بازی ایرانی Quiz of Kings را میتوان محبوبترین بازی داخلی دانست که طرفدارانی میلیونی در کشورمان دارد و به دلیل ساختار خاص این عنوان، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
۱- امان از سوالات اشتباه!
اساس این بازی بر پایه سوال و جواب بنا نهاده شده است و قاعدتا اگر یک سوال اشتباه بوده و یا پاسخ آن ایراد داشته باشد، کل بازی میتواند زیر سوال برود! این وضعیت زمانی شکل بدتری به خودش میگیرد که شما پاسخ یک سوال را میدانید و رقیبتان نمیداند! همین امر سبب میشود تا فرد ناآگاه حتی شانس بیشتری در پیروزی پیدا کند. این سوالات اشتباه مشتمل بر دو نوع هستند، یک مدل به اشتباه در خود سوال باز میگردد که به دلایلی چون طولانی بودن بیش از حد یا گنگ بودن، شما را از یافتن پاسخ صحیح باز میدارد و یا به جواب که گزینه اشتباهی به عنوان صحیح انتخاب شده است.
در این حالت، شما یک نمره منفی کسب میکنید و تنها راهی که پیش رویتان قرار گرفته، گزارش کردن سوال است که هیچ دردی را در آن لحظه از شما دوا نخواهد کرد! پس خیلی بهتر خواهد بود که سازندگان بازی، حتما سوالات را پیش از انتشار نهایی، توسط متخصصان معتبر بازبینی کرده و به بازرسی توسط کاربران و حتی طراحی آنان با وعده اهدای سکه بسنده نکنند زیرا همچنان مشکل را پابرجا نگاه خواهد داشت.
۲- سکهها و بازی غیر منصفانه!
راهکار اصلی سازنده برای درآمد زایی، فروش سکه است که البته جای هیچ انتقادی ندارد زیرا برای این ایده خوب و پرطرفدار، استحقاق کسب درآمد را دارند. اما مشکل اصلی در این بخش، به نحوه فروش سکهها باز میگردد که بازی را از حالت منصفانه خارج کرده و به رقیب امتیازی میدهد که ممکن است نفر مقابل از آن بیبهره باشد.
در این ارتباط میتوان بازی مشهوری چون کلش آف کلنز را مثال زد که از طریق فروش جم (الماس) درآمد زایی میکند و یا حتی بازی دیگر این سازنده با نام کلش رویال که روال مشابهی را در فروش پیاده کرده و شما با خرید جم، در روند رشد و توسعه بازی خودتان سرعت میگیرید اما در هنگام رقابت آنلاین در مقابل حریفتان، این جمها دیگر نمیتوانند به کمکتان بیاید زیرا بر آن چیزی که با خود به نبرد میبرید، از طریق پول و خرید جم نمیتوانید بیفزایید و همین امر سبب میشود که نبردهایی منصفانه شکل بگیرد.
اما در کوییز آف کینگز، شما میتوانید در همان حین بازی و با استفاده از سکهها، اعمالی چون عوض کردن دستهبندی سوالات، حذف دو پاسخ غلط، امکان رای دادن مجدد و… را بهدست بیاورید که بازی را از حالت منصفانه خودش خارج کرده و به حریفتان امکانی میدهد که با اطلاعات پایینتر، بتواند برنده باشد! در واقع سازنده به خاطر درآمدزایی بیشتر، این اصل مهم را نادیده گرفته و به همین دلیل، فردی که دارای سکه و بالطبع پول بیشتری است، شانس پیروزیاش همیشه بالاتر خواهد بود.
۳- دستهبندیهایی که مفهوم درستی ندارند!
