پیش نمایشی بر Horizon: Zero Down
“به قلم علیرضا رمضانی مقدم و سینا ربیعی”
من نمیدانم جنگ جهانی سوم چگونه به وقوع خواهد پیوست، اما میدانم که مردم در جنگ جهانی چهارم با چوب و سنگ به جنگ هم میروند! – “انیشتین”
ویترین بازیهای معرفی شده در نمایشگاه E3 محصول نوظهوری را در خود جای داده بود که از تمامی پیشکسوتان معرفی شده در این عرصه نیز توجه بیشتری را به خود جلب کرد. ترکیبی چشمنواز از پیشرفتهای نقشآفرینیمآبانه، طراحی منحصربهفرد دشمنان و ماجراجویی سوم شخص که در جهانی پساآخرالزمانی روایت میشد کافی بود تا چشم هر گیمری را به دیدار انحصاری جدید PlayStation 4 مشتاق سازد. اکنون نیز که هفتهشماری برای عرضه بازی رقم میکاهد، بازی در شمار پرانتظارترینهای سال جاری قرار گرفته است.
داستان تولید
“هورایزن: زیرو داون” توسط استودیویی ساخته میشود که روزگاری نماد ژانر شوتر در PS3 بود یعنی “گوریلا گیمز”
پس از انتشار Killzone 3 در سال 2011، تیم هلندی گوریلا به دو دسته تقسیم شدند، دسته اول که حدود 20 تا 30 نفر بودند ساخت “هورایزن” را آغاز کردند و دسته دوم که تعداد بیشتری داشتند ساخت Killzone: Shadow Fall را در دستور کار قرار دادند. پس از عرضه Shadow Fall در سال 2013، تمامی تمرکز “گوریلا” بر روی پروژه جاهطلبانه “هورایزن” معطوف شد.
به گفته کارگردان بازی آقای “دی یونگ”، در ابتدا بیش از 20 داستان متفاوت برای بازی نوشته شده بود که هر یک احتمال روایت در جهان هورایزن را داشتند. به دنبال این داستانها، ایده قرارگیری شخصیتهای زیادی نیز مطرح گشت و پس از جلسات و ایدهنگاریهای بیشمار آنها نهایتا به یک خط داستانی مستحکم دست یافتند. مراحل نویسندگی و پیشتولید “هورایزن” بسیار جدی و موشکافانه دنبال شده است. آنها برای ایجاد یک خط داستان عمیق و منسجم، آقای “گونزالس” نویسنده ارشد بازی Fallout: New Vegas را نیز استخدام کردند که نقش ایشان در داستان بازی بسیار جدی و مهم است. همچنین آقای “مککاو” از نویسندگان ارشد بازی Shadow of Mordor، آقای “مَشبِرن” از طراحان ارشد بازی Tomb Raider، اقای “سویچینسکی” کارگردان ارشد جلوههای سینمایی The Witcher 3 و آقای “دیمر” کارگردان بازی Dead Island 2 از جمله افرادی هستند که موجب تقویت تیم “گوریلا” برای ساخت بازی شدهاند.
تا سال 2013 که یک تصویر از جریان ساخت بازی لیک شد، هیچکس نمیدانست که “گوریلا” مشغول سخت یک بازی غیرشوتر است و در نهایت در E3 2014 این پروژه جاهطلبانه توسط شرکت سونی معرفی شد.
باید منتظر چه بود
اگر تاکنون تصور شما از دنیایی که در آینده دور تحت سلطه ماشینها و رباتهای هوشمند قرار گرفته، در بند گیری و سلطه بر انسان بوده، این تمثال حاصل بلک باسترهای موفقی همچون “ماتریکس” و “بلید رانر” است. اما در “هورایزن” موجودات ماشینی در شمایل دایناسورهای ژوراسیکی به زمان آیندهای به طول هزار سال بعد آورده شدهاند. جایی که وجهه طبیعت به اندازه زایون ماتریکسی مشمئزکننده نیست بلکه برعکس با طبیعتی بکر طرف حساب هستیم که دشمنان شما در آن دارای رفتارهای گوناگونی هستند. شخصیت اصلی داستان “اِیلوی” است که یک شکارچی مدرن از قبایل بازماندگان موجود در دنیای بازی است. اِیلوی از بسیاری از جهات یادآور دختر وحشی سریال “بازی تاج و تخت” یا همان “ایگریت” است. موهای قرمز رنگ، لباسها و تیرکمان او در همان ابتدا این شباهت را بیش از پیش برایمان نمود میدهد.
