Gravity Rush 2، با حفظ روح اولین شماره، ماجراجویی فوقالعادهای را به همراه کت، سید و ریون به سرانجام میرساند.
اینکه معیارهای یک بازی خوب را چه بدانیم، در میان افراد فرق میکند. اما در دیدگاه من تفاوت و نوآوری زمانی که با داستانی خوب همراه شود میتواند یک بازی ویدیویی زیبا را به ارمغان بیاورد. دنیای آسمانی Gravity Rush 2 دقیقا همان چیزی است که با رشد در ذهن خلاق «کیچیرو تویاما»، کارگردان ژاپنی مجموعه Gravity Rush، سرانجام برای پلیاستیشن 4 منتشر شد. بگذارید از همین ابتدا بگویم که داستان گرویتی راش را باید از اولین شماره آغاز کنید. اگر هنوز اولین ماجراجویی کت (Kat) در گرویتی راش را تجربه نکردید، ادامهی این بررسی بیمعنی و حاوی اسپویل خواهد بود. ارتباط عمیق دو شمارهی گرویتی راش، دلیل عرضهی بازی Gravity Rush Remastered را برایپلیاستیشن 4 به خوبی روشن میکند.
بیایید نگاهی به دفترچهی خاطرات اولین بازی گرویتی راش بیاندازیم، دوران مدرسه را به یاد دارید؟ وقتی معلم در توضیح گرانش، کشف آن را نتیجهی افتادن یک سیب از روی درخت میدانست؟ سکانس آغازین بازی Gravity Rush آغازی بر کشف ویژگیهای جاذبهی «کت»، دخترک داستان و گربهی مرموزش بود. زمانی که او از خوابی عمیق بیدار شده و خودش را در بلبشوی طوفانِ جاذبه میبیند. این طوفان به خانه و آشیانهی مردم زده و سه قسمت از شهر هِکسوِل (Hekesville) را با خود میبرد. اما کت قدرت ویژهای دارد که با کمک داستی (Dusty)، گربهی جادویی خود، میتواند جاذبه را کنترل و کودکی را از کشیده شدن به درون طوفان نجات دهد.
داستان بازی اول گرویتی راش با آشنایی کت با گِیب و سیانه، دو خالق جهان ادامه پیدا کرده و کت با کمک گِیب شهرستانهای گمشده Hekesville را یک به یک به این شهر پرشور و زنده برمیگرداند. نقطهی پایانی Gravity Rush اما به پردهبرداری دینِلیکا، شهردار جدید از اسلحهی موخوف Sea Anemone بر میگردد؛ این اسحله که با قدرت Nevi، دشمنان بالقوهی کت و شهر Hekesville ساخته شده است، بهدنبال ویران کردن شهرستان وندسنتر کت و ریون را مجاب به دفاع و نجات شهر میکند. ریون که یک گرویتی شیفتر مانند کت است هرچند ابتدا به دشمنی با کت میپردازد، اما به مرور در کنار سید، پلیس مخفی شهر Hekesville به بهترین دوست کت تبدیل میشوند. نکتهی بارز تعدد شخصیتهای داستان و شخصیتپردازی عالی آنها بود و شما به خوبی میتوانستید با یک به یک شخصیتها ارتباط برقرار کرده و در حالی که گاهی از پررو بودن آنها عصبانی میشدید، گاهی نیز حق را به برخی از اهالی شهر میدادید.
گرویتی راش بدون اغراق یکی از بهترین بازیهای منتشر شده برای پلیاستیشن ویتا بود و است، برخلاف راحت نبودن دوربین و کنترل، این بازی با داستانی چندلایه، ویژگیهای گیمپلی پرشمار و استفاده از نقاط مختلف شهر به واسطهی انواع و اقسام چالشها و ماموریتهای جانبی، ماجراجویی پر پیچ و خمی را در آسمان مهآلود و تاریک Hekesville به تصویر میکشید. با نمایش صحنهی پایانی اولین شماره، هنوز هم انبوهی از پرسشها ذهن بازیکنان را غلغلک میداد. اینکه کت از کجا آمده؟ منشاء طوفان جاذبه چیست؟ آیا شهرهای دیگر هم وجود دارند؟ در بالای ستون میانی Hekesville چه چیزی قرار دارد؟ چه کسی مهاجمان سیاه رنگ Nevi را کنترل میکند؟ سوالهای بیپاسخی که کیچیرو تویاما، کارگردان بازی، پاسخ به آنها را به شماره دوم موکول کرده بود.
