Bethesda با چه رویکردی پای به آوردگاه E3 خواهد گذاشت؟
“به قلم علیرضا رزمجویی”
این سومین سال متوالی میباشد که Bethesda کنفرانسی را برای نمایشگاه E3 تدارک دیده است و به پشتوانهی استدیوهای بااستعداد خود، در دو سال گذشته توانست کنفرانسهای پربار و هیجانانگیزی را برای طرفداران به ارمغان بیاورد. Bethesda در سال 2015 با نمایشهای پرسروصدا از عناوین DOOM و Fallout 4 و معرفی نسخهی دوم Dishonored ثابت کرد که میتواند جایگاهی درخشان در این گردهمایی بزرگ غولهای بازیسازی داشته باشد. سال گذشته نیز شاهد معرفی سوپرایزکنندهی عناوین Quake: Champions و Prey و همینطور رونمایی از ورود Bethesda به دنیای واقعیت مجازی با معرفی Fallout VR و DOOM VR بودیم که نشان داد Bethesda نیز میتواند به اندازهی شرکتهای دارای پلتفرم، در سوپرایز کردن طرفداران خود موفق عمل کند.
شعار امسال
Bethesda امسال با شعار Bethesdaland (محلی که تمام IPهای مطرح این شرکت در آن حضور دارند) و انتشار تصویر زیر طرفداران خود را به مراسم موردنظر دعوت کرده است.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، در کنار بخشهایی که به عناوین اخیر این شرکت تعلق دارند، دو بخش مشخص وجود دارد که علائمی از در دست ساخت بودن دارند. این دو بخش میتواند، به دو معرفی بزرگ در کنفرانس امسال اشاره کند که به احتمال زیاد بخش بزرگی از این مراسم را به خود اختصاص خواهند داد. اما آیا فقط باید منتظر نمایش دو عنوان در این کنفرانس باشیم؟ البته که نه. دو معرفی بزرگ، نمایشهایی از عناوین معرفی شده، سوپرایزهای احتمالی و رونمایی از محتویات اضافه برای عناوین عرضه شده، همه و همه میتوانند باعث شکلگیری کنفرانسی جذاب و پرمحتوا شوند.
ابتدا بهتر است به بزرگترین و مهترین بخش کنفرانس یعنی معرفی 2 عناوین جدیدی که Bethesda به آن اشاره کرده است بپردازیم و با یکدیگر گزینههای احتمالی را بررسی کنیم.
احتمال اول : Wolfenstein: The New Colossus
نسخهی جدیدی از سری Wolfenstein محتملترین گزینهای است که امسال انتظار معرفی آنرا را داریم. Bethesda در کنفرانس سال گذشته به صورت زیرکانهای به نسخهی جدیدی از این سری محبوب با نام The New Colossus اشاره کرده است و شایعات پیرامون این عنوان چندین سال است که به گوش میرسد. همانطور که میدانید استدیوی MachineGames توسط اعضای کلیدی Starbreeze Studios تشکیل شده است که بر روی عناوین تحسین شدهی زیادی کار کردهاند و حالا با تاسیس استدیوی MachineGames دو عنوان از بهترین نسخههای سری Wolfenstein را تحت نام The New Order و The Old Blood خلق کردهاند.
این نسخهی احتمالی، اولین عنوان توسط این استدیو خواهد بود که تماما برای نسل هشتم ساخته شده و بسیار جذاب و هیجانانگیز است که بالاخره عنوان جدید MachineGames را خارج از بند بین نسلی بودن و محدود شدن ببینیم. انتظار میرود بازی همان حال و هوای نسخههای گذشته را داشته باشد اما جزئیات و امکانات بسیار بیشتری به آن اضافه شود.
احتمال دوم : The Evil Within 2
“شینجی میکامی” کارگردان پرآوازهی صنعت بازیسازی که عناوین محبوبی از جمله Resident Evil، Resident Evil 4، Vanquish و اخیرا The Evil Within را به ثمر نشانده است در استدیوی Tango Gameworks مشغول کار بر روی عنوان بعدی خود میباشد. بسیاری از شایعات از در دست توسعه بودن نسخهی بعدی The Evil Within خبر میدهند و امسال زمان مناسبی به نظر میرسد که از عنوان این استدیو رونمایی شود.
