نقد انیمه سریالی Your Lie in April
امروزه شاهد عناوین بسیاری هستیم که با موضوع رومنس به نمایش در میآیند و فاقد هر گونه جذابیت و سر رشته در این سبک هستند. به زبان ساده اخیراً پیدا کردن یک انیمه رومنس قابل قبول و زیبا کار چندان راحتی نیست و گاهی غیر ممکن است. اما تا دلتان بخواهد میتوانید انیمههای رومنس آبکی پیدا کنید که آبروی هر چه انیمه رومنس است را بردهاند. انیمه دروغ آوریل (به ژاپنی: Shigatsu Wa Kimi No Uso و به انگلیسی: Your Lie In April) از آن دسته انیمههایی است که نه تنها فقط نام رومنس را بر دوش خود ندارد، بلکه مخاطب را با پستی و بلندیهای زندگی شخصیت اصلی نوجوان همراه کرده و در آخر او را در دنیای خود غرق میکند. پخش انیمه سریالی دروغ آوریل، محصول استودیو A-1 Pictures به کارگردانی کیوهی ایشیگورو (Kyohei Ishiguro) در تابستان سال ۲۰۱۴ آغاز شد و ۲۲ قسمت جذاب را به ارمغان آورد. A-1 Pictures جزو برترین استودیوهای ساخت انیمه است و انیمههای موفقی همچون Sword Art Online و Fairy Tail ساخته دست این استودیو هستند. اکنون قصد داریم به بررسی انیمه Your Lie In April، یکی از برترین آثار سبک رومنس بپردازیم.
قدرت موسیقی و عشق
یکی از دلایلی که سبک رومنس را از دیگر سبکها متفاوت میسازد، نوع پایانهای آن است. در انیمههای این سبک شروع انیمه با داستانی عاطفی و عاشقانه و پایان آن با اندوه و ناراحتی خواهد بود. پس در این سبک منتظر پایانهای خوش نباشید. داستان انیمه دروغ آوریل درباره یک نابغه پیانو به نام آریما کوزی (به انگلیسی: Arima Kosei) است که پس از مرگ مادرش دیگر نمیتواند صدای نتهای پیانو را بشنود با این که از قدرت شنوایی بسیار خوبی برخوردار است. از طرفی مادر آریما کوزی یکی از نابغههای دوران خودش و همچنین استاد پیانوی آریما بوده است. آریما در آخرین دیدار مادرش بحث سنگینی با او داشت و از آن زمان خودش را مقصر مرگ مادرش میدانست. وی هر بار که دست به پیانو میشد مادرش را در کنار خود میدید و هر روز بیشتر از استعداد خودش فاصله میگرفت. بعد از حدود دو سال، دوست صمیمی آریما تصمیم گرفت که او را دوباره به زدن پیانو وادار کند، به همین دلیل قرار ملاقاتی با کااوری میازونو (به انگلیسی:Kaori Miyazono) یک استاد تمام عیار در ساز ویولن ترتیب داد. آریما پس از دیدن کااوری به کلی دگرگون میشود اما …
میازونو، دختری که زندگی آریما را تغییر میدهد!
در این صنعت انیمهها به دو دسته تقسیم میشوند. بعضی در چند قسمت آغازین هیچ جذابیتی از خود نشان نداده و مخاطب را به دیدن ادامه آن ترغیب نمیکند؛ ولی بعد از گذشت قسمتهای اولیه تازه بیننده متوجه هدف اصلی انیمه و موضوع میشود. اما بعضی دیگر از انیمهها از همان ابتدا بیننده را شیفتهی خودش میکند و به او پیامی را با محتوای «تو در حال تماشای یک شاهکار هستی» را القا میکند. داستان دروغ آوریل پتانسیل فراوانی برای نشستن و فکر کردن درباره آن دارد. به تصویر کشیدن زندگی نوجوانی و پستی و بلندیهای آن دوره خود میتواند از دلایلی باشد که شما به تماشای این انیمهی زیبا بنشینید. غم آریما برای از دست دادن مادر و درواقع استاد پیانوی خود و فاصله گرفتن او از پیانو و دوستان خود و همچنین تلاش او برای رهایی از وضعیت پیش آمده، همه و همه نشان دهنده مشکلات دوران نوجوانی است. روند داستانی انیمه، هیچ شباهتی به آثاری که امروزه در سبک رومنس یافت میشوند، ندارد. یعنی در دروغ آوریل انتظار یک داستان یک نواخت و ساده که فقط پایان جذابی دارد نباشید. زیرا این انیمه از همان ابتدا بیننده را درگیر زندگی شخصیت اصلی، یعنی آریما میکند و بعد از وارد شدن میازونو داستان جان دیگری به خود گرفته و بیننده بیشتر از گذشته غرق در آن میشود. شخصیت پردازی دروغ آوریل هم جزو نقاط قوت آن است. برای مثال تضاد فکری آریما و میازونو دلیل اصلی نزدیکیشان به هم است. تمام دلیل آریما برای پیانو زدن، استاد او بوده و پس از مرگش دیگر دلیلی برای نواختن پیانو برایش باقی نمانده بود. یعنی آریما به طور کلی نواختن پیانو را درک نکرده و همین علت باعث فاصله گرفتن زیاد او از این ساز شده. از طرفی سازندگان شخصیت میازونو را کاملاً بر خلاف آریما طراحی کرده اند. به عقیده میازونو نواختن ویولن وسیلهای است برای ابراز احساسات و به نمایش گذاشتن شور و غم زندگیاش که گاهی خارج از اصول و قواعد اصلی است که به هیچ وجه برای یک استاد ویولن قابل قبول نخواهد بود. کسی که به تماشای دروغ آوریل مینشیند بعد از داستان زیبای آن، خواسته یا ناخواسته به سراغ شخصیتهای اصلی رفته و به راحتی با آنها ارتباط برقرار میکند. در کل میتوان گفت بیننده در انیمه شاهد داستانی بی نقض به همراه شخصیتهای دوست داشتی که ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار ساده و راحت است، خواهد بود.
