نقد و بررسی بازی PILLARS OF ETERNITY: COMPLETE EDITION
عناوین نقشآفرینی کلاسیک در کنسولها کمیاب هستند اما این حقیقت در حال تغییر است. منوهای تودرتو، کلیکهای متوالی و دقیق حین درگیریهای شلوغ و نیاز به کلیدهای میانبر و متعدد برای انجام هر چه سریعتر وظایف، این سبک را برای کنسولداران به عنصری ناشناخته تبدیل کرده است. اما توسعهدهندگانی نیز وجود دارند که این چالش سخت را به جان میخرند تا مخلوقات خود را به دست قشر جدیدی از گیمرها برسانند و عنوان محبوب استدیوی Obsidian یعنی Pillars of Eternity یکی از همین عناوین کمیاب است.
اما Pillars of Eternity به لطف ویژگیهای خاص و ناب خود، برای همهی اقشار میتواند کمیاب و کمنظیر باشد. حدس زدن اینکه در یک CRPG با نوشتههای بسیاری مواجه شوید، آسان است اما مطمئنا از اینکه تک تک لغاتی که میخوانید مانند رمانی گیرا که تازه به دست گرفتهاید به ذهنتان رسوخ کند، شگفتزده خواهید شد. Pillars of Eternity شخصیتِ آفریده شده توسط شما را به دنیای Eora میبرد. دنیایی که در آن با درماندگیِ مردم در مبارزه با نفرین پوچزایی روبهرو خواهید شد. نوزادانی که بدون روح به دنیا میآیند و مانند گیاهی بیفایده بدون هیچ نشانهای از هوشیاری، فقط نفس میکشند. دنیایی که در آن تحت تاثیر انرژیهایی ناشناخته قرار گرفته و به یک Watcher تبدیل میشوید. شخصی که میتواند با ارواح ارتباط برقرار کند، به خاطرات گذشتهی مردم دسترسی پیدا کند و به رازهایی دسترسی داشته باشد که هیچ کس توان دستیابی به آن را ندارد. این ستونی مستحکم برای داستانی است که با هر گفتوگو و رودررویی که با شخصیتهای بازی رخ میدهد، لایهای نازک و ارزشمند به آن اضافه میشود و عمق داستان را با تامل و آهستگی به ارتفاعاتی که در اواخر بازی با آن روبهرو میشویم، هدایت میکند.
هر صحنه و جزئیات ریزی که با توجه به بودجه و ساختارِ توسعهی این عنوانِ کیک استارتری، نتوانسته بر روی صفحهی نمایش نقش ببندد، توسط کلمات و توصیف استادانهی نویسندهی بازی در مقابل چشمانمان شکل میگیرد و ضمن فرو بردنمان به اعماق بازی، مخاطب را به تعامل و نقشآفرینی در آن دعوت میکند. تعاملی که نژاد، کلاس، مهارتها و شهرت و اعتبارِ شخصیتی که در ابتدای بازی ساختهایم و تا آن لحظه پرورش دادهایم، در آن نقش بزرگی را ایفا میکند و بدون هیچ واهمهای، بسیاری از ماموریتهای بازی را به چند شاخهی کاملا متفاوت تبدیل میکند. چیزی که از یک نقشآفرینی کلاسیک انتظار داریم و در Pillars of Eternity رنگ و بوی واقعیت به خود میگیرد.
