“ما به یک سوپرکنسول با معماری PCمحور فکر کردیم، این دلیلی بود که ما به سمت ساخت PS4 Pro رفتیم تا با آن بتوانیم راههای بیشتری را برای بازی کردن جلوی گیمرها بگذاریم”
این جمله را آقای مارک سرنی معمار ارشد PS4 در وصف علت ساخت نسخه Pro کنسول سونی بیان کرد. اکنون کمتر از یک سال از آن زمان گذشته و مایکروسافت هم یک کنسول جدید را قرار است روانه بازار کند. اما علت این کار از دید مایکروسافت چیست؟
آقای “مایک ایبارا” نایب رئیس بخش گیم شرکت مایکروسافت در مصاحبه با یورگیمر پاسخ این سوال را داده است. او در رابطه با علت ساخت اسکورپیو گفت:
“ما به گذشته نگاه کردیم، در دوران Xbox 360 بدون شک ما بهترین پلتفرم را برای توسعهدهندگان و بازیسازان خلق کرده بودیم که براحتی میتوانستند با آن بازیهای خود را خلق کنند. اما در دو سال اخیر با Xbox One این برتری را از دست دادیم. ما میخواهیم بهترین بازیها روی کنسول ما بخوبی اجرا شوند. ما با ابزار و Dev Kitها و مواردی نظیر ان میخواهیم برتری و آزادی عمل را به بازیسازها بازگردانیم. این یک هدف و اولویت بزرگ برای ما بود و رویکرد اصلی ما در خلق اسکورپیو نیز دستیابی به چنین هدفی بوده است”
در ادامه آقای ایبارا مثال جالبی زد:
“برای مثال شما زمانی که به خرید یک موبایل جدید فکر میکنید، سایر مصرفکنندگان سریعتر از گذشته مشغول خرید گوشیهای موبایلی هستند که شما حتی آنها را ندیدهاید. مشتریان همیشه انتظار دارند که تکنولوژی آنها را منتظر نگذارد، آنها انتظار دارند وقتی میخواهند چیز جدیدی بخرند همیشه روبهروی آنها گزینههای مختلفی باشد و همچنین این انتظار را دارند که برنامهها و عناوین این محصولات به طور مشترک برای همه نسخهها در دسترس باشد. این سیاست را ما کاملا بین Xbox One و اسکورپیو برقرار کردهایم.”
آقای ایبارا سپس بحث را به سمت ضعفهای بازار کنسولی برد:
“بنابراین وقتی شما میبینید مردم گوشیهای جدید را میخرند، پس از آن برنامههایی را دانلود میکنند که پیش از این نیز داشتند و به طور کلی برنامهها به شکل یکپارچه همواره در اختیار آنها است. این موضوع در مورد نمایشگرهای 4K نیز صادق است. تلوزیونهای 4K یکی از خواستنیترین محصولات مردم در تعطیلات زمستانی بود. مردم خیلی سریعتر از چیزی که من فکر میکردم نسبت به این تکنولوژی جدید علاقه نشان دادند. اما اوضاع بازار کنسولها کاملا متفاوت است و ما نوعی تضاد را در آنها میبینیم. به طوری که مردم پنج تا هفت سال صرفا روی یک جعبه بازی تمرکز میکنند و با تکنولوژی جلو نمیایند.”
ایشان در پایان بحث را اینطور تمام کرد:
“زمانی که میبینید مشتریان از شما میخواهند که بهترینها را به آنها بدهید، زمانی که میبینید مشتریان بهترین تجربه و آخرین تکنولوژیها را میخواهند طبیعی است که شما ریسک کنید و به سمت خلق چیزی جدید بروید. در غیر این صورت با همان فرمولِ سنتی کنسولها واقعا نمیتوان با تکنولوژی جلو آمد و مشتریان را بخوبی راضی کرد”