آنچه بیش از همه در ابتدا جای سوال دارد، دنیای عجیب ساخته شده در بازی است. اینکه چنین موجوداتی خارق العادهای از کجا و چگونه سر برآوردهاند یک طرف و اصلا خود این موضوع که چرا انسانها در آینده تمدنشان به عصر حجر بازگشته در طرف دیگر جای پرداخت به تئوریهای ریز و درشت را در بازی باز میگذارد. در سرتاسر دنیای بازی این حس به شما منتقل نمیشود که قرار است با یک ارتش سرتاپا مجهز به انواع ادوات نظامی به رویارویی با مخلوقات بازی بپردازید. در عوض دختری را کنترل خواهید کرد که سلاحش تیروکمان بهروزشده و بمبهای دست ساز هستند.
پس از اولین نمایش بازی به نظرم رسید با یکی از قویترین انحصاریهای سونی در طول تاریخ مواجه شدهام. تماشای اکوسیستم متشکل از مخلوقاتی به این عظمت را به این شکل در عنوانهای دیگر به یاد نمیآورم. همچنین طیفی وسیع از رفتارها در این موجودات عنصر دیگری بود که در نمایشهای بعدی به ویژگیهای مثبت بازی اضافه شد. به طور مثال در منطقهای از نقشه بازی شاهد ربات عنکبوت گونهای بودیم که محمولههای مشخصی را در محیط پیدا میکرد و آنها را بر پشت خود قرار میداد و حمل میکرد. حال در تعامل با چنین موجودی اِیلوی میتواند کمی خطر کرده و به مبارزه با آن بپردازد و در عوض از لوت موجود در محموله سوار بر او بهره مند شود.
و یا در جایی دیگر اِیلوی را میبینیم که برای به دست آوردن سواری از یک موجود گاو ربات با استفاده از قابلیتهای مخفی کاری خود ابتدا ماشین مورد نظر را رام کرده و سپس از آن به عنوان اسب خود استفاده میکند. چنین مکانیزمی همچنین از اتلاف وقت در بازی جلوگیری میکند. همچنین هر کدام از رباتهای موجود در بازی دارای نقطه ضعف مشخصی هستند که این موضوع خود بار نقشآفرینی را بالا میبرد. اگر یکی از آنها به گرما حساس باشد بهتر این است که قبل از مبارزه بمبهای آتشزایی را برای استقبال از او فراهم کنید. یکی دیگر از نکات دلچسب موجود در گیمپلی بازی این است که این رباتهای تا دندان مسلح به هر کجا از نقشه بازی میتوانند سرک بکشند و حتی با یکدیگر نیز وارد نزاع شوند بدون اینکه پلیر هیچ دخالتی در آن داشته باشد.
توانایی مخفیکاری نیز بخش مهمی از گیمپلی بازی را به خود تخصیص میدهد. نکته اساسی در مورد عنوان هورایزن این است که بازی بیش از هر چیز درباره شکار و ارتقا است که میتوان آن را به مخفیکاری و نقشآفرینی تفسیر کرد. سیکل گیمپلی نقشآفرینی بازی به گیمر پیشنهاد میکند که برای رویارویی با موجودات قدرتمند تر ابتدا سراغ ضعیفترها برود اما وجود عنصر مخفی کاری باعث میشود تا این شانس را نیز به گیمر بدهد تا جهت کشف تجهیزات بهتر و تجربه بیشتر از دشمنان سطوح بالاتر نیز چشمپوشی نکند.