ممکن است در اوایل بازی رها شدن یکبارهی تمام جزئیات داستانی، بر روی دوشهایتان سنگینی کند و کمی هضم کردن و آشنا شدن با وقایع، مناطق و شخصیتها زمانبر و سخت جلوه کند اما هر چه قدم بیشتری در راه پیدا کردن رازهای بازی و در واقع یافتن هدف واقعیتان در آن میگذارید، بیشتر به سمت داستان جذب میشوید و بیشتر از همیشه قدردان روایت پرمحتوا و آزادانهی آن خواهید بود. دیالوگها با دقت و ظرافت هر چه تمامتر نوشته شدهاند و اگر با خواندن متنهای طولانی مشکلی ندارید، داستانهای کوتاه و خاطرات کهنی که در بازی به لطف Watcher بودنتان در دسترس قرار دارند و گفتوگوهایی که با ارواح و شخصیتهای متفاوت و جذاب به وجود میآیند، برایتان به عنصر اصلی و منحصربفرد بازی تبدیل خواهد شد و بیشتر مدت زمان خود را صرف آنها خواهید کرد. برخی از دیالوگهای مربوط به خط اصلی داستان، دارای صداپیشگیهای حرفهای میباشند که به نحو احسن حس و حال شخصیت موردنظر را منتقل میکند و باعث میشود بیشتر از همیشه به جزئیات داستانی جذب شویم. اما همین جذاب و حرفهای بودن آنها همینطور باعث میشود که آرزو کنیم دیالوگهای بیشتری را در طول بازی از زبان صداپیشهها بشنویم اما درصد بسیار کمی از دیالوگها از این موهبت برخوردار هستند و همیشه این محدودیت را میتوان در بخشهای مختلف خصوصا ماموریتهای فرعی احساس کرد.
ماموریتهای فرعی ابدا شما را ناامید نخواهند کرد. همهی ماموریتهای فرعی چیزی بیشتر از یک کار ساده هستند که برایتان XP به ارمغان میآورند. برخی ممکن است ساده شروع شوند ولی همیشه نکتهای تاثیرگذار در آنها وجود دارند که پس از پایان ماموریت، از زمان صرف شدهی خود راضی خواهید بود. چه یک لحظه یا جملهی خاص از روحی گرفتار شده باشد و چه قرار گرفتن در یک دوراهی سخت و موقعیت مرگ و زندگی باشد؛ همهی آنها ارزش تکمیل کردن دارند و همهی آنها چیزی ارزشمند به تجربهتان اضافه میکنند.
Pillars of Eternity: Complete Edition فقط یک بستهبندی شکیل و پورت ساده از بازی و تمام آپدیتها و متعلقاتش نیست بلکه رابط کاربری این نسخه به شکل قابلتوجهی تغییر یافته و دوباره طراحی شده است تا ترجمهای مناسب از کنترل با کیبرد و ماوس به کنترلر را شاهد باشیم. با این وجود معجزهای رخ نداده است و استفاده از کنترلر برای یک CRPG کمبودهای خود را دارد. برای آسانتر کردن دسترسی به منوها، دو حلقهی قابلیت در رابط کاربری گنجانده شده است که با L2 و R2 قابل دسترسی است. یکی برای مبارزات و یکی برای انجام وظایف کلی در بازی. با اینکه این بسیار به روان شدن و عدم سردرگمی در منوهای مختلف کمک میکند ولی باز هم سادگی و سرعت یک یا دو کلیک فوری را ندارد و برای مسلط شدن به آن، ساعات اولیه از تجربهی خود را باید تحمل کنید و به یادگیری اختصاص دهید.
همین روند برای مبارزات نیز صحت دارد. سیستم مبارزات با اینکه نوبتی نیست اما به لطف قابلیت Pause کردن، تمام زمان موردنیازتان برای انتخاب استراتژی خود و همراهان، جایگیریِ مکانی و استفاده از قابلیتها و طلسمهای جادویی را به شما میدهد. اما مشکلاتی مانند نحوه انتخاب شخصیتها به صورت فردی و سخت بودن متمایز کردن آنها از دشمنان در زمان درگیری باعث شده است که عنصر سرگرمکنندگی و چالش شیرین نبرد در ساعات اولیه بازی احساس نشود. البته با گذشت چند ساعت و آشنا شدن با استراتژی خود و نحوهی اعمال هر چه سریعتر آنها در زمان نبرد، این مشکل کمرنگتر شده و میتوان بدون دغدغهای بزرگ، از اکشن چالشزای بازی لذت برد.