The Evil Within با اینکه از جنبههای بسیاری تحسینبرانگیز بود و انتظارات بسیاری از طرفداران را برآورده کرده بود، اما از مشکلاتی که بیشتر آنها جزء مسائل تکنیکی بودند رنج میبرد که باعث شده بود همه نتوانند از آن لذت برده و متاسفانه به محبوبیتی که پتانسیل آن را داشت نرسید اما حالا شرایط متفاوت است. مانند Wolfenstein حالا مانعی به نام بین نسلی بودن، موفقیت بازی را تهدید را نمیکند و از همه مهمتر حالا میتوان انتظار داشت که تیم سازنده درس لازم را از عرضهی نسل قبل گرفتهاند و میتوانند با تکیه بر دانش و تجربهی “شینجی میکامی” تجربهای ناب را به طرفداران سبک ترس و بقا هدیه دهند.
با این حال با صرف نظر کردن از شایعات، هیچ منبع رسمی از ساخته شدن نسخهی دوم The Evil Within خبر نداده است و ممکن است این بار استدیو Tango Gameworks طرفداران را غافلگیر کند و بر خلاف شایعات از IP جدید خود پردهبرداری کند. به هر حال چیزی که قطعی میباشد این است که Tango Gameworks طی این سالها دست روی دست نگذاشته است و احتمال دارد در E3 امسال نوبت به آن رسیده و تمرکز اصلی شرکت Bethesda در کنفرانس امسال بر روی بازی آنها قرار گرفته باشد.
احتمال سوم : عنوانی علمی-تخیلی از Bethesda Game Studios
Bethesda Game Studios مهمترین استدیوی شرکت Bethesda و از پرافتخارترین و تاثیرگذار ترین استدیوهای صنعت بازیسازی میباشد. BGS با سری The Elder Scrolls و Fallout تحولات بسیاری در بازیهای جهانباز و نقشآفرینی به وجود آورده است و حالا به نظر میرسد زمان آن رسیده است که قدم تازهای برداشته شود و دنیای جدیدی طبق استانداردهای Bethesda Game Studios خلق شود. از شایعات به نظر میرسد این عنوان جدید زمینهای علمی-تخیلی خواهد داشت و از بزرگترین پروژههای این استدیو به شمار میرود. در شایعات این پروژه با نام Starfield خطاب شده است که کاملا با حال و هوای علمی-تخیلی مطابقت و سازگاری دارد.
همانطور که میدانید Bethesda Game Studio در سالهای اخیر بسیار گسترش یافته است و حالا به نظر میرسد که اعضای این استدیو به تعدادی رسیده است که بتوانند همزمان بر روی چند پروژه کار کنند. حالا طرفداران میتوانند امیدوار باشند که دیگر لازم نیست برای عنوان بعدی این استدیو، به اندازهای که برای عنوان Fallout 4 صبر کردند، انتظار بکشند!
در طول سال اخیر چندین بار اعلام شده است که این استدیو همزمان بر روی چند پروژه تمرکز کرده است و قبل از اینکه به سراغ توسعهی همهجانبهی The Elder Scrolls 6 بروند، 2 پروژهی بزرگ دیگر نیز در دست ساخت دارند که با اینکه به کارهای قبلی آنها شباهت دارد اما از جهاتی نیز کاملا منحصر بفرد هستند. با توجه به شایعات ممکن است یکی از این عناوین Starfield باشد که احتمال آن وجود دارد در E3 امسال شاهد معرفی آن باشیم. با این حال باید توجه داشته باشید که تمام این جزئیات در مورد این عنوان علمی-تخیلی بر اساس شایعات و نشانهای تجاری ثبت شده توسط Zenimax (شرکت مادر Bethesda) نتیجهگیری شده است و ممکن است این نام به عنوان کاملا متفاوتی از استدیویی دیگر اشاره داشته باشد.