اینکه موجودات روبهروی ما در بازی از پوست و گوشت و خون نیستند، با شکل سلاحهای بازی نیز در هارمونی است به این معنی که دقیقا آنچه از آنها به عنوان غنیمت بدست میآوریم سنگهایی فلزی و قطعات الکترونیکی هستند که میتوانیم در ساخت تیرهای انفجاری و آتشزا و همچنین ارتقا سلاح خود استفاده کنیم. سلاحهای بازی نیز بسیار متنوع و قابل توجه هستند. به طور نمونه یک نوع وسیله مبارزاتی در بازی وجود دارد که مانند یک نارنجک چسبناک از یک سمت به دشمنان می چسبد و از طرف دیگر به زمین قلاب میگردد و در نتیجه حرکت دشمنان را با مشقت همراه میکند.
دیگران چه میگویند
“هورایزن” تا بدین لحظه بازخوردهای مثبتی را از اکثریت مراجع دریافت کرده است. این بازی در مراسم انتخاب بهترینهای E3 2015 در چهار رشته بهترین نمایش، بهترین بازی کنسولی، بهترین بازی جدید و بهترین بازی اکشن نامزد شد و در بخش بهترین بازی جدید توانست رتبه اول را بدست آورد. همچنین در مراسم انتخاب بهترینهای E3 2016 نیز این بازی دقیقا مشابه سال گذشته عمل کرد و در چهار رشته نامزد شده و در بخش بهترین بازی جدید نیز توانست جایزه دریافت کند.
این بازی در زمره موردانتظارترین بازیهای سال جاری نیز قرار دارد، به طوری که در همایش Golden Joystick Awards و The Game Awards از این بازی به عنوان یکی از 5 بازی موردانتظار سال 2017 نام برده شد. همچنین ما در پردیسگیم نیز این بازی را به عنوان ششمین بازی موردانتظار سال 20177 برگزیدیم.
سازندگان در مورد بازی چه میگویند
آقای دییونگ کارگردان بازی در رابطه با الهامگیریهای خلق شخصیت ایلوی گفته است:
” ما در بازی کاملا احساس میکنیم یک ترکیب قوی را از دو عنصر طبیعت و ماشین ایجاد کردهایم و برای قرارگیری در این موقعیت چالشی نیاز به شخصیتی قوی داشتیم. برای رسیدن به این هدف برای خلق شخصیت “ایلوی” الهاماتی را از شخصیت “سارا کانر” در Terminator، شخصیت “ریپلی” در Alien و این اواخر از شخصیت “ایگریت” در سریال Game Of Thrones گرفتهایم. این شخصیتها همگی شخصیت های بسیار قوی زن هستند و این موضوع نقطهای برای شروع ما با “ایلوی” بود “
آقای “نوریس” تهیه کننده بازی در رابطه با فلسفه کلی و علت عمیق بودن بازی گفته است:
“بازی دارای داستانی جذاب و گیرا است که میتواند سوالاتی فلسفی را در ذهن بازیکن ایجاد کند از قبیل اینکه شخصیت “اِیلوی” کیست و بشریت در تلاش برای یافتن چه چیزی میباشد یا ما آدم ها چه کسانی هستیم و چرا در زمین ساکن شده ایم. در دنیای هورایزن، راز و رمزهای مختلفی گنجانده شده است. برای مثال اگر به دیواری در درون یک غار نگاه بیندازید، در حقیقت میتوانید قسمتی از تاریخ را که بر آن حک شده است، نظاره کنید.”