بازی Gravity Rush 2 اما راهی جداگانه هرچند کاملا مرتبط با شماره اول را در پیش گرفته است. داستان بعد از اتفاقات شهرستان وندسنتر و نبرد پایانی با اسلحهی سی انیمونی اتفاق میافتد. البته اگر شماره اول را تجربه کردید و قصد دارید تا شماره دوم را خریداری کنید؛ بهتان پیشنهاد میکنم حتما انیمیشن کوتاه Gravity Rush: Overture را تماشا کنید، این انیمیشن ۱۹ دقیقهای پل ارتباطی مهمی میان دو شماره Gravity Rush محسوب میشود. با جمع شدن دار و دستهی دینلیکا، شهردار سابقِ Hekesville، اکنون اتفاقهای ناگواری پیرامون گم شدن یتیمان در گوشه و کنار شهر رخ میدهد، پروندهی عجیبی که Missing Orphans Case نام گرفته و با گم شدن هر کودک یتیم قطورتر میشود. Overture دقیقا آغازی از همین نقطه است، با پدیدار شدن یک طوفان جاذبهی دیگر کت و همکارش ریون، دو شیفتر داستان راهی منطقهی نئو هیرالئون میشوند تا در مقابل حملهی احتمالی نویها (Nevi) آماده باشند. با این حال، حمله ناگهانی و حضور مهاجمانی پرقدرت، سرنوشتی متفاوت را برای کت، داستی و سید (Syd) رقم میزند.
سرنوشتی که کت را در بازی گرویتی راش 2 با شخصیتهای جدیدی از قبیلهی باستانی Laho همراه کرده تا با سخت کوشیهایشان زندگی مشکل و پر مشغلهای را در معادن جمعآوری الماس و Banga Settlement سپری کنند. داستان شماره دوم پیوندهای عمیقی با شماره قبلی و انیمیشن Overture دارد. پازلی بلند بالا با لایههای مختلفی که در نقطهای در نهایت به یکدیگر میرسند و رازهای پنهان در پیشینهی کت را برملا میکنند. با تمام شدن هر مرحله اصلی، سه یا چهار ماموریت فرعی و چالشهای جدید آزاد میشود. داستان مانند گذشته با طراحی کاتسینهای زیبا به شیوهی کتابهای مصور روایت شده است، قصهسرایی متنمحوری که نقش زیادی را برای درک دقیق داستان ایفا میکند. با پایان هر ماموریت میتوانید با شهروندان در گوشه و کنار شهرستانها صحبت کنید و به دیدگاه آنها نسبت به شرایط حاکم گوش دهید. دریافت دیدگاه هریک از شهروندان، ذهنیت کت و خودتان را برای درک بهتر پیشامدهای داستانی تغییر میدهد که در کنار آشنایی با مردم سطح شهر، به مردم در حل مشکلاتشان کمک میکنید. گرویتی راش 2 در کنار آغازی متفاوت، پایانبندی خوبی را نیز دارد، جایی که در کنار سوپرایز بازیکن، پاسخهایی را نیز برای هر یک از پرسشهای مطرح شده در اولین شماره به ویژه پیشینهی کت ارائه میدهد.
شخصیت خجالتی و مهربان کت، یکی از دلایل گشت و گذار او در شهر برای کمک به حل مشکلات روزمرهی مردم و دوستانش است. بیش از ۴۰ ماموریتجانبی حاضر در گرویتی راش 2 شامل همین کمکهای کت به شهروندان و برقراری ارتباط با آنها است که بی اغراق بسیار متنوع هستند.
