بیش از شش سال از زمانی که شرکت راکاستار با عرضه بازی فراموش نشدنی «رستگاری سرخپوست مرده» (Red Dead Redemption) صنعت بازیهای ویدیویی را تحت تاثیر خود قرار داد و استانداردهای جدیدی را در بازیها به وجود آورد میگذرد. ولی همچنان نام این بازی بر سر زبانهاست و سرورهای بخش چند نفره آن مملو از بازیکنان متعدد است. تا قبل از رستگاری سرخپوست مرده، دنیای غرب وحشی هیچگاه به این زیبایی در بازیهای رایانهای به تصویر کشیده نشده بود، تا زمانی که راکاستار با خلق این اثر همه را مات و مبهوت ساخت. حالا پس از سالها غول خفته قرار است دوباره بیدار شود و با ساخت یک شاهکار دیگر قدرت خود را دوباره به همه ثابت کند. خبر خوشحال کنندهی در حال ساخت بودن بازی Red Dead Redemption 2 یکی از بهترین خبرهای مربوط به بازیهای رایانهای در چند مدت اخیر بود و حسابی منتقدان، فعالان در حوزه بازیهای ویدیویی و بازیکنان را به وجد آورد. ما نیز تحت تاثیر این اخبار قرار گرفته و تصمیم گرفتیم تا مقالهای که در حال خواندن آن هستید را برای شما همراهان همیشگی گیمشات آماده کنیم.
با اینکه نسخه اول رستگاری سرخپوست مرده یکی از بهترین بازیهای تاریخ این صنعت بود، ولی بالاخره در برخی از موارد شاهد کاستیهایی هم در آن بودیم. البته قصد این را نداریم تا به این شاهکار خردهای بگیریم. ولی از آنجایی که اعتقاد داریم راکاستار، یکی از معدود بازیسازهایی است که خلق شاهکارها برایش بسیار عادی شده و در هر بازی میتواند خیل عظیمی از نوآوریها را ارائه دهد، لیستی از ده موردی که انتظار داریم در بازی Red Dead Redemption 2 ببینیم تهیه کرده و با یکدیگر به مرور آنها میپردازیم.
این شما و این هم 10 زمینهای که انتظار داریم بازی Red Dead Redemption 2 در آنها پیشرفت کند.
10- نقشه بزرگتر:
نقشه بزرگ در بازی رستگاری سرخپوست مرده یکی از عواملی بود که از آن در تبلیغات و بزرگنماییهای (هایپ) بازی، زیاد استفاده میشد. البته نمیتوان گفت که تبلیغات راکاستار بزرگنمایی بودند چرا که در آن زمان، نقشه این بازی یکی از بزرگترین و پر جزئیاتترین نمونهها در میان بازیهای جهان باز (Open World) به شمار میرفت.
دنیایی که بازی در آن اتفاق میافتاد اکثر اقلیمهای جغرافیایی را در بر میگرفت؛ و پر بود از دهکدهها و شهرهای مختلف که دور تا دور آنها را دشتهای وسیع که در آنها انواع جانوران وحشی و اهلی حضور داشتند، فرا گرفته بود. تمامی این موارد در حالی صورت گرفته بودند که سازندگان با توجه به قدرت کنسولهای نسل هفتمی، نقشهای با این حجم از جزئیات را خلق کردند. پس بدیهی است که از سازندگان انتظار داریم تا با توجه به قدرت به مراتب بالاتر کنسولهای نسل هشتمی نسبت به نسل قبل خود و باز بودن دست آنها در این زمینه، نقشهای بزرگتر و پرجزئیاتتری را برای بازی Red Dead Redemption 2 به وجود آورند. نقشهای که میتواند از دیگر بازی این شرکت یعنی GTA V نیز بزرگتر، زیباتر و حتی پرجزئیاتتر باشد.
9- امکانات و قابلیتهای جدید در شکار و خرید و فروش:
یکی از جذابترین و سرگرم کننده ترین کارهایی که میشد در رستگاری سرخپوست مرده انجام داد و از آن نیز خسته نشد، شکار بود. شکار حیوانات مختلف و به دست آوردن پوست و گوشت آنها و استفاده از آنها به منظورهای مختلف، آنقدر خوب و درگیر کننده بود که حتی بازیکنان را از انجام دادن ماموریتهای اصلی منحرف کرده و آنها را به سمت خود جذب میکرد.
حالا ما نیز انتظار داریم که این قابلیت دوست داشتنی و مهیج با بهبودهای مختلفی ا جمله افزایش تنوع گونههای جانوری، چالش برانگیزتر شدن شکار آنها و استفادههای مختلف از اعضای بدست آمده از آنها، با قدرت هر چه تمام تر به بازی بازگردد. علاوه بر این در نظر گرفتن بازارهای محلی برای انجام داد و ستد ماحصل شکارها نیز میتواند ایده جالبی باشد، که هم در حالت تک نفره و هم در حالت چند نفره میتواند بسیار جالب و کاربردی باشد.
