پیش نمایش بازی Sonic Forces
سالهاست که سگا در تلاش است تا با عرضه بازیهای مختلف، سونیک را به جایگاهی که پیش از این در دهه نود داشت بازگرداند و سالهاست که به سبب تصمیمات اشتباه خود، مانع به وقوع پیوستن این امر میشود. همانطور که پیشتر در مقدمه پیشنمایش Sonic Mania ذکر شد، اکثر بازیهای عرضه شده بر مبنای سونیک در یک دهه اخیر، آثاری بسیار بد بودهاند که در بهترین حالت توانستهاند بازخوردهایی متوسط را از جانب منتقدان و گیمرها دریافت کنند. در این میان بودند معدود نسخههایی مانند Generations که عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشته باشند. در نسل اخیر نیز سگا با عرضه بازیهای بیکیفیت مختلف به افت سونیک دامن زده است. این سیر نزولی تا اندکی پیش و عرضه Sonic Mania ادامه داشت. با این حال اثر مذکور سرانجام توانست با بازگشت به ریشهها و برگرداندن تعداد زیادی از مواردی که در دوران اوج سونیک سبب موفقیت آن شده بودند (از جمله مراحل بسیار بزرگ و طراحی مراحل فراموش نشدنی سونیکهای دهه نود)، نام این خارپشت دوست داشتنی را تا حدودی احیا کند. اکنون و پس عرضه Sonic Mania در شرف عرضه دومین بازی بر مبنای سونیک در سال جاری هستیم.
مانند هر نسخهی دیگر سونیک، داستان در Sonic Forces تنها برای ایجاد بستری برای وقوع حوادث حضور دارد. در Forces دکتر اگمن، دشمن همیشگی سونیک، توانسته است تا با کمک ارتش روباتی خود و همراهی موجودی مرموز به نام Infinite، اکثر نقاط دنیا را به تصرف خود در بیاورد و ارتشی متشکل از دشمنان قدیمی سونیک (شامل Shadow the Hedgehog ، Zavok ،Chaos و Metal Sonic) را تحت فرماندهی خود ایجاد کند. در این میان ناکلز تصمیم میگیرد تا با کمک دوستانش جلوی دکتر اگمن را بگیرد و به همین منظور گروه مقاومتی را تشکیل میدهد. حال سونیک موظف است تا با کمک یکی از اعضای گروه مقاومت و همچنین سونیک قدیمی (که از بعدی دیگر به کمک او آمده است)، به مبارزه با دکتر رباتنیک برود. داستان بازی در همین حد خلاصه میشود و البته همانطور که ذکر شد انتظار خاصی در زمینه داستان از سونیک نمیرود.
در زمینه گیمپلی سازندگان بازی بیش از هر چیز دیگر، از بازی خوش ساخت Generations که در نسل قبل عرضه شد الگو گرفتهاند. مانند Generations، در Forces کنترل هر دو سونیک مدرن و کلاسیک در اختیار گیمر خواهد بود. در زمان بازی کردن با سونیک مدرن مراحل به صورت سه بعدی هستند و دوربین بازی نیز به صورت سوم شخص در خواهد آمد. با کنترل سونیک کلاسیک اما، با مرحلههایی دو و نیم بعدی و ساید اسکرولر مواجه خواهیم شد. در طی مراحل بازی هر کدام از دو سونیک به حرکات مختلفی دسترسی خواهد داشت که در بازیهای قبلی معرفی شدهاند. برای مثال سونیک کلاسیک به Spin Dash و همچنین Drop Dash که در Sonic Mania معرفی شد دسترسی دارد. علاوه بر دو سونیک مدرن و کلاسیک، شخصیت قابل کنترل سومی نیز در بازی حضور دارد که بازی با وی روند متفاوتی دارد.