در اولین تجربهی دموی بازی گرویتی راش 2، امید بسیاری را برای تغییر در دوربین و حل مشکل دوربین این بازی ماجراجویی داشتم. اما با هدایت کت متوجه تغییراتی بعضا ناراحتکننده شدم. ژاپن استودیو (SIE Japan Studio) تصمیم گرفته تا برای آسانی کنترل کت، قابلیت قفل شدن مستقیم کت برروی هر یک از دشمنان را به بازی بیاورد. از دیدگاه من تغییرات اعمال شده به گیمپلی و کنترل کت ضربه زده و گاها باعث آزار بازیکن میشود. به لطف قدرت پلیاستیشن 4 با افزایش تراکم شهرها و شلوغی هرچه بیشتر محیط، هرچه بیشتر با مشکل کنترل و گیر کردن دوربین مواجه میشویم. اینکه تغییراتی در دوربین اعمال کنید و اجازه تغییر و بازگردانی را به بازیکنان ندهید، تصمیم نابجایی به نظر میرسد. بهدلایلی نامشخص کیچیرو تویاما و ژاپن استودیو تصمیم گرفته تا در دومین شماره تاکید برروی مهارتهای گرویتی کیک را به سمت Stasis Field سوق دهد. این تغییر به ظاهر کوچک زمانی که با انبوهی از دشمنان روبرو میشوید، تازه ظاهر ناخوشایند خود را بهتان نشان میدهد. در حالی که پیش از این با کت مستقیم به دل دشمنان میزدیم، اینبار میتوانید در یک مکان پر از انواع و اقسام اشیاء از گلدان گرفته تا بشکه ایستاده و با زدن دایره یکی پس از دیگری دشمنان را به راحتی تار و مار کنید. هرچند قابلیت Stasis Field در اولین شماره نیز بود، اما به وضوح در شماره دوم تقویت شده و گاهی شما را مجبور به استفاده از آن میکند.
از طرفی حملهی ویژه کت یا اسپشیال اتک هم زیر تیغ جراحی رفته است. برخلاف گذشته که تنها با صبر کردن قدرت ویژه را بدست میآوردیم دیگر باید سنگهای مخصوصی را جمعآوری کنیم یا آنقدر دشمنان را بزنیم تا سرانجام اسپشیال اتک آزاد شود. این تغییر، کاربرد اصلی حملههای ویژه را دست خوش تغییر کرده و از اهمیت این مهارت کت کاسته است. توسعهدهندگان همچنین دوربین اول شخص را به بازی افزودهاند که به راحتی قادر به استفاده از آن هستید.
البته تغییرات گیمپلی گرویتی راش 2 تماما منفی نیست، برای نخستین بار معدنهایی با چندین لایه در بازی گنجانده شدهاند که میتوانید با ورود به آنها الماسهای بنفش معروف را برای ارتقاء مهارتها جمعآوری کنید. برخلاف گذشته دیگر امکان ارتقاء سطح سلامت و معیار گرانش (Gravity gauge) را ندارید و برای افزایش سطح سلامت و گرویتی گِیج باید ماموریتهای اصلی، فرعی و چالشها را تمام کنید. از جمله اصلیترین تغییرهای گرویتی راش 2 اضافه شدن دو حالت گرویتی جدید با نامهای لونار (ماه) و ژوپیتر (مشتری) است که مستقیما وزن کت را نشانه گرفته است. تازه با بدست آوردن مهارت لونار است که به تغییرات در گیمپلی گرویتی راش 2 پی برده وشاهد بهبود شرایط گیمپلی هستیم. با فعالسازی لونار وزن کت کاهش مییابد و سرعت حمله، حرکت و ارتفاع پرش او زیاد میشود. ژاپن استودیو همچنین به شیوهای دیگر اسپشیال اتک «گرویتی تایفون» را به حالت لونار اضافه کرده است که به لطف آن قادر به پرتاب سریع اشیاء پیرامون خود به سمت دشمنان هستید. ژوپیتر دیگر حالت جدید است که با فعالسازی آن وزن کت افزایش مییابد. علیرغم کاهش سرعت حرکت، ژوپیتر امکان وارد آوردن ضربههایی قدرتمند را به کت میدهد.
