بازی وجود داشتهاند و اگر کمی به تجربه بازی بپردازید امکان اینکه یکی را غارت کرده و یا نجات دهید وجود دارد؛ ولی هماکنون بعد از این آپدیت، شما میتوانید با پرداخت یک هزینه بسیار سنگین یکی از این کشتیها را بخرید. اشتباه نکنید؛ داشتن یک کشتی حمل بار بین کهکشانی یک سرمایهگذاری بزرگ است ولی بیشتر همانند نماد موفقیت به نظر می رسند تا یک دستآورد که به دست آمده باشد.
بگوییم که مثلا شما برنامه ریختهاید تا یک صنعت کشاورزی و یا استخراج معدن بزرگ راه بیاندازید تا به نقطهای برسید که تعداد محصولات تولیدی شما بسیار بیشتر از مکانهای موجود برای استفاده از آیتم (slot) در لباس و کشتی فضاییتان شود. خب اکنون زمان خرید یک کشتی حمل بار بین کهشکانی است؛ چرا که اولا به آن نیاز دارید و دوما تنها با داشتن چنین عملیات و صنعت بزرگی میتوانید هزینه مورد نیاز برای خرید چنین چیز گران قیمت و بزرگی را پرداخت کنید.
نه تنها گروهتان شما را فرمانده خطاب میکند، چیزی که هیچگاه در یک بازی جستوجوی فضایی کهنه نمیشود، بلکه شما میتوانید هرجایی که میروید کشتی حمل بارتان را نیز با خود ببرید. خب پس اگر قصد رفتن به یک سیستم جدید را دارید، تنها با فشار یک دکمه میتوانید این کشتی غولآسا را به سمت خود فرا بخوانید.
5– کشاورزی
بیایید واقعبین باشیم؛ این چیزی نیست که شما بتوانید برای آن وقتی کم گذاشته و چیزی بزرگ برداشت کنید. اگر میخواهید در دنیاهای بیگانه کشاورزی کرده و به یک موفقیت واقعی برسید، باید از منابع خود استفاده کرده و واقعا وقت صرف آن کنید. ولی نمیتوان گفت که انجام چنین کارهایی با پاداش همراه نیست.
ساخت کسبوکار کشاورزی مریخی مخصوص خودتان دقیقا چیزیست که No Man’s Sky به آن نیاز داشت؛ چرا که این کار به شما هدف میدهد. تا اینکه صرفا در جایی فرود بیایید، هرچیز با ارزشی را استخراج کرده و آنها را به کشتیهایی بزرگتر بفروشید و دوباره و دوباره این چرخه را تکرار کنید. حالا شما یک هدف دارید که برای رسیدن به آن تلاش کنید. اکنون برای انتخاب یک سیاره باید زمان بیشتری صرف کنید چرا که شما نیازمند مکانی هستید که دارای مقدمه و نیازهای اولیه ساخت یک پایگاه کشاورزی باشد.
اگرچه بازی سعی کرده علاوه بر پاداش دادن به افرادی که زمان و تلاشی جدی برای این کار صرف میکنند، کشاورزی را نیز به اندازه کافی آسان عرضه کند. برای رشد گیاهانی همانند گل Gravitino Ball که محصولاتی باارزش دارند نیازمند تعداد بسیار زیادی عنصر و وسایل کمیاب هستید ولی راهنمای بازی به شما خواهد گفت که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. ولی مکان پیدا کردن آن را به شما نشان نمیدهد پس باز هم به اندازه کافی چالش وجود دارد.
4– ساخت پایگاه
این مکانیزم و فرآیندی است که در آن رسیدن به یک استفاده متعادل و درست از جوایز و پاداشها سخت بوده و برای ماهر شدن در آن باید وقت زیادی صرف کرد. شما باید جزو دسته خاصی از بازیکنان باشید تا از ساخت پناهگاه لذت ببرید ولی مود ساختوساز No Man’s Sky در قیاس با Fallout 4 دارای پیچیدگی کمتری است.
همانند کشاورزی دلایل بیشتری برای صرف وقت در ساختوساز وجود دارد؛ برای مثال اگر که میخواهید چند ساعت به صورت جدی و با داشتن یک هدف به بازی بپردازید، هر فردی میتواند یک منطقه انتخاب کرده و شب را در آن سپری کند ولی امکان فتح و ساکن شدن در هر دنیای بیگانهای همانند یک بخش اصلی No Man’s Sky است و به نوعی جزئی از طبیعت آن به حساب میآید. من متعجبم که چرا چنین چیزی در نسخه اولیه بازی و در هنگام عرضه وجود نداشته است.
زمانی که شما به مقدار کافی و درستی از منابع دست پیدا کردید میتوانید هرچیزی که دلتان میخواهد بسازید. البته همانند Fallout 4 شما فقط میتوانید از میان چندین سازه از پیش تعیین شده انتخاب کرده و با آنها در مناطقی مشخص پایگاهای خود را بسازید. البته گزینههایتان برای انتخاب آنقدر گوناگون بوده و راههای ترکیب کردن سازهها آنقدر زیاد است که مطمئنا میتوانید ساختمان مخصوص و منحصر به فرد خود را بسازید.