8- بهبود مکانیکهای بازی:
همانطور که میدانید در بازیهای جهان باز؛ وجود باگها، گلیچهای گوناگون و مشکلات گرافیکی اجتناب ناپذیر هستند؛ و از آنجایی که سرخپوست مرده هم جزئی از این سبک بازیهاست، این نوع مشکلات در آن هویدا بود. اما با تمام این تفاسیر، این مشکلات به شاهکار بودن این اثر خدشهای وارد نکردند.
در سرخپوست مرده به کرات شاهد گیر کردن «جان» در میان صخرهها و اشیا مختلف بودیم که این اتفاقات کمی اعصاب خورد کن بودند. اما برخی گلیچها نیز در بسیاری از مواقع کارآمد بودند. مانند توانایی اسبها در بالا رفتن از تپهها و یا صخرههایی که شیبهای بسیار تند و حتی نزدیک به نود درجه داشتند. با این حال، این دست موارد و مشکلاتی که ذکر شد، غیرقابل رفع شدن نیستند و با شناختی که از راک استار داریم، منتظر این هستیم که در بازی Red Dead Redemption 2 از شر وجود باگها، گلیچها و مشکلات احتمالی در امان باشیم.
7- شخصیتهای پویا و فعال:
دنیایی که سرخپوست مرده در آن اتفاق میافتاد بسیار زنده و پویا بود؛ و به خوبی میشد که در جریان بودن زندگی را در آن مشاهده کرد. یکی از دلایل این پویایی، وجود شخصیتهای فعال و باهوشی بود که در آن زندگی میکردند و گاه و بی گاه، باعث بروز اتفاقاتی همچون دعواها و زد و خوردهای داخل کافهها و یا دزدیها و مبارزه با یاغیها میشدند. این دست رفتارها آنقدر طبیعی بودند که گاهی اوقات فراموش میکردم که در حال انجام یک بازی هستم.
با اینکه گفتیم شخصیتهای غیر قابل بازی (NPC) رفتارهایی طبیعی و انسانی از خود بروز میدهند، ولی باز هم جا برای بهتر شدن و پیشرفت آنها هست؛ و از آنجایی که راک استار استاد بهبود و پیشرفت در بازیهایش است، انتظار دیدن شخصیتهایی به مراتب فعالتر و زندهتر در بازی Red Dead Redemption 2 دور از انتظار نیست.
6-اسب:
بله درست خواندید. اسب. یکی از عواملی که باعث تفاوت «سرخپوست مرده» با دیگر بازیهای سندباکس و جهان باز شد، نوع وسایل نقلیه درون بازی بود. اسبها در این بازی وظیفه جا به جا کردن «جان» و دیگر شخصیتهای حاضر در بازی را به عهده داشتند. با این حال میتوان گفت که از تنوع زیادی برخوردار نبودند و تفاوتهایی جزئی در استقامت و سرعت با یکدیگر داشتند. همچنین بازی اجازه داشتن تنها یک اسب را به شما میدادکه این موضوع باعث شکایت بسیاری از بازیکان شد. به همین دلیل، انتظار میرود که سازندگان در این بخش تمام تلاش خود را انجام دهند و قابلیتهای جدیدی همچون داشتن اسطبل شخصی و امکان پیاده کردن انواع آپگریدها و شخصیسازیها بر روی این موجودات دوستداشتنی را به بازی Red Dead Redemption 2 اضافه کنند.
5- امکانات شخصی سازی گسترده:
در نسخه اول این سری، شاهد وجود آیتمهای زیادی برای شخصی سازی در بازی نبودیم؛ و با اینکه بازی پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه داشت، ولی در بسیاری از موارد از ضعف در این فاکتور رنج میبرد. متاسفانه امکانات شخصی سازی در «سرخپوست مرده» در حد بسیار ابتدایی؛ و در اکثر مواقع سطحی و کم جزئیات بودند. پس با شناختی که از تبحر راک استار در زمینه پیاده کردن امکانات جدید و متعدد در شخصی سازی، در بازیهایش داریم، منتظر هستیم که بتوانیم قهرمان بازی را مانند شخصیتهای بازیهای GTA طبق سلیقه خود شخصی سازی کنیم.
اضافه شدن شخصی سازی اسلحهها، اسبها، لباسها و امکاناتی مانند خرید خانه و رسیدگی به آن میتواند از جمله آیتمهایی باشد که به Red Dead Redemption 2 اضافه شود، که با توجه به قدرت بالای کنسولها و باز بودن دست سازندگان، عملی شدن این مورد به هیچ وجه دور از انتظار نیست.