آقای “هِلست” از طراحان ارشد بازی در رابطه با ژانر و عناصری ژانری هورایزن گفته است:
“باید به شما بگویم که “هورایزن” از یک طرف همانند بازیهای سبک اکشن از قبیل Assassin’s Creed است و از طرف دیگر شاهد عناصر سبک نقش افرینی همانند The Elder Scrolls هستیم. از انجایی که المانها و عناصر هر دو سبک را داریم، گمان می کنم که عنوان “هورایزن: زیرو داون” بین این دو سبک قرار دارد. ما در هر IP به دنبال ویژگیها و اِلِمانهای مشخصی بودیم و تصمیم گرفتیم تا برخی از انها را تا مرحله اولیه پیش ببریم و حتی برخی از انها را هم از مراحل اولیه جلوتر بردیم اما ایده هورایزن از همان ابتدا برای همه ما جذاب بود و در نهایت تصمیم گرفتیم تا روی همان متمرکز بشیم”
آقای “نوریس” تهیه کننده بازی همچنین در مورد علت نبود بخش آنلاین در بازی گفته است:
“در مورد این که چرا بازی بخش مولتیپلیر ندارد سوالاتی پرسیده شده است. حقیقت این است که ما به دنبال ساخت یک عنوان کاملا نو هستیم. ما درحال ساخت یک سری جدید هستیم و چیزی که واقعا می خواهیم این است که تجربه بازی کردن را برای گیمرها بهبود ببخشیم. شما در طول بازی با کنترل “ایلوی” که یک کاراکتر فوق العاده و ستاره داستان است با ماشینها روبه رو می شوید و هرچیزی که در بازی رخ می دهد با “ایلوی” ارتباط دارد. اما زمانی که مولتی پلیر بازی می کنید چه اتفاقی می افتد؟ شما در یک نقش فرعی ظاهر می شوید! و این موضوع برخلاف آرمانهای ما است. ما می خواهیم که “هورایزن: زیرو داون” فقط داستان Eloy باشد”
انتظارات ما
“هورایزن” بیشک در نگاه اول بازی جذابی است، از لحاظ فنی شاید بتواند جانشین “آنچارتد 4” برای نمایش قدرت PS4 باشد و از لحاظ عناصر اکشن و مبارزه نیز بواسطه تجربه سازندهاش سطح بسیار بالایی دارد. اما پاشنه آشیل بازی شاید در عناصری باشد که “گوریلا گیمز” سابقهای در آنها ندارد، یعنی ارائه عناصر عمیق نقشآفرینی، داستانی چندلایه با پرداخت مناسب، طراحی متنوع و عمیق مراحل اصلی و جانبی، سیستم ارتقامهارت کاربردی که در کنار هم این موارد یک بازی نقش آفرینی خوب را شکل میدهد.
از روی نمایشهای بازی قائدتا نمیتوان به عمق نقشآفرینی بازی پی برد اما با توجه به سابقه گوریلا گیمز و مهارت آنها که صرفا در سبک شوتر است، میتوان این بخش را مهمترین حلقه “هورایزن” دانست و چیزی که میتواند این بازی را تبدیل به یک تجربه نقشآفرینی قوی کند، ارائه درست عناصر نقش آفرینی است. انتظار اصلی ما از بازی این است که کفه ترازو به سمت اکشن بودن سنگینی نکند، بازی با عمق نقشآفرینی خود ما را درگیر ماجراجوییاش کند، فلسفه کلی بازی بر پایه یک ایده منسجم و به دور از شعارزدگی باشد و در نهایت از لحاظ میزان محتوا و غنای مراحل جانبی، با اثری طرف باشیم که ساعتها ما را درگیر خود کند.
سخن آخر
هورایزن پکیجی کامل و هماهنگ به نظر میرسد! ماجراجویی و شکار، زیباییهای بصری و مبارزات چالشبرانگیز همگی در این عنوان کنار هم به گونهای جمع شدهاند که نه شیرینی یک کدام دل را میزند و نه تلخی دیگری مزه بقیه را بر هم بزند. “هورایزن” به معنا واقعی اثری جذاب و پرزرق و برق است که در آن از طرفی عناصر خلاقانه زیادی بازی به چشم میخورد. اگر این سیل بزرگ از ایدهها و عناصر در کنار هم یک کلیت واحد و منسجم را تشکیل داده باشند، باید به یک شاهکار جدید در دنیای بازی خوشآمد گفت.
Horizon: Zero Down در تاریخ 10 اسفندماه سال 95 بصورت انحصاری برای PlayStation 4 منتشر خواهد شد.
پردیس گیم