در بازی حدود ۲۰ دسته بندی مختلف وجود دارد که از نظر تنوع، سطح خوبی را پوشش میدهند اما از نظر محتوا دارای اشتباهات زیادی بوده و یا آنکه بسیار گنگ هستند! مثلا بخشی چون لوگو و سرگرمی، بیشتر از همه به سوالات خودرویی اختصاص دارد که مشخص نیست واژه لوگو و یا حتی سرگرمی، چه ارتباطی به خودرو دارد و شاید بهتر بود که این دسته بندی مهم، خودش یک شاخه جداگانه داشت. یا در عنوانی چون فرهنگ و هنر، بعضا سوالاتی را مشاهده میکنیم که در دسته اطلاعات عمومی باید قرار بگیرند و بدتر از همه سوالات مربوط به جغرافیا است که همپوشانی عجیبی با دستهای چون طبیعت دارد و حتی گاهی اوقات با غذا و نوشیدنی نیز دچار اختلال میشود!
در واقع برخی از دستهبندیها به قدری بد انجام شده که شما صرف انتخاب آن، به سوالات مورد علاقه خودتان نخواهید رسید و بهجز مواردی چون زبان انگلیسی، ریاضی یا فوتبال که چارچوب بسیار مشخصی دارند، سایر دستهبندیها با یکدیگر همپوشانی زیادی پیدا کرده و کاربر در دراز مدت از این امر ناراضی خواهد شد.
۴- سرورهایی که گاهی اوقات کم میآورند!
اگر در ساعات اوج شلوغی بازی به سراغ کوییز آف کینگز بروید، احتمالا به کرات با پیغام خطا در شبکه و تلاش مجدد روبهرو خواهید شد. این میزان از خطا به قدری است که بتواند شما را کلافه کرده و حتی موجب شود از خیر بازی کردن بگذرید!
این مورد البته در ساعاتی که کاربران زیاد هستند اتفاق میافتد اما مثلی داریم که میگوید، استحکام یک زنجیر به اندازه ضعیفترین اتصال آن است، پس سازنده بایستی به این مورد مهم توجه کرده و اجازه ندهد چنین نقصانی، سبب ریزش و نارضایتی کاربرانش شود.
۵- ایراداتی که در آمارها دیده میشود!
سازنده کوییز آف کینگز تلاش زیادی کرده تا بازی خود را با حداکثر دقت و به خصوص ارایه آمار عرضه کند. بیان اینکه شما تا به الان در چند بازی پیروز بودهاید، در کدام دستهبندیها قدرت بیشتری دارید و یا در بازیهای اخیر خود چه نتایجی را بهدست آوردهاید، به طور قطع جذاب است اما وقتی این آمار دچار مشکل بشوند، قاعدتا از میزان جذابیتشان کاسته خواهد شد.
به طور مثال تا به حال در آمار مربوط به حریفان و به خصوص کسانی که تازه بازی خودشان را آغاز کردهاند، دیده شده است که دارای اشتباهات زیادی چون درصد اشتباه در پاسخ به سوالات وجود دارد و یا حتی پس از چندین بازی متوالی، درصد پیروزی شما دستخوش تغییر خاصی نشده است! و حتی میزان برد و باخت شما که نمایش داده میشود، با عوض کردن گوشی دیگر نمایش داده نخواهد شد و حتی گاهی اوقات در حین بازیهایتان، ممکن است تعدادی از این بازیها به کل غیب شود و یا اگر مدتی بازی نکرده باشید، دستاوردهای لیگ شما نمایش داده نشود و…!
در واقع حفظ تاریخچه بازی افراد و حتی محاسبه اشتباه، با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران، به طور قطع امری دشوار است و نیاز به سرورهای قدرتمندی دارد که باید پیشبینیهای لازم برای آن و پس از این زمان نسبتا طولانی حضور، توسط سازنده انجام شود.
شما چه ایراداتی را میتوانید به این بازی پرطرفدار داخلی بگیرید؟ آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.
آی تی رسان
مریم
دسامبر 28, 2018 در 2:22 ق.ظ
یک دلیل برای اینکه بزرگسالان خوب است این بازی را انجام دهند…
جلوگیری از ابتلابه آلزایمر…