برای اولین بار در تاریخ سری امکان خلق و استفاده از شخصیت دلخواه خود به Sonic Forces اضافه شده است. برای خلق آواتار ابتدا میبایست نژاد آن را از میان هفت نوع حیوان مختلف انتخاب کرد که هر کدام از این نژادها قابلیتی مخصوص به خود دارد که هر یک از آنها به نوع خود در طی بازی به کمک گیمر میآیند. پس از انتخاب نژاد نوبت به تعیین ویژگیهای ظاهری آواتار میرسد. در اینجا شاهد باز بودن دست گیمر به طرز مناسبی هستیم و طبق نمایشهای بازی، بخش شخصیسازی آواتار دارای عمق قابل قبولی خواهد بود. علاوه بر ضربات عادی که در اختیار سونیک نیز هست، آواتارها به سلاحهایی با نام Wispons دسترسی دارند که به طور کلی شامل پتک، آتش افکن، شلاق و موارد دیگر میشوند. با انتخاب هر کدام از Wispon ها قابلیتهای خاص آن در دسترس آواتار قرار میگیرد که میتوان برای پیش برد مراحل از آنها استفاده کرد. همچنین با پیش روی در مراحل به مرور Wispon ها و آیتمهای شخصی سازی بیشتری برای آواتار آزاد خواهد شد. نکتهای که در این میان میتوان به آن اشاره کرد این است که با هر بار استفاده از Wispon ها سرعت آواتار کاهش مییابد که این موضوع خود در تضاد با ذات بازی و مبتنی بودن آن بر پایه سرعت است.
صحبت از مراحل شد، در بازی مراحلی وجود دارند که میتوان در طی آنها مابین سونیک و آواتار سوویچ کرده و از قابلیتهای هردو برای پیشروی بهره برد. به طور کلی نیز مراحل مشابه آنچه تاکنون در بازیهای مختلف سونیک دیدهایم هستند. افزایش سرعت سونیک با جلو رفتن در هر مرحله، حضور بوستها، حلقههای قابل جمع آوری، تواناییهای خاص و موانع مختلف و همچنین رباتهای دکتر اگمن و… مانند همیشه در بازی حضور دارند. در زمینه گرافیک بازی به طور کلی قابل قبول به نظر میرسد و نمیتوان نکته منفی یا مثبت در رابطه با آن ذکر کرد. اگرچه سازندگان میتوانستند با کار بیشتر، گرافیک بازی را بهتر از آنچه اکنون میبینیم بکنند اما اکنون نیز گرافیک بازی به اندازهای خوب به نظر میرسد که مخاطبان را راضی نگه دارد. موتور بازی Hedgehog Engine 2 است که پیش از این در ساخت Sonic Unleashed و Sonic Generations از نسخه پایهی آن استفاده شده بود.
تهیه موسیقیهای بازی نیز مانند همیشه بر عهده آهنگساز سری، Tomoya Ohtani، قرار داشته است و شاهد آهنگهایی مناسب حال و هوا و جو بازی هستیم.
به عنوان آخرین نکته میتوان به بسته الحاقی رایگان بازی به نام Episode Shadow اشاره کرد که در آن به وقایع قبل از بازی و گذشته Infinite پرداخته میشود. در این بسته الحاقی کنترل Shadow the Hedgehog بر عهده مخاطب گذاشته میشود که وی علاوه بر قابلیتهای سونیک مدرن، تواناییهای مخصوص به خود را نیز دارد.
با این بسته الحاقی در مجموع ۱۳ مرحله به بازی اضافه خواهد شد که ۱۰ مرحله از مراحل سونیک مدرن همراه با یک سری تغییرات بوده و سه مرحله نیز کاملا جدید هستند. به گفته سازندگان بازی هدف اصلی از این بسته الحاقی، جلب رضایت طرفداران آثار قدیمی سونیک مانند Sonic Adventure است.
گاهی اوقات در هنگام نوشتن نقد یا پیش نمایش یک اثر با خود میگویید که هدف سازندگان از خلق این بازی چه بوده است؟ سونیک جدید یکی از همان بازیهایی است که همه چیز آن حتی روی کاغذ کاملا معمولی به نظر میرسد و در عمل نیز کسانی که آن را تجربه کردهاند نکته مثبتی برای آن بیان نمیکنند. همه چیز معمولی است و این معمولی و خسته کننده بودن خود را از همان ابتدا نشان میدهد. Sonic Forces در تاریخ ۱۶ آبان برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و کامپیوتر عرضه خواهد شد.