نقد و بررسی Rain World
“به قلم حامد زاهدی”
هیچوقت نمیتوان قانون جنگل را زیر پا گذاشت و حقایق آن را نادیده گرفت چرا که اکوسیستمی منظم به شما دستور میدهد که چه کاری را انجام داده و از انجام چه کاری خودر بازی Rain Wolrd قانون اول جنگل بهخوبی به چشم میآید؛ بخور تا خورده نشی! به تعبیر دیگر اگر میخواهید به بقا و ادامه زندگی بدداری کنید. پردازید باید ضمن اینکه احتیاط را سرلوحه کار خود قرار میدهید به تمامی قوانین حاکم بر جنگل احترام بگذارید و خود را جدا از چرخه غذایی این محیط پهناور تصور نکنید چراکه پایان خوشی در انتظارتان نخواهد بود.
بازی Rain World ارائه دهنده تصویری بیرحمانه از گردش چرخه طبیعت است، تصویری که شما را با جهان هستی و اتفاقاتی که ممکن است برای موجودات کوچک و ضعیفتر رخ بدهد، آشنا میسازد. شما در نقش موجودی به نام “Slugcat” که ترکیبی از دو حیوان حلزون و گربه است، ایفای نقش میکنید که هدف اصلی آن زنده ماندن در جهانی تیره و تار است. در دورهای که Rain World روایت میشود، بارانهای سنگینی میبارد که حاصل آن سیلابهای سونامی مانندی است که تن هر جانداری را به لرزه در میآورد. به واسطه یکی از همین بارانهای خوفآور میان موجود حلزون و گربه مانند ماجرای ما و خانوادهاش جدایی به وجود میآید و سرانجام باعث سرنگونی کاشانه گرم و صمیمی آنها میشود. حال موجود عجیب الخلقه سفید رنگ ما در طبیعتی بی حد و اندازه باید با مشکلات پیشهروی دست و پنجه نرم کند و با پیدا کردن شکارهای کوچکتر خود را سیر کرده و با حرکتهای سنجیده، ثانیهای بیشتر به زندگی خود ادامه دهد. داستان Rain World تنها به یک خوابیدن و بیدار شدن پیاپی بسنده نمیکند بلکه این شما هستید که با علمکرد خود باعث تعیین میزان خواب، سختی و دشواری مسیر خواهید شد.
طراحی محیط نقش بسزایی در موفقیت بازیهای دو بعدی ایفا میکنند. به صراحت میتوان گفت که Rain World چهره مناسبی از جنگلی بزرگ و پهناور که برای ما انسانها بسیار زیبا و چشمنواز است را از دید یک موجود بسیار کوچک که تنها هدفش پیدا کردن دوباره خانواده و زنده ماندن بوده به نمایش در آورده است. سازندگان بهخوبی توانستند حال و هوای یک شب بارانی خوفناک که سبب مرگ موجود حلزون و گربهای ما میشود را در بازی بگنجانند. پسزمینههایی که گاها افقی دور را نشان میدهند بهخوبی با جزئیات محیطی تنظیم شدهاند. گاه با محیطی سرد و گاه پر زرق و برق روبرو هستیم که در کنار جزئیات و بافتهای منحصر بفرد، تجربهای لذت بخش را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. تطبیق دو رنگ مشکی و سفید در جز به جز Rain World هنرنمایی میکند و کمتر دیده شده که سازندگان در بازیهای ویدیویی چنین ماهرانه از این دو رنگ متضاد، ترکیبی خلاقانه و مناسب را بهوجود بیاورند.
در همان نگاه اول میتوان فهمید که Rain World تمرکز خاصی برروی چالشهای موجود در بخش گیمپلی کرده است اما همین تمرکز زیاد باعث بهوجود آمدن یک سری ماموریتهای غیر ممکن شده که بدون تردید برای افراد کم حوصله مشکل ایجاد میکند. در طول مسیری که در پیش دارید، اتفاقات طبیعی مختلفی رخ میدهد. شما باید زمانی که باران میبارد خود را به آشیانهای برسانید تا از خطر برخورد قطرات باران به بدن خود جلوگیری نمایید؛ یافتن این آشیانهها به برنامهریزی دقیقی نیاز دارد که هوش و ذکاوت شما را میطلبد. اگر میخواهید در آشیانه ساعت خواب مناسبی داشته باشید و به موقع بیدار شوید باید آذوقه غذایی خود را که شامل یک سری موجودات ریزتر مثل پروانهها میشود را از قبل کامل کرده باشید در غیر این صورت با مشکل مواجه شده و فاصله زمانی که از خواب بیدار میشوید تا بارش باران بعدی محدودتر خواهد بود.