مجموعه Gravity Rush هیچ کمبو یا حرکتهای ترکیبی را شامل نمیشود. با این حال، اضافه شدن حالتهای گرویتی جدید و حملههای ترکیبی به همراه ریون، مبارزه در بخش داستانی را جذاب میکند. Gravity Rush 2 باید در دستهی بازیهای Open World بررسی شود. در طول ۳۵ تا ۴۵ ساعت گیمپلی این بازی در کنار کت انواع ماموریتهای اصلی و فرعی را به پایان میرسانید؛ انتقال جعبهای مرموز، مسابقه با پرندگان، رساندن روزنامه، جاسوسی برای یک خبرنگار، مقابله با حملهی Nevi و ارتش Garrison، اسبابکشی، حتی فرار از دست هواداران تنها بخشی از ماموریتهای جانبی هستند که با آنها مواجه خواهید شد. اضافه شدن حالت Photo Mode با شیوهای متفاوت و به واسطهی یک دوربین، به کت امکان ثبت لحظهها، اشتراک گذاری به صورت آنلاین یا اشتراکگذاری با سایر بازیکنان را داده است. حس عکسبرداری و تمرکز ماموریتها روی یافتن مکان، افراد یا گنجینهها با نگاه به یک تصویر، برخلاف جذابیت، تا حدودی باعث طولانی شدنهای غیر ضروری برخی از مراحل میشود. این برخلاف اولین شماره است که مکان افراد و اشیاء با یک نشان در نقشه مشخص میشدند.
گرویتی راش 2 رویدادهای آنلاین را نیز به دو شیوهی -به چالش کشیدن بقیهی بازیکنان و پیدا کردن گنجینه (Treasure Hunt)- در اختیار بازیکنان گذاشته است. در حالت اول با پیروزی در چلنجها میتوانید دوستان و سایر بازیکنان را به چالش دعوت کنید تا در رقابت با رکورد شما، تلاش کنند تا رکورد بهتری را ثبت کنند. در حالت دوم اما باید گنجینههای مخفی را در نقشه با عکس راهنمایی سایر بازیکنان جستجو کنید. در نهایت با یافتن گنجینه خودتان با گرفتن عکس و آپلود آن، راهنمای سایر بازیکنان میشوید. با رای به عکس بقیهی بازیکنان میتوانید داستی توکن را بدست بیاورید که با جمعآوری تعداد مشخصی از آنها آیتمهایی مانند طلسم بینهایت آزاد میشود.
طلسمها دیگر ویژگیای است که برای افزایش قدرت و تواناییهای کت به بازی اضافه شده است. با ترکیب طلسمها در بدو ورود به Hekesville میتوانید سنگهای طلسم جدیدی را در هریک از سه جایگاه طلسم استفاده کنید. افزایش سطح سلامت، افزایش قدرت تواناییها یا افزایش سرعت بازگشت توانایی جاذبه تنها بخشی کوچک از ویژگیهای پرشمار طلسمها هستند. طلسمها همچنین بخشی از گیمپلی پنج معدن اصلی هستند که با شکستن Ore، سنگهایِ سبز رنگِ مملو از الماس بدست میآیند.
بازی گرویتی راش 2 از همه جهات بسیار گستردهتر از اولین گرویتی راش است. تنوع محیطی این بازی ویدیویی اگر بینظیر نباشد، در نوع خود کمنظیر است. بازی شامل پنج معدن عظیم، هریک به گستردگی شهرهای اصلی بازی میشود که هرکدام دارای لایههای مختلفی با لوحهای چالشی و الماسهای پرشمار هستند. علاوهبراین همانطور که پیش از این وعده داده شده بود در کنار شهر جدید «جیرگا پارا لاهو» (Jirga Para Laho)، شاهد بازگشت کامل شهر هکسول با تمام جزئیات و گرافیک بسیار زیبا هستیم. برخلاف هکسول، جیرگا پارا لاهو به وضوح اختلاف طبقاتی و تفاوتها را میان اقشار جامعه به تصویر میکشد. به شکلی که تنوع و فراوانی رنگها در جیرگا پارا لاهو به شدت خودنمایی میکنند. هر دو شهر حاضر در گرویتی راش 2 در یک کلمه «زنده» هستند؛ رفت و آمد وسایل نقلیه در آسمان شهر، حرکت مردم، واکنششان به حرکت و حملات شما و در مجموع جنب و جوش کودکان، زنها، مردها و حیوانات از سگ گرفته تا پرندگان، به خوبی تداعیگر طراحی پویای کیچیرو تویاما هستند. این تنوع، جدای از طراحی محیطی و ویژگی بصری مراحل گرویتی راش 2 است که هر یک با دیگری تفاوتهای بسیاری دارند.