اما مشکلی که تا پایان بازی دست از سرتان بر نخواهد داشت، هوش مصنوعی بسیار ضعیف همراهانتان است. موقعیتهای بسیاری در بازی وجود دارد که اگر دستوری به همراهان ندهید، آنها هیچ واکنشی از خود نشان نخواهند داد و حتی زمان نبرد را با زمان استراحت اشتباه میگیرند! این مشکل را میتوان با بر عهده گرفتن تمام مسئولیتها برای خود و دستورهای پی در پی حل کرد اما چیزی که قابل حل نیست، مشکلات راهیابی است که دوباره از هوش مصنوعی ضعیف سرچشمه میگیرد. حتی با دستور دادن نیز، موارد متعددی وجود دارد که همراهان در پشت نفر جلوی خود میایستند و برای مواجهه با دشمن، زحمت دور زدن و استفاده از راهی دیگر را به خود نمیدهند. موقعیتی که با توجه به تعدد بسیار در بازی، ابدا قابل چشمپوشی نیست و مبارزات را تحت تاثیر قرار میدهد.
اگر بخواهیم زاویه دید و همینطور سیستم جابهجایی را با نسخهی PC مقایسه کنیم، با رابطهای متعادل روبهرو خواهیم شد. در این نسخه متاسفانه قابلیت زوم کردن محدود شده است و همینطور نمیتوان به دیدی کلی از محیط بازی دسترسی داشت اما در عوض جابهجایی با آنالوگ بسیار روانتر و آسانتر از نسخه PC به نظر میرسد و باعث شده است گشتوگذار در بازی بسیار لذتبخش و دلپذیر جلوه کند.
اما چیزی که بر تمام ویژگیهای خوب و بدی که نام بردیم، تاثیر منفی میگذارد اجرای ضعیف بازی از لحاظ تکنیکی است. لودینگهای طولانی که با ورود و خروج از هر ساختمان و منطقه، هیجان بازی را میکُشد و ارتباط برقرار شده با وقایع بازی را کمرنگتر میکند و همینطور افت فریمهایی که در هر مبارزه یا صحنهای شلوغ، گاه و بیگاه سراغتان میآیند و تمرکزتان را به هم میریزند؛ باعث شده است که به جای نیمه پر لیوان، به نیمه خالی آن نگاه کنیم و به جای اینکه مشغول تحسین روایت بینقص و توصیفات و دیالوگهای فوقالعادهی بازی باشیم، پشت صفحههای لودینگ متعدد آن، به پتانسیل هدر رفتهی این Complete Edition بیاندیشیم. با این حال امیدواریم با انتشار آپدیتهایی در آینده، شاهد بهبود مشکلات فنی بازی باشیم.
به طور کلی Pillars of Eternity عنوانی است که استدیوی Obisidian برای بازار هدفِ اصلی خود یعنی PC گیمرها توسعه داده شده است و حالا پس از 2 سال، با تمام عناصر تحسینبرانگیز خود و همینطور مشکلاتی قدیمی و جدید بر روی کنسولها نیز در دسترس قرار گرفته است.
نکات مثبت:
شاهکاری در بخش نویسندگی
دیالوگهای جذاب و صداپیشگیهای حرفهای
داستانی وسیع و پرجزئیات
ماموریتهای فرعی تاثیرگذار
عمق بسیار بالای عناصر نقشآفرینی
سیستم جابهجایی روان
نکات منفی:
لودینگهای طولانی و متعدد
هوش مصنوعی بسیار ضعیفِ همراهان
افت فریمهای پی در پی
زاویه دوربین محدود
گیرا نبودن سیستم مبارزات در ساعات اولیه
سخن آخر:
Pillars of Eternity: Complete Edition محتوایی عظیم و ارزشمند را در اختیارتان قرار میدهد و با نویسندگی کمنظیر و عناصر نقشآفرینی عمیق خود، میتواند شما را در دنیای پرجزئیات Eora غرق کند. اما متاسفانه لودینگهای طولانی و متعدد، افت فریمهای پی در پی و هوش مصنوعی ضعیف همراهان، اجازه نمیدهد بازی به پتانسیل واقعی خود بر روی کنسولها برسد.
The Verdict:
Pillars of Eternity: Complete Edition offers a massive and valuable content. thanks to its extraordinary writing and deep role-playing elements, everyone can enjoy the rich and detailed world of Eora. But unfortunately the long and numerous load times, low frame rate and weak companion AI, prevents the game to reach its full potential on consoles
Score: 8 – PS4 Version