عشق در کنار موسیقی
بهار نوجوانی
در همان دقایق ابتدایی، دروغ آوریل تمام هنر خود را در زمینه طراحی به بیننده نشان میدهد. طراحی فضای دروغ آوریل، درست متناسب با دوره نوجوانی و ماه آوریل (بهار) است. در بعضی از قسمتهای انیمه، طراحی محیط به قدری زیبا و حرفهای انجام شده، که بیننده با خود فکر میکند در حال تماشای یک بوم رنگ ژاپنی است و در دروغ آوریل اصلا شاهد طراحیهای مصنوعی و بی روح نخواهید بود. محیط دبیرستان، خیابان و… همه و همه به بهترین شکل ممکن طراحی شدهاند و جای هیچگونه حرفی باقی نخواهند گذاشت. با توجه به این که سبک انیمهی دروغ آوریل رومنس است، طراحیهای آن هم مطابق با همان فضای عاشقانه طراحی شده است. طراحی چهره شخصیتها هم جای هیچگونه حرفی را باقی نگذاشته است. چهره آریما کاملاً حس غم و اندوه را به مخاطب القا میکند، اما چهره میازونو از این قاعده پیروی نمیکند و درست بر خلاف آریما، چهرهی او طراحی شاد و خندان نیز دارد. همچنین طراحی شخصیتهای فرعی (به طور مثال پیانیستهای مسابقات آریما و میازونو) هم مانند شخصیتهای اصلی بی نقض و کامل انجام شده است. به طور کلی دروغ آوریل در بحث طراحی محیط و شخصیتها به خوبی عمل کرده است و مخاطب در انیمه شاهد صحنههای زیبای متعددی میباشد که کاملاً با فضا و داستان اصلی همخوانی دارد.
نمونهای از صحنههای چشم نواز
سمفونی عشق
موسیقی متن انیمه نیز مانند بیشتر بخشهای آن عالی است و نقصی ندارد. در بیشتر بخشها، مانند لحظهی دیدار آریما و میازونو، موسیقی متن کاملاً خود را به نمایش میگذارد و آهنگی زیبا و عاشقانه و همچنین دلنشین پخش میشود. موسیقی متن دروغ آوریل کاملاً با جو انیمه مرتبط و احساسی است. به گونهای که اگر موسیقی متن را از این انیمه حذف کنیم، انیمه جو و روح اصلی خود را از دست داده و عملاً دیگر بیننده نمیتواند از آن لذت ببرد. موسقی اوپنینگ (سکانس آغازین) و اندینگ (سکانس پایانی) هم مانند موسیقی متن کاملاً بی نقص و زیبا هستند. موسیقی اوپنینگ کاملاً عاشقانه و شاد است، اما موسیقی اندینگ کاملاً متفاوت با آن است و در آن دیگر از موسیقی شاد خبری نیست و بیننده گوشهای خود را به یک آهنگ عاشقانه و غم انگیز میسپارد. اما این دو نوع موسیقی فقط برای نیمه اول انیمه هستند و بعد از گذراندن نیمه اول کاملاً فضای اوپنینگ تغییر کرده و از شاد به غمگین تغییر پیدا میکند. در کل موسیقی متن انیمه و اوپنینگ و اندینگ جذاب و در عین حال کاملاً با فضا و جو اصلی دروغ آوریل همخوانی دارد.
در دروغ آوریل، جذا از بحث احساسی شاهد چنین صحنههایی هم خواهید بود
صدای هنر
صداپیشگی آریما انیمه توسط هانا ناتسوکی (به انگلیسی: Hanae Natsuki) انجام شده که از نمونه کارهای وی میتوان به شخصیت کانکی در انیمه ی Tokyo Ghoul اشاره کرد. در کنار آن صداگذاری شخصیت میازونو توسط تانادا ریسا (به انگلیسی: Taneda Risa) انجام شده است که از آثار او میتوان به انیمههای Gokukoku No Brynhildr ، Glasslip ، Strike The Blood ، Kyoukai No Kanata اشاره کرد. حال به شخصیتهای فرعی میرسیم. صداگذاری واتاری توسط اوسکا یوتا (به انگلیسی: Oosaka Ryouta) انجام شده که در کاراکترهایی مثل ساوامورا در Dia No Ace یا استاز در Blood Lad ایفای نقش کرده است. انیمهی دروغ آوریل از صداپیشگان حرفهای برخوردار است. صدای هر شخصیت درست با چهره و شخصیت درونی آن همخوانی کامل را دارد و در این بخش جای هیچگونه حرفی را باقی نگذاشته است.
دروغ آوریل قطعاً سزاوار این است که بیش از یک بار تماشا شود و میتوان آن را در میان بهترین انیمههای سبک رومنس نام برد. عشق و موسیقی در تک تک لحظههای این انیمه قابل رویت است. داستانی زیبا و خاطره انگیز که غم درونی شخصیت اصلی را به مخاطب القا میکند و طراحی چشم نواز که در بیشتر قسمتهای انیمه موج میزند و همچنین موسیقی متن که پیامی احساسی را به مخاطب میفرستد و صداگذاری عالی آن همه و همه از دروغ آوریل یک اثر بینظیر که به سختی میتوان آن را از یاد برد، میسازد. هر چه بیننده به آخر این اثر نزدیک تر میشود، بیشتر پی میبرد که درحال تماشای یک انیمهی خاص و منحصر به فرد است. تماشای این اثر را به خوانندگان عزیز توصیه میکنیم.