3– مود Survival
هیچ راه دیگری برای گفتن آن نیست؛ مود Survival یک جانور زشت و ترسناک است! این مود شما را مجبور میکند تا با مخلوط عجیب و سختی از چماق و هویج به بازی بپردازید. جوایز آن اندک بوده ولی زمانی که قرار باشد یکی را دریافت کنید، به خوبی از شما قدرخوانی خواهد شد.
سوخت برای وسایل و چیزهای واجب و حیاتی نظیر سیستم پشیبان زندگیتان (Life System Support) و محافظ حرارتی (Thermal Protection) از حالت معمول نیز کمیابتر هستند و حتی پیداکردن کشتی فضاییتان برای تعمیر وظیفه و ماموریتی بسیار دشوار و جهنمی است. من نزدیک به 5 ساعت این مود را تجربه کردم و به سختی توانستم در دنیای آن پیشرفت کنم. ولی همانطور که گفتم بازی شما را بدون پاداش رها نمیکند؛ شما هر تکه کوچک کریستال پلوتونیوم را ستایش خواهید کرد و متعجب خواهید شد که تا کجا میتوانید پیشرفت کرده و نجات پیدا کنید.
نکته جالب: من متوجه شدم که میتوانم بوسیله رفتن در میان سنگهای در حال تخریب از سرما فرار کنم؛ و این اولین زمانی بود که بعد از تجربه 33 ساعته بازی بسیار خوشحال شدم.
با توجه به اینکه چقدر از تجربه بازی در این مود لذت بردهاید، اگر بخواهید که به کیهان سفر کنید بستگی دارد که تا چه مقدار میخواهید خود را در معرض آزمایش قرار دهید. ولی از نگاهی دیگر برای بازی کردن، مود Survival ارزش چندین ساعت صرف وقت را دارد.
2– مود Creative
همین که No Man’s Sky توانسته مود آفریننده (Creative) را به اندازه کافی لذتبخش و سرگرمکننده بسازد به اندازه کافی عجیب است.
مود Creative به عنوان یک تور تفریحی با قایقی شیشهای (نوعی قایق که در قسمتی از آن شیشه قرار دارد و به افراد درون آن اجازه میدهد زیر دریا را مشاهده کنند) که در زیر دنیای No Man’s Sky جریان دارد، عمل میکند. و به افرادی که رویاهایی دارند اجازه میدهد تا از توانایی خود پیشی گرفته و از تجربه بازی لذت ببرند. آیا این مود نیز همانند Survival دارای جوایزی است؟ نه البته از ابتدا هم قرار نبوده که اینگونه باشد.
یک کشتی زیبا میبینید. آیا آن را میخواهید؟ میتوانید به راحتی به دستش آورید. یک کشتی حمل بار بین کهکشانی؟ میتوانید آن را داشته باشید. یک کارخانه 10 طبقه خیالی که محصولات گل Gravitino Ball را تولید میکند؟ میتوانید بدون اینکه دوباره فکر کنید آن را داشته باشید.
بیشتر به جای اینکه مود Creative در قطب مخالف مود Survival عمل کند، تمامی چیزهایی که اندکی از دسترس خارج هستند را نزدیکتر و دستیافتنیتر میکند. داشتن پول و یا منابع در مود Creative هیچ سودی ندارد؛ این بدین معناست که هیچ دلیلی برای انجام هیچ کاری وجود ندارد ولی این مود به شما اجازه میدهد تا به صورت آزادانه هرکاری که دوست دارید انجام دهید.
1– سیارههایی که میخواهید در آنها به سیاحت و کاوش بپردازید
بعد از اینکه فایل ذخیره قدیمیام را بارگیری کردم، در نزدیکترین دنیای بیگانهای که توانستم فرود آمدم. بلافاصله بعد از اینکه وارد جو آن جا شدم، میتوانستم صدایی همانند تپش نرم دانههای برف برروی دامنه کشتیام را بشنوم. زمانی که به قصد پیادهروی از سفینه خارج شدم، صدای برفهای زیرپایم را هنگاهی که راه میرفتم میشنیدم و زمانی که میایستادم آن صدا نیز قطع میشد.
همچنین هماکنون چشماندازها و مناظر طبیعی فیزیک و واقعیت بیشتری دارند. برای مثال زمانی باد در حال وزیدن بوده و جانداران، ترکیبی از درختان و بوتههای گل نیز همراه آن در حال حرکت بودند. نه تنها این بلکه زمانی که باد شروع به وزیدن کرد، درختان و مقداری گردوخاک نیز به هوا برخاسته و با پایان یافتن باد آنها نیز به روی زمین نشستند.
زمین و چارچوب آن نیز در اینکه بازیکنان چه تجربهای خواهند داشت نقش داشته و در اکثر اوقات سبب پیدا شدن مناظری زیبا نظیر درهها و کوهها توسط بازیکنان میشود. تمامی این برعکس بودن چیزها بدین معناست که زمانی که شما یک سیاره خالی از هرگونه زندگی و ویژگیهای فیزیکی پیدا میکنید، انزوا و تنهایی بیشتر شما را آزار میدهد.
………………………………………………….
در نهایت باید این نکته را یادآور شویم ساختار و فلسفه No Man’s Sky بسیار با آن چیزی که در سایر عناوین مشاهده میکنید متفاوت میباشد و بسیار حیف است که با تغییرات جدید گذر شما به این جهان نیفتد … اما نظر شما در این مورد چیست؟ ایا با تغییرات جدید شما مایل هستید به سمت تجربه “NMS” بروید؟
منبع پردیس گیم