شهر «جیرگا پارا لاهو» برای نخستین بار آسمان آبی را بدون دود و مه به تصویر میکشد. جنبوجوش و شور مرکز خرید، کارخانهها، ساختمانهای عظیم و برجهای چند طبقه، شهری چوبی و مملو از مردمانی گرسنه، شهرستانی معلق و پر از سلاح جنگی و در نهایت خانههای ویلایی و قصرهای اعیانی منطقهی Lei Havina از نظر طراحی آنقدر زیبا هستند که با گشتوگذار در آنها نهایت لذت را از طراحی هنری اطراف خود ببرید. «تویاما» پیش از انتشار گرویتی راش 2 وعده داده بود تا برخلاف شماره اول رنگهای پویاتر و جهانی رنگارنگ را با گرویتی راش 2 به ارمغان بیاورد. باید گفت که این کارگردان و تیم توسعهدهنده بازی حقیقتا در به سرانجام رساندن این وعده موفق بودهاند.
گرافیک گرویتی راش 2 به ویژه در هنگام استفاده از توانایی Stasis Field خودنمایی میکند. تخریب و خرد شدن طبیعی اشیا براثر برخورد با دشمنان و محیط اطراف آنقدری زیبا است که لذت استفاده از Stasis Field را دو چندان کند. در حالی که با حالت لونار میتوانید اشیاء را به صورت متمرکز به سمت دشمنان جانسخت پرتاب کنید، حالت ژوپیتر با ترکیب و فشرده کردن اشیاء، توپی بزرگ را برای ضربهای قدرتمند ایجاد میکند. مدلسازی و جزئیات هریک از اشیاء و توجه به جزئیات به واقع فوقالعاده کار شدهاند.
البته همین افزایش جزئیات گاهی به ویژه در صحنههایی با حضور باسهای عظیم و دشمنان پرشمار باعث افت فریم فاحش میشود. با توجه به جهان باز بودن، در مواردی شاهد ورود قسمتی از بدن کت به داخل برخی خانهها هستیم، که البته تنها از بعد ظاهری نامناسب بوده و خللی را در روند بازی ایجاد نمیکند. تخریب پذیری اشیاء و ویژگیهای بصری مانند ترک برداشتن زمین در اثر برخورد شدید یا برخی افکتها در پرتاب حبابهای آب و حملات پر زرق و برق کت، در جای جای بازی دیده میشوند. فضاسازی و اتمسفر پرشور و شلوغ بازی گرویتی راش 2 باعث شده تا در مواردی شاهد دیرلود شدن بافتها، مردم و اشیاء باشیم که البته به سرعت با کیفیت گذشته بارگذاری میشود.
اگر بخواهیم کمی هم در مورد مدل طراحی دشمنان صحبت کنیم، تنوع دشمنان دو چندان شده است. برخلاف گرویتی راش، گرویتی راش 2 دشمنان متنوعی هم از جهت Nevi و هم از بعد انسانی و رباتها دارد. مقر ارتش گریسون و مجلس سنای جیرگا پارا لاهو در کنار استفاده از انسانها؛ از تایتانها، جنگافزار هوایی و رباتهایی عظیم استفاده می کند که هرچند نحوهی از بین بردن آنها تقریبا مشابه با نِویها است اما با ضربات مستقیم نیز از پا در میآیند. مدلسازی دشمنان و تنوع آنها از نظر طراحی و ویژگیهای بصری پرجزئیات هستند. به ویژه باسهای بازی با نزدیک شدن به مراحل آخر از نظر تنوع هیجانانگیز و عالی کار شدهاند. البته همچنان هوش مصنوعی خوبی را در دشمنان شاهد نیستیم، علیرغم اضافه شدن برخی ماموریتها برای ورود مخفیانه به مکانهای سری و با توجه به تبدیل شدن انسانها به عنوان بخشی از دشمنان، هنوز هم حرکات آنها قابل پیشبینی و محدود است. هر یک از دشمنان قابلیت و نوع حمله مخصوص به خودشان را دارند.