یکی دیگر از مواردی که بازیکنان باید در طول بازی توجه بهخصوصی به آن داشته باشند تعداد دفعاتی بوده که کشته میشوند؛ سازندگان Rain World در بخش گیمپلی بسیار سختگیرانه عمل کردند و با هربار مرگ، امتیاز منفی دریافت خواهید کرد که باعث نزدیکتر شدن زمان بارش باران میشود که به سبب آن فرصت کمتری در جهت یافتن پناهگاه نصیبتان خواهد شد. همانطور که پیشتر گفته شد، در این عنوان چرخه غذایی بهخوبی بهچشم میآید و در طول پیمایش مسیر، حیوانات بزرگتر و درندهتری که منبع غذاییشان شما هستید، تهدیدی خطرناک محسوب میشوند. شما باید همیشه حواستان به محیط اطراف باشد چرا که نمیتوان زمان و مکان حمله بعدی را از پیش مشخص نمود و ممکن است موقعی که در حال بالا رفتن از یک طناب هستید یک کرکس یا حشرهای بزرگتر به سویتان حملهور شود و در یک چشم بر هم زدن شما را ببلعد! شاید بیدفاع بودن شخصیت اصلی بازی کمی توی ذوق بزند اما اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، متوجه درستی این عمل میشویم. انتظار ندارید که یک حلزون که شبیه به گربه هم است در مقابل یک کرکس عظیم الجثه یا ماری خوش خط و خال قد علم کند!؟
در Rain World هیچ دیالوگی وجود ندارد اما جای خالی دیالوگها را موسیقی متنی طنین انگیز پر کرده است. سازندگان بهخوبی تمام توانستهاند با ساخت موسیقی گوشنواز در مواقع مختلف حس ترس و آرامش را به بازیکنان القا کنند. به جرات میتوان گفت که اگر عنوان مذکور فاقد چنین موسیقی بود، گیمپلی تاحدودی سخت و دشوار آن باعث سردرگمی و بدخلقی بازیکنان میگردید که به لطف موسیقی دلنشین، صبر و حوصله بازیکنان تا حد قابل ملاحظهای افزایش پیدا کرده است.
نکات مثبت
داستانی چالش برانگیز
طراحی محیطی دو بعدی و مناسب با شرایط
موسیقی متنی دلنشین و متغیر
نکات منفی
گیمپلی به شکل غیرمنطقی سخت است
در صورت کشته شدن باید به مرحله قبل برگشته و از ابتدا بازی را شروع کنید
به علت عدم وجود مهارتهای کافی روند گیمپلی به مرور زمان کند میشود
سخن آخر
بهطور کلی میتوان بازی Rain World را عنوانی دو بعدی و ساخته شده توسط تیمی مستقل خطاب کرد که با جمعآوری هزینه ساخت توسط کمکهای مردمی سایت کیکاستارتر توانست آنچه که در ذهن دارد را بهخوبی اجرا کند و بازیکنان را با قانون اول جنگل آشنا سازد. اگر گیمپلی سخت و گاه معماهای طاقتفرسای آن را نادیده بگیریم، Rain World را میتوان جزو محدود بازیهای مستقل دو بعدی قلمداد کرد که تجربه نوینی برای علاقهمندان به سبک پلتفرمر را به ارمغان آورده است.
این نقد بر مبنا نسخه PC انجام شده است.
Verdict
In the end, Rain world is a 2D crowd funded game by an independent studio and it does what it intends quite brilliantly: Showing the players the survival of the fittest. Not minding the extremely hard gameplay and puzzles, Rain World is one of the few 2D indie games that brings a new experience for platformer lovers
Score: 8