4- دنیای زنده تر:
در این شکی نیست که دنیاهایی که راکاستار همیشه در بازیهایش خلق میکند زیبا، پویا و بسیار چشم نواز هستند. اما در سرخپوست مرده شاهد بودیم که قسمت جنوبی نقشه، آن زنده بودن و پویایی ای که در قسمت شمالی شاهدش بودیم را نداشت. البته این صحبتها به این معنی نیست که منطقههای مکزیکی نشین Perdido ،Punta Orgullo و Diez Coronas خالی از سکنه بوده. اما هنگامی که به گشت و گذار در این منطقهها بپردازید، به این نکته پی خواهید برد که زندگی آن طور که باید در این مناطق وجود ندارد.
پس انتظاری که از راک استار داریم، این است که در سرخپوست مرده جدید، به یک میزان به تمامی مناطق بازی توجه کرده و کاری کند که در جای جای دنیای بازی، شاهد پویایی و جاری بودن زندگی در آن باشیم.
3- نوچه و پادو:
«جان مارستن» با آن ابهت و کاریزمایی که داشت، در بازی تبدیل به یک کابوی تنها شده بود که با اسبش یورتمهکنان به سوی خورشید میرفت. ولی در خیلی از فیلمهای وسترن دیدهایم که قهرمانان و یا ضدقهرمانان این فیلمها برای خود دار و دستهای دارند و همیشه و همه جا همراه با یکدیگر هستند.
البته در سرخپوست مرده هم از این نوع گروهها دیده میشدند، البته بیشتر در سمت دشمنان و یاغیان. با این حال وجود چند شخصیت جانبی و مکمل دیگر که همیشه در کنار قهرمان بازی هستند، میتواند جالب و به نوعی نوآورانه باشد. مگر قهرمان داستان ما چه چیزی از خلافکارهای بازی کم دارد که نتواند برای خود چند نوچه و پادو دست و پا کند؟!
2- اضافه شدن المانهای نقش آفرینی به بازی:
افزوده شدن المانهای نقش آفرینی به بازی Red Dead Redemption 2 میتواند یکی از بهترین و جالبترین کارهایی باشد که سازندگان قادر خواهند بود در این بازی انجام دهند. البته در سرخپوست مرده تا حدی شاهد وجود این المانها بودیم. مانند لباسهایی که به صورتهای مختلف آزاد میشد و هر کدام از آنها ویژگیهای مختلف و متفاتی را با دیگری داشتند. مثلا با پوشیدن یک لباس، جان میتوانست به میزان دو برابر از حد معمول از شکار جانوران پوست و گوشت به دست آورد؛ و یا با به تن کردن لباسی دیگر، او قادر بود تا در مسابقات کارت بازی، به راحتی تقلب کند. همانطور که دیدید، المانهای نقش آفرینی تنها به همین قسمت محدود میشد.
راک استار در بازی GTA V نشان داد که میتواند به خوبی قابلیتها و آیتمهای نقش آفرینی، از جمله پیشرفت مهارت شخصیتها در تیراندازی و یا رانندگی را در بازی پیاده کند. بیآنکه به بدنه اصلی بازی ضربهای وارد شود. پس مطمئنا برای راک استار سخت نخواهد بود که به Red Dead Redemption 2 این المانها را اضافه کند. پیشرفت در تیراندازی، اسب سواری و بالابردن مهارتهای فردی، علاوهبر اینکه بازی را چالش برانگیزتر خواهند کرد، ارزش تکرار آن را نیز بسیار بالا میبرند.
1- امکان تشکیل گروههای گانگستری:
اگر تجربه بازی کردن سرخپوست مرده در بخش چند نفره آن را داشته باشید، با من در این مورد هم عقیده هستید که بدون شک یکی از بهترین خاطراتتان حضور در گروههای گانگستری و مبارزههای دوشادوش با دیگر هم گروهانتان بود. تشکیل تیم با دوستان و به خاک و خون کشیدن دشمنانتان در غرب وحشی لذتی وصف نشدنی داشت. به طوری که هنوز هم بازیکنان زیادی در سرورهای بازی مشغول رقابت با گروههای دیگر هستند. متاسفانه این قابلیت تنها در بخش چند نفره بازی فعال بود و در بخش تک نفره خبری از آن نبود. ولی از آنجایی که شاهد تشکیل گروها و اتحادیههای مختلف محلهای در بخش تک نفره بازی GTA: San Andreas بودیم، که اتفاقا بسیار جالب و خوب هم از آب درآمد؛ و همچنین نمونههای مشابه به این را در بازیهای دیگری همچون سری Assassin’s Creed به وفور دیدهایم، میدانیم که برای راکاستار کار چندان سختی نیست که این مکانیزم را در بازی Red Dead Redemption 2 پیاده کند. به هر حال تشکیل گروه با شخصیتهای مختلف، سوارکاری با یکدیگر و کمک کردن به هم در مواقع و شرایط اضطراری، میتواند بسیار جالب و مهیج باشد.