برخلاف لباسهای کم شماره اول، گرویتی راش 2 لباس های مختلفی را برای کت تدارک دیده است. لباسها با انجام ماموریتهای مرتبط آزاد شده و به راحتی میتوانید در Photo Mode آنها را انتخاب کنید. دیگر ویژگی جدید ژستهای حرکتی یا همان Gesture ها هستند که برای گرفتن سلفی کاربرد دارند. سازندگان در طراحی انپیسیها نیز موفق بودهاند، تنوع ظاهری مردم در هر یک از مکانها متفاوت با دیگری است و تنوع زیادی را برای شهروندان شاهد هستیم. با توجه به ماموریتهای جانبی در کنار مدلسازی انپیسیها و روایت متن محور داستان، احساسات شخصیتها با تصاویر نقاشی شده نمایش داده میشود که برای هر یک از انپیسیها طراحی متفاوتی صورت گرفته است.
صداگذاری در گرویتی راش 2 مانند شماره اول با ترکیب گویش فرانسه و ژاپنی با زبان و کلماتی خیالی و به قولی یک زبان نامفهموم ترکیبی ایجاد شده است. شگفت آنکه سازندگان آنقدر کلمههای این زبان خیالی را خوب در کنار یکدیگر چیدهاند که حتی مانند شماره اول یک موسیقی زیبا از دل آن بیرون آمده است. کت در جریان کمپین داستانی و در پایان برخی مراحل جملاتی را با زیر نویس بیان میکند که نحوهی بیان و اندوه موجود در صدای او در نوع خود تاثیرگذار است. با الهام از بسیاری از بازیهای ژاپنی ساخته شده از روی انیمهها، شخصیتهای گرویتی راش 2 نیز در گفتگوهای معمول تنها نام و کلمهای نامفهموم را بیان میکنند. البته ساخت زبانی خیالی مانند بازی The Sims یا Zelda، به هیچ عنوان نقطهی ضعفی برای مجموعهی گرویتی محسوب نمیشود. افکتهای صوتی انفجار، حمله دشمنان، حرکت اشیاء و استفاده از قابلیتهای کت در جای خود خوب و بدون مشکل هستند.
برای آشنایی با Kohei Tanaka، آهنگساز فوقالعاده مجموعهی تلویزیونی وان پیس باید عاشق این مجموعه تلویزیونی و مانگا باشید.کوهی تاناکا البته ید طولایی در ساخت موسیقی انیمه و فیلمهای سینمایی ژاپنی دارد. کارنامهی بلند بالای او اما همچنان جایگاه کوچکی را برای بازیهای ویدیوی متصور شده و تنها چهار بازی، شامل دو بازی گرویتی راش را دربر میگیرد. موسیقی بخشی از ماهیت مجموعه گرویتی راش به ویژه گرویتی راش 2 است. فراز و فرودهای فوقالعاده و مثالزدنی موسیقی در یک هارمونی کامل با وقایع و لوکیشنهای Hekesville و مخصوصا Jirga Para Laho قرار دارد.
گرویتی راش 2 تنها ماجراجویی خشک و خالی یک دخترکِ خجالتی و بینام و نشان نیست، این بازی در کنار روایت داستان دخترکی با قدرتهای فرا بشری، مشکلات اجتماعی و فاصلهی طبقاتی میان دو نقطه مختلف یک شهر بزرگ را به تصویر میکشد؛ شهری که به ندرت نمونه آن را با اینچنین جزئیات در یک بازی ویدیویی دیدهایم. اختلاف طبقاتی میان شهرهای جیرگا پارا لاهو حتی در نتهای موسیقی کوئی تاناکا نیز خودش را نشان داده و باعث ایجاد حسی عمیق میان بازیکن به ویژه با افراد پایین دست جامعه میشود. با سقوط در میان ابرهای تیرهی پایین جیرگا پارا لاهو، شهری عجیب و بیآلایش سعی دارد تا در میان فراموشی و بیتوجهی همگان به زندگی ادامه دهد. هرچند پیشداوریها باعث برخوردهایی نامناسب با مردم بیبضاعت Lei Elogna شده اما میتوانید تاحدودی خواستهی این مردم را حداقل در جامعه بیرون از کنسول و نمایشگر خود، حس کنید. شخصیت کت گوشِ شنوایی دارد و همین مردم شهر را برای گفتن ایده، نظرها و حرفهایشان به کت راغب میکند.