همینطور میتوانیم منتظر اخبار دیگری از این استدیو نظیر یک عنوان برای پلتفرمهای موبایل که پس از موفقیت Fallout Shelter کاملا محتمل به نظر میرسد. به علاوه گزارشهای جدید حاکی از این هستند که این استدیو در حال توسعهی یک عنوان Free to Play میباشد و استخدامهایی به منظور پیشبرد این پروژه در حال انجام است. به طور کلی به نظر میرسد، یکی از اصلیترین بخشهای مراسم E3 را استدیوی Bethesda Game Studios با پروژههای مختلف و احتمالیِ خود، در اختیار بگیرد.
حضور عناوین معرفی شده
سال گذشته عنوان Quake Champions در ابتدای کنفرانس معرفی شد و بسیاری را غافلگیر کرد. امسال انتظار میرود شاهد اعلام تاریخ عرضهی دقیق این عنوان و نمایش دیگری از آن باشیم. همینطور میتوان انتظار داشت که استدیوی Arkane با محتویات اضافهای که برای عناوین منتشر شدهی خود در اختیار دارد دوباره به E3 بیاید. همانطور که میدانید، نسخهی اول Dishonored محتویات اضافهی تحسینشدهای را به بازی اضافه کرد که هنوز اقدامی مشابه را برای Dishonored 2 ندیدهایم. همینطور عنوان Prey به تازگی عرضه شده است و موفقیت نسبتا بالایی را بدست آورده است و نمایشی از DLCهای آن دور از انتظار نیست.
به رسم هر ساله میتوانیم منتظر نمایش و اخباری از عناوین The Elder Scrolls Online و The Elder Scrolls Legends نیز باشیم که طرفداران خاص خود را دارند و بسیاری از افرادی که کنفرانس را تماشا میکنند، منتظر اخبار جدیدی از این عناوین هستند.
سوپرایزهای احتمالی
اگر به یاد داشته باشید، سال گذشته با تمام نمایشهای غافلگیرکنندهای که از Prey و Quake Champions شاهد بودیم، باز هم سوپرایزهایی که هیچکس آنرا پیشبینی نمیکرد مانند Fallout VR و DOOM VR از ناکجاآباد سر رسیدند و همه را غافلگیر کردند. امسال نیز ممکن است با عنوان یا سیاست جدیدی از Bethesda مواجه شویم که هیچ شایعهای از آن وجود ندارد و حتی فکرش را هم نمیکنیم.
همینطور انتظار میرود که مانند سال گذشته، اشارهی کوچکی به یکی از عناوینی که در سال آینده به نمایش در خواهد آمد، شود و ممکن است روزنهی باریکی از معرفیهایی که در آینده منتظرمان هستند، داشته باشیم. مانند همان رویکردی که Bethesda سال گذشته برای اشاره به عنوان Wolfenstein: The New Colossus پیش گرفته بود.
Bethesda امسال باید چه رویکردی را دنبال کند؟
Bethesda با توجه به اینکه به طور میانگین سالانه 2 یا 3 عنوان بزرگ را برای عرضه تدارک میبیند و مانند بسیاری از ناشرانی که کنفرانس جداگانهی خود را دارند، از منابع خارجی بسیاری بهره نمیبرد، نیاز دارد که نمایشهایی پرمحتوا و طولانیمدت از عناوین پرطرفدار خود را به معرض نمایش بگذارد. اینگونه حتی اگر در کنفرانس شاهد معرفی فقط دو عنوان بزرگ باشیم نیز، نمایشهایی مفید و جذاب که از هر گوشهی بازی تدارک دیده شدهاند، مانند سالهای گذشته باعث خواهند شد کنفرانسی پربار و هیجانانگیز را شاهد باشیم.
همینطور برخلاف سالهای گذشته نیاز است که توضیحات توسعهدهندگان و میزبان مراسم در مورد عناوین مختلف کاهش یافته و فاصلهی هر نمایش کمتر از گذشته شود. در واقع نیاز است که بازیها فقط با نمایشهای خود، توضیحات لازم را به طرفداران بدهند و لزومی ندارد قبل از هر نمایش، زمان زیادی برای شرح ویژگیهای مختلف عناوین اختصاص داده شود.