همذاتپنداری عمیق هر بار با شنیدن موسیقی حزنآلود Lei Elogna روحیه و افکارتان را درچنبره خودش میگیرد. این موسیقی اما در شهرستان معلق بالای سر شما متفاوت است، با ورود به Lei Havina، این تنها درختان سرسبز، فوارهها و خانههای اعیانی هستند که چشمهایتان را نوازش میکند. با ورود به شهرستان ثروتمندان از همان نخست میتوانید نفرت عمیق میان دو جامعه فقیر و غنی را با تمام وجود حس کنید. نتهای کوئی تاناکا به شکلی هستند که با نواخته شدن آنها حتی قبل از صحبت با شهروندان نیز با حال و هوای شهرستان تا حدودی آشنا میشوید. موسیقی شاد بخش اعیان نشین، بازار پر جنب و جوش Lei Colmosna و در نهایت ظلم، فقر و خانههای چوبی و داغون مردم تهیدهست Elogna ذهن توانا و استعداد عمیق آهنگساز و کارگردان را نشان میدهد.
گرویتی راش 2 همه آنچه را که یک طرفدار مجموعه گرویتی راش میخواهد، به او میدهد؛ ماموریتهای فراوان، مراحل متنوع، چالشهای بعضا مشکل، داستانی چندلایه و عمیق، ویژگیهای هنری عالی و در نهایت موسیقی گوشنواز. البته هنوز هم مشکلات دوربین بازی از شماره اول به ارث رسیده و افت فریمهایی را در محیطهای شدیدا شلوغ مانند ماموریت فرار از دست طرفداران و برخی باسفایتها شاهد هستیم. مانند گرویتی راش، یاد خوش دومین ماجراجویی کت نیز تا مدتها در خاطرات طرفداران باقی خواهد ماند.
Gravity Rush 2
بازی Gravity Rush 2 برای طرفداران اولین Gravity Rush ساخته شده است. اگر تاکنون مجموعه را بازی نکردهاید، عبور از اولین بازی و تجربه گرویتی راش 2 به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود. ساختهی کیچیرو تویاما با آهنگسازی کوئی تاناکا اثر کمنظیر را از بعد گرافیک هنری و طراحیهای بصری پدید آورده است. به سرانجام رسیدن داستان، موسیقی زیبا و تنوع و گستردگی محیطها باعث میشود تا بعد از ۴۰ ساعت تجربهی این بازی ماجراجویی هنوز هم علاقمند به تمام کردن همهی المانهای جانبی بازی باشم. البته دوربین علیرغم تغییرات، هنوز هم مشکلاتی را از شماره اول به ارث برده و در برخی از صحنهها شاهد افت فریم جزئی و همچنین دیر لود شدن بافتها هستیم.
نقات قوت
- – موسیقی متن فوقالعاده برای هر یک از مناطق بازی
- – داستانی چندلایه و کاملا مرتبط با نسخهی قبلی
- – تخریبپذیری و مدلسازی عالی برخی از اشیاء
- – ماموریتهای جانبی پرشمار و متفاوت با یکدیگر
- – حضور انپیسیهای مختلف با شخصیتهای متفاوت
- – فضاسازی عالی مراحل و گستردگی و زیبایی مثالزدنی هر مرحله
- – تمرکز برروی مهارتهای مبارزه Kat بدون استفاده از گرویتی
نقات ضعف
- – مشکلات دوربین و سختی دوربین
- – افت فریم در برخی صحنههای شلوغ
- – دیر لود شدن برخی بافتها
Zoomg